Kehittämishankkeet
Tällä sivulla kerromme hyvinvointialueen tuottavuusohjelmasta ja muista kehittämishankkeistamme.
Tuottavuusohjelma pähkinänkuoressa
Tuottavuusohjelman tavoitteena on taloussuunnitelman mukaisesti saavuttaa tasapainoinen talous vuonna 2025. Tuottavuusohjelmaan on koottu yhteen kustannussäästöjä ja -hillintää sisältävät toimenpiteet systemaattisesti johdettavaksi kokonaisuudeksi. Ohjelma toteuttaa hyvinvointialueen strategiaa, palvelustrategiaa, järjestämissuunnitelmaa ja pelastustoimen palvelutasopäätöstä.
Tuottavuusohjelman alla on neljä teemakokonaisuutta. Teemoihin sisältyy erilaisia projekteja, joissa kehitetään ja uudistetaan toimintaa yhdessä palvelutuotannon kanssa.
Digipalveluiden ja asiakasohjauksen teema
Digipalveluiden ja asiakasohjauksen teemakokonaisuudessa kehitetään toimintoja, joissa yhdenmukaistetaan hyvinvointialueen palveluiden neuvontaa ja asiakasohjausta sekä uudistetaan palveluita toimimaan vahvemmin digitaalisina lähipalveluina.
Palvelurakenteen ja -verkon teema
Palvelurakenne – ja palveluverkon uudistamistyöllä haetaan ratkaisuja tuottavuuteen tekemällä muutoksia palvelurakenteeseen, palveluverkkoon, tuotantotapaan sekä palvelukanaviin sekä kehittämällä näiden toimintaa.
Henkilöstöteema
Henkilöstöteemassa edistettävien toimenpiteiden päätavoitteena on varmistaa osaavan ja motivoituneen henkilöstön riittävyys, jotta hyvinvointialueella pystytään tarjoamaan tarpeenmukaiset ja vaikuttavat sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palvelut kaikille Kymenlaaksolaisille. Kehittämistyötä tehdään erityisesti veto- ja pitovoiman, työkyvyn ja työhyvinvoinnin sekä osaamisen ja kyvykkyyksien vahvistamiseksi.
Ostopalveluiden teema
Kehittämistyön tavoitteena on edistää Kymenlaakson hyvinvointialueella hankintojen toteuttamista kustannustehokkaasti ja vaikuttavasti. Tavoitteena on, että organisaatiossa teemme päätökset palveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta tietoon pohjautuen sekä vahvistamme ennakoitavuutta hankinnoissa. Teema tekee tiivistä yhteistyötä toimialojen kanssa ja auttaa etsimään myös uusia tapoja tuottaa palveluita.
Käynnissä olevat kehittämishankkeet
Kehittämishankkeiden rahoitus toteutetaan pääosin hakumenettelyn kautta ulkopuolisella rahoituksella. Ulkopuolinen rahoitus muodostuu valtionavustuksista ja EU-rahoituksesta.
Kymenlaakson digitaalinen sotekeskus osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa
Hanke toteutetaan Euroopan unionin kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU) osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Suomen kestävän kasvun ohjelmaa toteutetaan valtakunnallisesti.
Kymenlaaksossa osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa rakennetaan Digitaalinen Sotekeskus yhteistyössä muiden alueiden ja kumppanien kanssa. Tavoitteena on muodostaa toimivat digitaaliset palvelupolut Kymenlaakson alueen kantokyvyn sekä koronan aiheuttaman hoito- palvelu ja kuntoutusvelan näkökulmasta, tärkeimmille erityisryhmille. Tämän lisäksi hankkeessa vahvistetaan hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen kokonaisuutta.
Kymenlaakson Digitaalisen sotekeskuksen tavoitteena on koota yhteen asiakkaan sähköisen asioinnin kanavat sekä ammattilaisten digitaaliset työvälineet. Digitaalinen sotekeskus palvelee niitä asiakkaita, joilla on valmius asioida sähköisesti tai etänä niissä terveyden- ja sosiaalihuollon asioissa, joissa se on mahdollista.
