Siirry sisältöön

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 9.6.2023. Artikkelia on päivitetty yhteydenottomäärien osalta 24.5.2024.

Päivystysapu 116117 palvelee äkillisissä terveysongelmissa ympäri vuorokauden viikon jokaisena päivänä. Päivystysavun sairaanhoitaja tekee puhelimitse tai chatin kautta arvion päivystyksellisen tai kiireellisen hoidon tarpeesta. 

– Hoidontarpeen arviointi perustuu sosiaali- ja terveysministeriön kiireellisen hoidon perusteisiin. Sairaanhoitaja arvioi potilaan hoidon kiireellisyyttä ja oikeaa hoitopaikkaa esittämällä tarkentavia kysymyksiä potilaan oireista ja oireiden kestosta. Lisäksi arviossa hyödynnetään potilaan aiempia terveystietoja ja tehtyjä hoitosuunnitelmia. Näiden tietojen pohjalta sairaanhoitaja antaa ohjausta ja neuvontaa ja tarvittaessa ohjaa potilaan oikeaan hoitopaikkaan, kertoo palvelujohtaja Sara Haimi-Liikkanen Kaiku24:stä.

Päivystysapuun tulleista yhteydenotoista 30 % johtaa päivystyskäyntiin 

Hoitoon ohjauksen ja hoidontarpeen arvion tukena Päivystysavun sairaanhoitaja voi hyödyntää lääkärin konsultaatiota tai varata etälääkärin vastaanottoajan, mikäli asia soveltuu hoidettavaksi etäyhteyksin. Asiakkaalle voidaan varata vastaanottoaika myös terveysasemalle, jos asia ei vaadi päivystyksellistä hoitoa. 

– Päivystysapuun soittavista asiakkaista noin 30 % ohjautuu päivystykseen ja noin 12 % terveysasemalle, kertoo Haimi-Liikkanen. 

Päivystysavussa hoidetaan 50 % kaikista yhteydenotoista ensikontaktissa puhelimessa tai chatissa.

Päivystysavusta saat ohjeita ammattilaiselta jo ennen päivystykseen saapumista  

Jos tilanne vaatii päivystyksellistä hoitoa, nopeuttaa valmiiksi tehty hoidontarpeen arvio asiointia päivystyksessä. Sairaanhoitajan arvion perusteella saat tiedon, mikä on oikea hoitopaikka. Näin vältyt mahdollisilta turhilta ajomatkoilta väärään paikkaan. Sinä tai läheisesi voi tarvita kiireellistä hoitoa, jolloin on todella tärkeää mennä suoraan oikeaan paikkaan.

Tarvittaessa voit saada ohjeita jo potilaan kuljetuksen ajaksi. Päivystyksessä voidaan myös varautua saapumiseen, esimerkiksi joissain tilanteissa voidaan jo alkaa valmistella potilaan tarvitsemaa hoitoa.

Kun harkitset lähtöä päivystykseen, ota yhteyttä Päivystysapuun puhelimitse numerossa 116117 tai chatin kautta(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun). Puhelinpalvelu on avoinna ympäri vuorokauden. Chat palvelee päivittäin klo 8–20.

Teemme päivystystä ja Päivystysapua tutuksi

Kesäkuukausina 11.6.-11.7.2024 teemme päivystystä ja Päivystysapua 116117 tutuksi kymenlaaksolaisille.

Haluamme, että kymenlaaksolaiset tuntevat Päivystysavun puhelinnumeron ja tietävät, miksi kannattaa ottaa yhteyttä ennen kuin harkitsee lähtöä päivystykseen: Päivystysapu on nopein keino saada yhteys terveydenhuollon ammattilaiseen kiireellisissä asioissa ympäri vuorokauden.

Takaisin ylös