Siirry sisältöön

Voit saada tukea asumiseen ja päivittäisten toimien hoitamiseen

Sinulla on oikeus saada tukea asumiseen, jos tarvitset apua arjen asioissa ja päivittäisten asioiden hoitamisessa. Asumisen tuki tarkoittaa, että saat apua esimerkiksi syömisessä, peseytymisessä, siivoamisessa tai liikkumisessa kotona.

Asumisen tuen tarkoitus on, että voit asua mahdollisimman itsenäisesti, vaikka tarvitsisitkin siihen tukea.

Asumisen tukea voidaan järjestää monella eri tavalla. Se voi olla:

Tuki järjestetään sen mukaan, mitä tarvitset. Eri palveluita voidaan myös yhdistää.

Tukeen voi kuulua esimerkiksi:

Miten voin hakea asumisen tukea?

Voit hakea asumisen tukea, kun täytät vammaispalveluhakemuksen.

Vammaispalveluhakemuksen voi täyttää joko digitaalisesti Lifecare Omapalvelussa tai paperisen lomakkeen avulla.

Omapalvelussa voit seurata asian etenemistä, jos olet valinnut Omapalvelun yhteydenottotavaksi ja täydentänyt omiin tietoihisi puhelinnumeron tai sähköpostin. Omat tiedot –toiminto on käytettävissäsi, kun hakemus on vastaanotettu. Saat viestin puhelimeesi tai sähköpostiisi, kun päätös on luettavissa Omapalvelussa.

Vammaispalveluiden digitaalinen hakemus

Lifecare Omapalvelussa voit tehdä sosiaalipalveluiden digitaalisia hakemuksia, seurata hakemustesi tilaa, katsoa tehtyjä päätöksiä ja mahdollisia hakemuksiisi liittyviä lisäselvityspyyntöjä.

Kirjaudu Omapalveluun

Paperinen vammaispalveluhakemus

Tulosta ja täytä paperinen vammaispalveluhakemus. Hakemus avautuu verkkoselaimen uuteen välilehteen, lataa tiedosto omalle laitteellesi ennen täyttämistä.

Paperinen hakulomake

Jäikö sinulle kysyttävää asumisen tuesta?

Jos tarvitset neuvontaa ja ohjausta vammaispalveluista, ota yhteyttä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan. Asiakasneuvonnassa on valikko. Valitse numero 3, kun haluat kysyä vammaispalveluista.

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin kello 9–14.

Soita 05 220 6000

Chattaa tai varaa soittoaika Oma Kymenlaakso -palvelussa

Digitaalisessa Oma Kymenlaakso -palvelussa voit keskustella reaaliaikaisesti sosiaalihuollon ammattilaisen kanssa tai varata sinulle sopivan soittoajan. Chat palvelee tiistaista torstaihin kello 10–15.

Kirjaudu Oma Kymenlaaksoon
Takaisin ylös