Siirry sisältöön

Asiakas voi hyödyntää digilaitetta esimerkiksi sähköisten hakemusten täyttämiseen tai tarvittavien liitteiden hakemiseen kotikäynnillä.

– Lainalaite-pilotti kestää kuusi kuukautta ja tavoitteenamme on mahdollistaa asiakkaiden digitaalinen asiointi ja kokemus digipalveluiden käytöstä kotikäynnin aikana, vaikka omia laitteita ei olisikaan. Aikuissosiaalityön työntekijät pystyvät tukemaan asiakkaita lainalaitteen käytössä, kertoo aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä Tarja Mäntynen.

Pilotin tavoitteena on luoda toimintamalli asiakkaille lainattavien laitteiden käyttöön aikuissosiaalityössä. Lainalaitteiden avulla halutaan helpottaa digitaalisten palveluiden käyttöä ja asiointia sekä asiakkaan asian selvittämistä. Mahdollisuutena on, että asiakkaan digitaitojen vahvistuessa hän rohkaistuu myöhemmin hoitamaan asiaansa verkossa. Lainalaitteilla tuetaan myös digitaalista osallisuutta sellaisille henkilöille, jotka muuten eivät digitaalisia palveluita käyttäisi.

Pilotti rahoitetaan osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa, josta tuetaan toimintamallin käyttöönottoa ja kehittämistä.

Takaisin ylös