Siirry sisältöön

Puolueettomasti asiakkaan tai potilaan edun turvaajina

Sosiaali- ja potilasasiavastaavat ovat puolueettomia henkilöitä, jotka toimivat kaikkien julkisten ja yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden tai potilaiden edun turvaajina. 1.1.2025 alkaen sosiaali- ja potilasasiavastaavat työskentelevät Kymenlaakson hyvinvointialueen strategia- ja integraatiopalvelujen alaisuudessa.

Vuoden 2025 alusta alkaen on voimassa kirjaamisvelvoite, jonka mukaan asiavastaavien on dokumentoitava kuvaus pyydetystä neuvonnasta, annettu neuvonta ja muut toimenpiteet sekä muut palvelujen antamiseen liittyvät välttämättömät tiedot. Muu kuin yleisellä tasolla tapahtuva neuvonta ja avustaminen kirjataan asiakkaan henkilötiedoilla. Tällöin toisen puolesta asiointiin tarvitaan laillinen oikeus, kuten valtakirja.

Sosiaali- ja potilasasiavastaava

  • neuvoo potilas- ja asiakaslakien soveltamiseen liittyvissä asioissa
  • tiedottaa asiakkaiden ja potilaiden oikeuksista
  • kokoaa tietoa potilailta ja asiakkailta tulleista yhteydenotoista
  • seuraa, miten asiakkaiden ja potilaiden oikeudet kehittyvät hyvinvointialueella
  • auttaa muistutuksen tekemisessä
  • neuvoo, miten muun muassa kantelu, oikaisuvaatimus ja potilasvahinkoilmoitus voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa

Mitä sosiaali- ja potilasasiavastaava ei tee?

Sosiaali- ja potilasasiavastaava ei

  • arvioi asiakkaan palvelutarvetta tai päätä palveluista, tutkimuksista tai hoidosta
  • tee lääketieteellisiä päätöksiä
  • anna määräyksiä työntekijöille
  • ota kantaa siihen, onko hoidossa tapahtunut potilasvahinko

Sosiaali- ja potilasasiavastaava ei ota kantaa esimerkiksi Kelan, edunvalvonnan, TE-palvelujen tai muiden viranomaisten toimintaan.

Mitä teen, jos palvelussa tai hoidossa on ongelmia?

  • Ota yhteyttä suoraan palveluyksikköön. Anna palautetta työntekijälle tai hänen esihenkilölleen.
  • Voit antaa palautetta suoraan toimintayksikölle palautekanavien kautta.
  • Jos asia ei selviä keskustelemalla, voit tehdä muistutuksen tai kantelun. Kysy lisää sosiaali- ja potilasasiavastaavalta.

Voit ottaa sosiaali- tai potilasasiavastaavaan yhteyttä, kun asiasi koskee Kymenlaakson alueella sijaitsevia julkisia tai yksityisiä sosiaali- tai terveydenhuollon palveluita tai varhaiskasvatusta.

Sosiaali- ja potilasasiavastaavien yhteystiedot ja tehtäväjako

Sosiaalihuollon asiat: koko Kymenlaakso, potilasasiat: Etelä-Kymenlaakson terveydenhuollon asiat (pois lukien Kymenlaakson keskussairaala)

Taija Kuokkanen

sosiaali- ja potilasasiavastaava

Salpausselänkatu 40 A, 45100 Kouvola, puhelinaika ma-to klo 9-12

taija.kuokkanen@kymenhva.fi

040 728 7313

Potilasasiat: Kymenlaakson keskussairaala, yksityiset terveyspalveluyritykset

Marjaana Julin

Potilasasiavastaava

Kymenlaakson keskussairaala, Kotkantie 41, 48210 Kotka

marjaana.julin@kymenhva.fi

044 223 1434

Potilasasiat: Pohjois-Kymenlaakson terveydenhuollon asiat (mm. Ratamokeskus, Kymenlaakson psykiatrinen sairaala, terveysasemat)

Mirja Piispa

potilasasiavastaava

Salpausselänkatu 40 A, 45100 Kouvola

mirja.piispa@kymenhva.fi

0400 569 145

Sosiaali- ja potilasasiavastaavatoiminnan vastuuhenkilö on asiakkuuspäällikkö Marjo Seuri.

Kymenlaakson sosiaali- ja potilasasiavastaavan selvitys

Sosiaali- ja potilasasiavastaavien toiminnan vastuuhenkilö seuraa potilaiden ja asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä ja kokoaa siitä yhdessä potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien kanssa vuosittain selvityksen.

Hyvinvointialuetta edeltävät selvitykset löytyvät Socomin verkkosivuilta:

Takaisin ylös