
Nuorten Matala on nopein reitti saada apua, kun arki haastaa nuorta tai perhettä – yhteydenottokanaviin muutoksia helmikuussa
Nuorten Matala on paikka, josta 13–17-vuotiaat kymenlaaksolaiset perheineen voivat saada apua ja neuvoja helposti, kun arki tuntuu vaikealta. 3.2.2025 Nuorten Matalassa otetaan käyttöön uudet yhteydenottokanavat, joiden kautta yhteyttä saa entistä laajemmin aukioloajoin.
Nuoret, 13–17-vuotiaat kymenlaaksolaiset ja heidän perheensä voivat ottaa yhteyttä Nuorten Matalaan heti, kun mielenterveydessä tai arjessa on haasteita. Erillistä lähetettä ei tarvita.
Yhteydenottokanavat Nuorten Matalaan muuttuvat helmikuussa. Uudet yhteydenottokanavat ovat 3.2.2025 alkaen:
- Mielenterveys- ja päihdepalveluiden puhelinpalvelu p. 05 220 2500 (avoinna arkisin kello 7–18, takaisinsoittopyynnön jättäminen kello 7–14)
- Sosiaalihuollon puhelinpalvelu p. 05 220 6000 (avoinna arkisin kello 9–14)
- Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat Oma Kymenlaakso -palvelussa (avoinna tiistaista torstaihin kello 10–15).
Nuorten Matalan vanhat asiakkaille tarkoitetut puhelinnumerot (p. 040 823 4255 eteläisessä Kymenlaaksossa ja p. 040 489 8246 pohjoisessa Kymenlaaksossa) poistuvat käytöstä niin ikään 3.2.2025. Nuorten Matalan toimipisteiden yhteystiedot löytyvät hyvinvointialueen verkkosivuilta.
Muutoksen yhteydessä myös viranomaisille tarkoitettu konsultaationumero vaihtuu, mutta ohjaamisen käytännöt säilyvät ennallaan. Ammattilaisia tiedotetaan muutoksesta erikseen.
Laajemmat aukioloajat, enemmän vastaanottoaikoja
Nuorten Matalan yhteydenottokanavia muutetaan, sillä ne takaavat laajemmat palveluajat niin puhelimessa kuin chatissa.
Kun puhelinpalvelu siirtyy pois Nuorten Matalasta, voidaan tarjota enemmän varsinaisia vastaanottoaikoja. Tämä taas nopeuttaa avunsaantia.
Tähän asti Nuorten Matalan puhelinpalvelu on palvellut neljänä päivänä viikossa kolme tuntia kerrallaan niin pohjoisessa kuin eteläisessä Kymenlaaksossa. Sen sijaan mielenterveys- ja päihdepalveluiden neuvonta puhelimessa on avoinna joka arkipäivä kello 7–18. Sosiaalihuollon asiakasneuvonta vastaa soittoihin arkisin kello 9–14 ja chatissa kello 10–15 arkisin tiistaista torstaihin.
