Siirry sisältöön

Terveysasemien keskitettyyn asiakasohjaukseen saapuu keskimäärin kuukausittain 20 000 yhteydenottoa puhelimitse tai sähköisten kanavien kautta. Terveysasemien tiimimallien ansiosta asiakkaan asia etenee sujuvasti oikean palvelun ja asiantuntijuuden äärelle. Terveysasemilla kirjattiin vuonna 2023 lähes puoli miljoonaa asiakaskontaktia. Tämä tarkoittaa noin 1800 kontaktia päivittäin, joista vastaanottoja oli lähes puolet. 

Kymenlaakson hyvinvointialueella tiimityöllä minimoidaan asiakkaan viiveet ja pyritään vähentämään turhaa odottelua eri tapahtumien välillä. Uusi tiimityötapa tarkoittaa sitä, että asiakkaan asiaa voidaan käsitellä monialaisesti. Paras ammattilainen voikin olla joku muu kuin asiakkaan olettama ammattilainen, esimerkiksi fysioterapeutti lääkärin sijaan.  

Hoidontarpeen arvio

Asiakkaan ottaessa yhteyttä terveysasemalle tehdään aina hoidontarpeen arviointi. Hoidon tarve arvioidaan Sosiaali- ja terveysministeriön valtakunnallisilla kriteereillä ja palveluun ohjaudutaan näiden mukaisesti. Tulevaisuuden digiratkaisut laajentavat palvelutarjontaa ja oman hoidon suunnitelma, aikataulut ja tehtävät ovat asiakkaalla entistä paremmin käytettävissä.

Useat terveyteesi liittyvät asiat hoituvat kätevästi jo yhteydenotossa tai etävastaanotolla, jolloin sinun ei tarvitse lähteä terveysasemalle.  

Kun olet yhteydessä meihin, sinua palvelee sairaanhoitaja. Hän arvioi hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä. Hoidon tarpeen arviota varten sairaanhoitaja kysyy erilaisia kysymyksiä, joiden avulla hän voi:

  • antaa terveyteen ja sairauteen liittyviä itsehoito-ohjeita
  • varata tarvittaessa vastaanotto- tai etävastaanottoajan lääkärille, hoitajalle tai fysioterapeutille
  • ohjata tarvittaessa kiireellisen avun piiriin päivystykseen
Euroopan Unionin logo ja teksti: EU:n rahoittama.
Takaisin ylös