Siirry sisältöön

Tuettu päätöksenteko auttaa tärkeissä päätöksissä

Tuettu päätöksenteko tarkoittaa, että saat tukea silloin, kun teet isoja päätöksiä omasta elämästäsi.

Näitä voivat olla esimerkiksi

Tuettu päätöksenteko ei tarkoita jokapäiväiseen arkeen kuuluvia päätöksiä, kuten siihen, mitä syöt tai mitä puet päällesi.

Tukea antava henkilö ei päätä asioita puolestasi. Hän auttaa sinua ymmärtämään vaihtoehtoja ja valitsemaan sinun tarpeisiisi sopivan ratkaisun.

Vammaispalveluita voidaan myöntää palvelutarpeen arvion perusteella

Jos olet vammainen henkilö, voit saada tukea arkeen. Sosiaalihuollon ammattilainen tekee palvelutarpeen arvioinnin, jossa selvitetään, onko sinulla tarve vammaispalveluille ja mistä palveluista olisi sinulle hyötyä.

Vammaispalvelulain perusteella järjestetään palveluita siinä tapauksessa, jos muussa laissa tarkoitetut palvelut eivät ole sinun tarpeesi ja etusi kannalta sopivia ja riittäviä. Muita lakeja ovat esimerkiksi sosiaalihuoltolaki (1301/2014), terveydenhuoltolaki (1326/2010), varhaiskasvatuslaki (540/2018) tai perusopetuslaki (628/1998).

Tietoa vammaispalvelulaista:

Miten voin hakea palvelua?

Voit hakea tuetun päätöksenteon palvelua, kun täytät vammaispalveluhakemuksen.

Vammaispalveluhakemuksen voi täyttää joko digitaalisesti Lifecare Omapalvelussa tai paperisen lomakkeen avulla.

Omapalvelussa voit seurata asian etenemistä, jos olet valinnut Omapalvelun yhteydenottotavaksi ja täydentänyt omiin tietoihisi puhelinnumeron tai sähköpostin. Omat tiedot –toiminto on käytettävissäsi, kun hakemus on vastaanotettu. Saat viestin puhelimeesi tai sähköpostiisi, kun päätös on luettavissa Omapalvelussa.

Vammaispalveluiden digitaalinen hakemus

Lifecare Omapalvelussa voit tehdä sosiaalipalveluiden digitaalisia hakemuksia, seurata hakemustesi tilaa, katsoa tehtyjä päätöksiä ja mahdollisia hakemuksiisi liittyviä lisäselvityspyyntöjä.

Kirjaudu Omapalveluun

Paperinen vammaispalveluhakemus

Tulosta ja täytä paperinen vammaispalveluhakemus. Hakemus avautuu verkkoselaimen uuteen välilehteen, lataa tiedosto omalle laitteellesi ennen täyttämistä.

Paperinen hakulomake

Jäikö sinulle kysyttävää tuetusta päätöksenteosta?

Jos tarvitset neuvontaa ja ohjausta vammaispalveluista, ota yhteyttä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan. Asiakasneuvonnassa on valikko. Valitse numero 3, kun haluat kysyä vammaispalveluista.

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin kello 9–14.

Soita 05 220 6000

Chattaa tai varaa soittoaika Oma Kymenlaakso -palvelussa

Digitaalisessa Oma Kymenlaakso -palvelussa voit keskustella reaaliaikaisesti sosiaalihuollon ammattilaisen kanssa tai varata sinulle sopivan soittoajan. Chat palvelee tiistaista torstaihin kello 10–15.

Kirjaudu Oma Kymenlaaksoon
Takaisin ylös