Siirry sisältöön

Mikä on vaativa moniammatillinen tuki?

Vaativa moniammatillinen tuki on erityistä apua, jossa useampi asiantuntija auttaa sinua yhdessä. Tuki voi sisältää erilaisia tukitoimia ja terveydenhuollon tutkimuksia.

Tuen tavoitteena on:

Tukea annetaan yleensä siellä, missä normaalistikin toimit – esimerkiksi kotona, koulussa tai työpaikalla. Jos tämä ei ole mahdollista esimerkiksi vakavien haasteiden vuoksi, tuki voidaan järjestää myös muualla.

Tuki suunnitellaan aina yksilöllisesti.

Vaativa moniammatillinen tuki on osa vammaispalvelulain mukaisia palveluita. Tukea antavat eri ammattilaiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista.

Kuka voi saada vaativaa moniammatillista tukea?

Voit saada vaativaa moniammatillista tukea, jos olet vammainen henkilö ja

Myös sinun läheisesi ja kanssasi työskentelevät ammattilaiset voivat saada vaativaa moniammatillista tukea.

Vammaispalveluita voidaan myöntää palvelutarpeen arvion perusteella

Jos olet vammainen henkilö, voit saada tukea arkeen. Sosiaalihuollon ammattilainen tekee palvelutarpeen arvioinnin, jossa selvitetään, onko sinulla tarve vammaispalveluille ja mistä palveluista olisi sinulle hyötyä.

Vammaispalvelulain perusteella järjestetään palveluita siinä tapauksessa, jos muussa laissa tarkoitetut palvelut eivät ole sinun tarpeesi ja etusi kannalta sopivia ja riittäviä. Muita lakeja ovat esimerkiksi sosiaalihuoltolaki (1301/2014), terveydenhuoltolaki (1326/2010), varhaiskasvatuslaki (540/2018) tai perusopetuslaki (628/1998).

Tietoa vammaispalvelulaista:

Miten voin hakea vaativaa moniammatillista tukea?

Voit hakea vaativaa moniammatillista tukea, kun täytät vammaispalveluhakemuksen.

Vammaispalveluhakemuksen voi täyttää joko digitaalisesti Lifecare Omapalvelussa tai paperisen lomakkeen avulla.

Omapalvelussa voit seurata asian etenemistä, jos olet valinnut Omapalvelun yhteydenottotavaksi ja täydentänyt omiin tietoihisi puhelinnumeron tai sähköpostin. Omat tiedot –toiminto on käytettävissäsi, kun hakemus on vastaanotettu. Saat viestin puhelimeesi tai sähköpostiisi, kun päätös on luettavissa Omapalvelussa.

Vammaispalveluiden digitaalinen hakemus

Lifecare Omapalvelussa voit tehdä sosiaalipalveluiden digitaalisia hakemuksia, seurata hakemustesi tilaa, katsoa tehtyjä päätöksiä ja mahdollisia hakemuksiisi liittyviä lisäselvityspyyntöjä.

Kirjaudu Omapalveluun

Paperinen vammaispalveluhakemus

Tulosta ja täytä paperinen vammaispalveluhakemus. Hakemus avautuu verkkoselaimen uuteen välilehteen, lataa tiedosto omalle laitteellesi ennen täyttämistä.

Paperinen hakulomake

Jäikö sinulle kysyttävää vaativasta moniammatillisesta tuesta?

Jos tarvitset neuvontaa ja ohjausta vammaispalveluista, ota yhteyttä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan. Asiakasneuvonnassa on valikko. Valitse numero 3, kun haluat kysyä vammaispalveluista.

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin kello 9–14.

Soita 05 220 6000

Chattaa tai varaa soittoaika Oma Kymenlaakso -palvelussa

Digitaalisessa Oma Kymenlaakso -palvelussa voit keskustella reaaliaikaisesti sosiaalihuollon ammattilaisen kanssa tai varata sinulle sopivan soittoajan. Chat palvelee tiistaista torstaihin kello 10–15.

Kirjaudu Oma Kymenlaaksoon
Takaisin ylös