Sydämen rytminsiirroissa digitaalisuus on luonteva osa potilaan hoitopolkua
Hoitopolkusovellus kulkee kätevästi mukana asiakkaan puhelimessa. Sovelluksen kautta tieto kulkee asiakkaan ja hoitoyksikön välillä reaaliaikaisesti.
Teksti ja kuva: Anni Vakkuri
Kymenlaakson keskussairaalan sydänpoliklinikka otti maaliskuussa käyttöön hoitopolkusovelluksen rytminsiirtopotilaiden hoidossa. Hoitopolkusovelluksessa näkyvät asiakkaan ajanvaraukset, kyselyt ja esitietolomakkeet sekä ohjeita hoitoon valmistautumiseen.
– Sovelluksen kautta asiakas pääsee täyttämään esitiedot toimenpidettä varten. Asiakkaalle lähetetään sovelluksessa automaattisesti erilaisia kyselyjä, joiden avulla saamme tärkeää tietoa asiakkaan tupakoinnista, alkoholinkäytöstä ja uniapneariskistä. Tulosten perusteella sovellus ohjaa asiakkaan automaattisesti itsehoito-ohjelmien pariin tai ottamaan yhteyttä hyvinvointivalmentajiin. Asiakkailta on tullut kiitosta hoitopolkusovelluksesta, sillä sitä on helppo käyttää, kertoo sydänkeskuksen sairaanhoitaja Kati Renlund.
Sovellus muistuttaa hoidon eri vaiheista
Kymenlaaksossa sydämen rytminsiirrot tehdään nukutuksessa keskussairaalan sydänpoliklinikalla. Asiakkaan rintakehälle kiinnitetään elektrodit, jotka rekisteröivät sydämen rytmiä. Defibrillaattorilla eli sydäniskurilla asiakkaalle annetaan kevyt sähköisku. Jotta toimenpide voidaan tehdä suunnitellusti, annetaan asiakkaalle tarkat ohjeet paastoamisesta ja lääkkeiden ottamisesta.
– Sovelluksen avulla asiakas saa ohjeet kirjallisena ja näkee hoitopolulla aikajärjestyksessä, miten hänen tulee valmistautua toimenpiteeseen. Sovellus muistuttaa esimerkiksi laboratoriokokeista ja lääkkeiden tauotuksesta, Renlund kertoo.
Asiakas voi sovelluksen kautta lähettää viestin ja pyytää apua tai selvennystä hoitoonsa. Sovellus on tukena myös kotiutumisessa toimenpiteen jälkeen.
Sovelluksen tehtävänä on parantaa hoitoa
– Mobiilisovelluksen käyttäminen hoidossa ei ole itsetarkoitus. Sovellus on apuväline, jonka tehtävänä on ensisijaisesti parantaa asiakkaan hoitoa. Käytäntö on osoittanut, että samalla se on helpottanut hoitohenkilökunnan työtä ja vapauttanut aikaa puheluista ja kirjeiden postittamisesta varsinaiseen hoitotyöhön, kardiologian erikoislääkäri Ransu Ryysy sanoo.
Sovelluksen avulla hoitohenkilöstö saa ennen vastaanottokäyntiä arvokasta tietoa asiakkaan tilanteesta ja mahdollisista terveyteen liittyvistä riskitekijöistä. Vastaanottokäynnillä voidaan keskittyä oleelliseen.
– Asiakkaalle tämä näyttäytyy toivottavasti entistä kokonaisvaltaisempana ja parempana hoitona.
Digitaalinen hoitopolku on asiakkaan polku kotoa sairaalaan ja takaisin kotiin
Kymenlaakson hyvinvointialueella on tänä vuonna otettu käyttöön mobiilisovelluksia asioinnin ja hoidon tueksi. Kymen HVA hoitopolut -mobiilisovellus on tällä hetkellä käytössä rintasyöpä-, rytminsiirto- ja murtumapotilaiden hoidossa, päiväkirurgian leikkauksissa ja raskaudenkeskeytyksessä. Uusia digitaalisia hoitopolkuja on suunnitteilla lisää.
Hoitopolkusovellus on asiakkaalle vapaaehtoinen. Yhteydenpito onnistuu myös puhelimitse tai kirjeitse.
Sovelluksen käyttö edellyttää, että asiakkaalla on käytössään mobiililaite ja mahdollisuus Suomi.fi-tunnistautumiseen. Omaisella on myös mahdollisuus käyttää sovellusta läheisensä puolesta.