Siirry sisältöön

Kymenlaakson hyvinvointialueen toimipisteistä on tehty 3D-mallinnuksia, joiden avulla asiakkaat pääsevät tutustumaan hyvinvointialueen toimitiloihin omalla mobiililaitteella tai tietokoneella.  

Mallinnusten avulla asiakas voi tutustua ennakkoon esimerkiksi toimipisteeseen, johon hänelle on varattu vastaanottoaika.  

– Mallinnuksen avulla asiakas voi halutessaan etukäteen selvittää, missä sijaitsevat toimipisteen ilmoittautumisautomaatit, vastaanottotila, säilytyskaapit, kahvio tai wc-tilat, kertoo Kymenlaakson hyvinvointialueen projektipäällikkö Tuula Joronen Digitaaliset kaksoset -projektin puitteissa tehdyistä 3D-mallinnuksista. 

Mallinnusten avulla asiakkaat pääsevät tarkastelemaan toimipisteiden ulko- ja sisätiloja Kymenlaakson hyvinvointialueen mobiilisovelluksen kautta tai verkkosivuilla. Verkkosivuilla mallinnukset löytyvät kunkin kuvatun toimipisteen omalta sivulta. Hyvinvointialueen asiakkaita voidaan ohjeistaa tutustumaan mallinnuksiin myös esimerkiksi ajanvarauksen yhteydessä. 

– Ammattilainen voi jakaa linkin asiakkaalle, jotta asiakas voi ennakkoon tutustua tilaan, johon on tulossa. Palvelu mahdollistaa asiakkaan opastamisen yksikössä, vaikka ammattilainen ei ole itse samassa paikassa, projektikoordinaattori Anne Haapala sanoo. 

Digitaalisia mallinnuksia on lisätty hyvinvointialueen verkkosivuille syksyn aikana ja muutamia toimipisteitä lukuun ottamatta kaikki kuvatut kohteet löytyvät nyt hyvinvointialueen verkkosivuilta ja mobiilisovelluksista.  

Mallinnukset ovat saavuttaneet lyhyessä ajassa suuren katselumäärän. 

– Mallinnuksia on katseltu tässä vaiheessa lähes 100 000 kertaa, Joronen sanoo. 

– Ihmisiä on kiinnostanut tutustua erityisesti oman paikkakunnan palveluihin. Esimerkiksi Katajaharjun terveysasemaa on katsonut yli 800 kertaa ja Kouvolan apuvälinekeskusta lähes saman verran, Haapala sanoo. 

Digitaaliset kaksoset on kehitetty sosiaali- ja terveysministeriön valtionosuushankkeiden rahoituksella Suomen kestävän kasvun ohjelman alaisuudessa (RRP) vuonna 2022–2023. Hanke jatkuu vuoteen 2025. Suomen kestävän kasvun ohjelman yhtenä tavoitteena Kymenlaakson hyvinvointialueella on kehittää asiakasohjauksen toimintamalleja sekä työkaluja tuottamaan asiakkaille parempi digitaalisen palveluohjauksen kokemus. Tavoitteena on tukea ammattilaisten työntekoa sekä asiakkaan sujuvaa palvelupolkua. 

Takaisin ylös