Siirry sisältöön

Käytä Oma Kymenlaakso -palvelua helposti mobiilissa tai verkossa

Oma Kymenlaakso -palvelu avautuu kymenlaaksolaisten käyttöön 14.1.2025.

  1. Voit käyttää Oma Kymenlaakso -palvelua mobiilisovelluksella tai osoitteessa www.omakymenlaakso.fi.
  2. Hyväksy palvelun käyttöehdot ja tunnistaudu palveluun esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
    • Verkkoselaimessa tunnistaudut jokaisella asiointikerralla uudelleen. Mobiilisovelluksessa voit luoda nelinumeroisen PIN-koodin, jolla pääset jatkossa käyttämään palvelua.
  3. Tarkista yhteystietosi profiilista ja sen jälkeen palvelu on valmis käytettäväksi.
    • Kun annat suostumuksen palveluviesteille, saat ilmoitukset sinulle lähetetyistä viesteistä ja muistutukset ajanvarauksista.

Monipuoliset palvelut terveytesi ja hyvinvointisi tukena 

Oma Kymenlaakso kokoaa hyvinvointialueen digitaaliset palvelut yhdelle alustalle ja yhdistää digitaaliset ja fyysiset palvelut saumattomasti niin, että saat tarvitsemasi avun juuri silloin, kun sitä tarvitset. Asiointi palvelussa on luottamuksellista ja turvallista. Kun käytät Oma Kymenlaaksoa mobiilisovelluksen kautta, hyvinvointi kulkee mukanasi, missä tahansa liikutkin.

Oma Kymenlaaksosta löydät seuraavat palvelut

Joustavaa asiointia myös toisen puolesta 

Huolehditko läheisesi hyvinvoinnista tai terveysasioista? Oma Kymenlaakso mahdollistaa asioinnin toisen puolesta kätevästi ja turvallisesti. Palvelu tarkistaa puolesta asioinnin oikeuden suomi.fi-valtuuksien kautta. Jos kotikuntasi sijaitsee muualla kuin Kymenlaaksossa, Oma Kymenlaakson palvelut ovat rajallisesti käytössä, mikä voi vaikuttaa myös toisen puolesta asiointiin.

Usein kysytyt kysymykset  

Milloin Oma Kymenlaakso on auki?

Voit kirjautua Oma Kymenlaaksoon milloin tahansa ja käyttää hoito-ohjelmia, täyttää lomakkeita ja kyselyjä tai tarkastella terveys- ja vastaanottotietojasi. Ammattilaisten kanssa asioinnin voit aloittaa palveluaikoina, jotka löydät kunkin asiointikanavan tiedoista. Esimerkiksi päivystyksen chat palvelee joka päivä klo 8-20, terveysasemien chat arkisin klo 7-20 ja suun terveydenhuollon chat arkisin klo 7-16.

Mitä Oma Kymenlaakso -palvelussa asiointi maksaa? 

Asiakasmaksut ovat samat kuin jos asioisit toimipisteissämme. Hoidontarpeen arvioinnin ja neuvonnan chatit ovat maksuttomia, mutta osa palveluista, kuten esimerkiksi lääkärin etävastanotto, ovat maksullisia. Etävastaanotosta perittävä maksu määräytyy asiakasmaksulain ja -asetusten mukaan.

Minulle on varattu aika etävastaanotolle Teamsissa. Miten toimin? 

Vuoden 2025 alkupuolella osa etävastaanotoista voi olla vielä Teams-palvelun kautta. Jos olet saanut ammattilaiselta kutsun Teams-vastaanotolle, vastaanotto toteutetaan Teamsissa.

Minulle on varattu aika etävastaanotolle Oma Kymenlaaksossa. Miten toimin?

Kun sinulla on aika etävastaanotolle Oma Kymenlaaksossa, kirjaudu palveluun laitteella, jossa on käytössä kamera ja mikrofoni.

Toimi näin:  

  • Tunnistaudu Oma Kymenlaaksoon hyvissä ajoin ennen vastaanoton alkua. 
  • Odota varatulla ajalla ammattilaisen viestiä. Viestin löydät Oma Kymenlaakso -palvelun asiointi-osiosta. 
  • Klikkaamalla ammattilaisen lähettämää viestiä, siirryt keskusteluun, jossa etävastaanotto käynnistetään. Hyväksy ammattilaisen lähettämä videopuhelupyyntö ja etävastaanotto alkaa.

Millä kielillä Oma Kymenlaakso -palvelua voi käyttää?

Oma Kymenlaakso on käytössä toistaiseksi suomeksi. 

Voiko Oma Kymenlaaksoa käyttää anonyymisti?

Oma Kymenlaakso -palvelussa voi asioida anonyymisti vain verkkoselaimen kautta. Ilman tunnistautumista käytössäsi ovat kuntoutuksen, mielenterveys- ja päihdepalvelujen ja sosiaalihuollon chatit suojatussa ja turvallisessa yhteydessä.

Kun asioit nimettömästi, voit käyttää palveluja rajatusti ja saat asiaasi liittyvää yleistä neuvontaa. Henkilötietojasi ei tallenneta, etkä voi palata chat-keskusteluun sen päätyttyä. Nimettömässä chatissa on mahdollisuus tunnistautua myös kesken keskustelun.  

Anna palautetta palvelusta 

Mitä digitaalisia palveluja toivoisit lisää? Miten palvelu mielestäsi toimi? Palaute on tärkeää, jotta pystymme kehittämään Oma Kymenlaaksoa -palvelua vastaamaan kymenlaaksolaisten toiveita ja tarpeita.

 

Takaisin ylös