Reseptien uusiminen
Monet lääkereseptit voi uusia nopeasti ja helposti sähköisessä Omakannassa. Reseptin uusimista voi pyytää myös terveysasemalla tai apteekissa.
Missä reseptin uusimista voi pyytää?
Reseptin uusimista voi pyytää
- sähköisesti Omakannassa
- apteekissa
- terveysasemalla vastaanottokäynnillä
- lähettämällä viestin terveysasemalle sähköisesti tai soittamalla puhelimitse
Reseptien uusinta edellyttää lääkäriltä lääkkeiden yhteensopivuuden tarkistamista, hoidon turvallisuuden ja hoitotavoitteiden seurantaa. Lääkärillä tulee olla ajantasainen tieto lääkitysestä.
Jos olet antanut luvan tekstiviestiasiointiin, saat tekstiviestin, kun reseptin uusintapyyntö on käsitelty. Jos lääkäri ei voi uusia reseptiä, myös siitä tulee ilmoitus. Silloin voit olla yhteydessä terveysasemalle.
Näin uusit reseptin Omakannassa
Vanha lääkeresepti on helpointa ja nopeinta uusia Omakanta-verkkopalvelussa. Omakannassa voit lähettää itse pyynnön lääkereseptin uusimisesta terveydenhuoltoon. Varmista aina lääkereseptin saannin yhteydessä, voiko reseptin uusia Omakannassa. Alle 10-vuotiaan lapsen reseptin voi myös huoltaja uusia Omakannassa.
Jos resepti on voimassa kaksi vuotta, voi sen uusia 28 kuukauden ajan määräyspäivästä. Vuoden voimassa olevat reseptit voi uusia 16 kuukauden ajan.
- Kirjaudu Omakanta-verkkopalveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse ’Reseptit’.
- Valitse ’Reseptin uusiminen’.
- Valitse resepti, jonka pyydät uusittavaksi.
- Valitse uusimispyynnön vastaanottajaksi sinua hoitanut terveysasema tai sinua lähin Kymsoten terveysasema. Halutessasi voit antaa puhelinnumerosi.
- Valitse ’Jatka’.
- Tarkasta antamasi tiedot ja valitse ’Lähetä’.
Kuinka kauan reseptin uusiminen Omakannassa kestää?
Uusimispyynnön käsittely voi kestää 8 vuorokautta. Saat tekstiviestillä tiedon lääkereseptin uusimisesta, jos liität uusimispyynnön yhteyteen puhelinnumerosi. Uusimisen tilannetta voi seurata Omakannan Reseptit-sivulta.
- Valitse ”Reseptit”.
- Valitse hakuehto ”Reseptit, joista on tehty uusimispyyntö”
- Valitse ”Hae reseptit”.
- Näet tiedon uusimispyynnön tilanteesta. Kun uusimispyyntö on hyväksytty, näkyy uusi resepti reseptilistassa valitsemalla esimerkiksi hakuehdon ”Reseptit, joissa on lääkettä saamatta”.
Millaisia reseptejä Omakannassa voi uusia?
Uusimispyynnön Omakantaan voi lähettää vain resepteistä, joista on jo ostettu lääkettä. Kaikkia lääkkeitä ei voi uusia sähköisesti. Varmista lääkereseptin saannin yhteydessä, voiko reseptin uusia Omakannassa.
Lääkkeen määrääjä ei välttämättä uusi reseptiä, jos
- lääke on kuuriluontoinen ja jonka määrääminen edellyttää potilaan tutkimista. Tällaisia ovat esimerkiksi antibiootit ja yskänlääkkeet.
- lääkkeen tehoa ja turvallisuutta potilaan hoidossa ei ole arvioitu edellisen 16 kuukauden aikana.
- alkuperäinen lääkemääräys on määrätty muualla, eikä terveydenhuollon yksikön käytössä ole riittävää tietoa potilaan hoidosta.
Reseptin voi uusia ainoastaan olemalla yhteydessä terveysasemaan, jos
- reseptille on tehty uusimiskielto.
- resepti on mitätöity.
- resepti on annosjakelussa.
- reseptistä on jo vireillä uusimispyyntö.
- reseptin aikaisempi uusimispyyntö on hylätty.
- resepti on määrätty ulkomailla ostoa varten.
- resepti on erityislupavalmiste.
- resepti on apteekissa tallennettu puhelinresepti.
- reseptillä ei ole vielä ostettu lääkettä.