Lisäämällä sähköisiä asiointikanavia vapautetaan ammattilaisten aikaa fyysisissä toimipisteissä niille asiakkaille, jotka ovat heikossa ja haavoittuvassa asemassa tai joilla ei ole mahdollisuutta asioida sähköisesti. Digitaalinen sotekeskus helpottaa asiakkaan palvelun saatavuutta, säästää hänen aikaansa sekä on saavutettavissa helposti verkossa silloin, kun asiakkaalle sopii.
Kehittämistyöllä tuetaan toimintamallien uudistamista, edistetään hoito- ja palvelutakuun toteutumista, panostetaan ongelmien nykyistä varhaisempaan tunnistamiseen ja ennaltaehkäisyyn, vahvistetaan palveluiden laatua ja kustannusvaikuttavuutta sekä lisätään uusien digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoa.
Lisäksi tuetaan hyvinvointialueen terveydenhuollon asiakasohjauksen sekä sosiaalihuollon asiakasneuvonnan ja –ohjauksen kehittämistä. Jatkossa asiakkaan ensimmäisenä kohtaavalla ammattilaisella on käytössään järjestelmät, jotka auttavat ammattilaista arvioimaan asiakkaan hoidon tai palveluntarvetta kokonaisvaltaisemmin ja yhdenvertaisemmin.
Hankeaika 1.1.2023–31.12.2025
Lisätietoja
Johanna Niilo-Rämä
Hankepäällikkö
Tulevaisuuden sote-keskus -hanke ja Suomen kestävän kasvun ohjelman RRP-hanke
ICT-muutoshanke
Hankkeessa hallinnoidaan ja toteutetaan Kymenlaakson hyvinvointialueen ICT-valmistelu kansallisen hyvinvointialueiden viitearkkitehtuurin mukaisesti. Hankkeen ensimmäisen vaiheen tavoitteena on, että hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa 1.1.2023 sillä on käytössään toimivat yhteiset hallinnon tietojärjestelmät ja toimintamallit sekä tarkoituksenmukaiset toimialasidonnaiset erillisjärjestelmät, joissa on huomioitu valmisteluvaiheen aikana hyvinvointialueen myötä toimintaan ja järjestelmiin tehtävät välttämättömät muutokset. Ensisijaisena tavoitteena on varmistaa häiriötön toiminta ja toiminnan jatkuvuus järjestämisvastuun siirtyessä hyvinvointialueelle vuoden vaihteessa 2022 – 2023.
Vuosina 2023–2025 hankkeen tavoitteena on jatkaa kehitys- ja toteutustyötä tarkentuvan suunnittelun ja rahoituspäätösten linjausten mukaisesti.
Hankeaika: 1.7.2021–31.12.2025
Lisätietoja
Mäntynen Sirpa
Hankepäällikkö
Sote- ja pelastustoimen uudistamiseen liittyvä ICT-muutoshanke ja DIAPA
Digitaalisesti tarjottavien palveluiden kehittäminen
Palveluita, joita tarjotaan digitaalisten kanavien kautta kehitetään siten, että ne ovat kaikkien saatavilla laadukkaina, sisällöltään saavutettavina ja tietoturvallisina. Näin parannetaan sekä kansalaisten, että hyvinvointialueen ammattilaisten mahdollisuuksia käyttää yhdenvertaisesti palveluja digitaalisesti.
Tätä työtä hyvinvointialueella koordinoi Digitaalisen asioinnin ja palvelujen kehittämisen yksikkö (DIAPA) kooten yhteen hyvinvointialueen ammattilaiset toteuttamaan kehitystyötä.
Kehittämistyön asioissa sinua auttavat
Lauri Lehto
Toimialajohtaja
Strategia- ja integraatiopalvelut, kehittämispalvelut
Mäntynen Sirpa
Hankepäällikkö
Sote- ja pelastustoimen uudistamiseen liittyvä ICT-muutoshanke ja DIAPA