Lyhytaikainen huolenpito
Jos asut perheesi tai muun läheisesi kanssa ja tarvitset apua arjessa, sinulla voi olla oikeus lyhytaikaiseen huolenpitoon. Lyhytaikainen huolenpito on osa vammaispalvelulain mukaisia palveluita.

Lyhytaikainen huolenpito auttaa silloin, kun läheinen tarvitsee lepoa tai omaa aikaa
Jos asut perheesi tai muun läheisesi kanssa ja tarvitset apua arjessa, sinulla voi olla oikeus lyhytaikaiseen huolenpitoon.
Lyhytaikainen huolenpito tarkoittaa, että joku toinen huolehtii sinusta hetkellisesti, kun läheisesi tarvitsee lepoa tai omaa aikaa.
Huolenpito voi kestää muutaman tunnin, päivän tai jopa viikon. Joskus se voi toistua säännöllisesti. Erityistilanteissa huolenpito voi olla pidempää, mutta yleensä se kestää alle kolme kuukautta kerrallaan.
Tämän palvelun avulla täydennetään muita palveluita, joita saat esimerkiksi sosiaalihuoltolain tai omaishoidon tuen perusteella.
Miten voin hakea lyhytaikaista huolenpitoa?
Voit hakea lyhytaikaista huolenpitoa, kun täytät vammaispalveluhakemuksen.
Vammaispalveluhakemuksen voi täyttää joko digitaalisesti Lifecare Omapalvelussa tai paperisen lomakkeen avulla.
Omapalvelussa voit seurata asian etenemistä, jos olet valinnut Omapalvelun yhteydenottotavaksi ja täydentänyt omiin tietoihisi puhelinnumeron tai sähköpostin. Omat tiedot –toiminto on käytettävissäsi, kun hakemus on vastaanotettu. Saat viestin puhelimeesi tai sähköpostiisi, kun päätös on luettavissa Omapalvelussa.
Vammaispalveluiden digitaalinen hakemus
Lifecare Omapalvelussa voit tehdä sosiaalipalveluiden digitaalisia hakemuksia, seurata hakemustesi tilaa, katsoa tehtyjä päätöksiä ja mahdollisia hakemuksiisi liittyviä lisäselvityspyyntöjä.
Kirjaudu OmapalveluunPaperinen vammaispalveluhakemus
Tulosta ja täytä paperinen vammaispalveluhakemus. Hakemus avautuu verkkoselaimen uuteen välilehteen, lataa tiedosto omalle laitteellesi ennen täyttämistä.
Paperinen hakulomakeJäikö sinulle kysyttävää lyhytaikaisesta huolenpidosta?
Jos tarvitset neuvontaa ja ohjausta vammaispalveluista, ota yhteyttä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan. Asiakasneuvonnassa on valikko. Valitse numero 3, kun haluat kysyä vammaispalveluista.
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin kello 9–14.
Soita 05 220 6000Chattaa tai varaa soittoaika Oma Kymenlaakso -palvelussa
Digitaalisessa Oma Kymenlaakso -palvelussa voit keskustella reaaliaikaisesti sosiaalihuollon ammattilaisen kanssa tai varata sinulle sopivan soittoajan. Chat palvelee tiistaista torstaihin kello 10–15.
Kirjaudu Oma Kymenlaaksoon