Siirry sisältöön

Myytti: ”Päivystykseen voi mennä kello neljän jälkeen, jos terveysasemalle ei ole aikoja varattavissa”

Murtaminen:
Harkittaessa lähtöä päivystykseen tulee ottaa yhteyttä Päivystysapuun joko chatin kautta tai soittamalla numeroon 116117. Ammattilainen kirjaa potilaan esitiedot ja arvioi, tarvitseeko henkilö päivystyksellistä hoitoa. Tämä sujuvoittaa hoitoa, jos potilas ohjataan päivystykseen.
Moni tilanne pystytään kuitenkin nykyisin ratkaisemaan ilman päivystyskäyntiä esimerkiksi etälääkärin avulla. Jos kyse on kiireettömästä hoidon tarpeesta, asiakas voidaan ohjata terveysasemalle. Päivystykselliset tilanteet hoidetaan kiireellisyyden mukaan vuorokauden ympäri, ja Päivystysapu palvelee asiakkaita 24/7.​

Myytti: ”Reseptin uusinta onnistuu päivystyksessä, kun lääkkeet ovat loppu”​

Murtaminen:
Päivystykseen ei tule hakeutua reseptin uusinnan vuoksi. Päivystys on tarkoitettu kiireellistä hoitoa tarvitseville potilaille. Reseptin uusinta onnistuu pääsääntöisesti etänä, ilman käyntiä missään toimipisteessä. Reseptin voi uusia kätevästi sähköisesti tai ottamalla yhteyttä terveysasemalle. Lue Ohje reseptin uusimiseen.

Myytti: ”Jos menen päivystykseen ambulanssilla, pääsen jonon ohi”​

Murtaminen:
Myös ensihoito arvioi potilaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä. Riippumatta potilaan saapumistavasta potilaat hoidetaan päivystyksessä aina kiireellisyyden mukaan. Kiireettömässä tilanteessa voi joutua odottamaan kauemmin, mikäli hoidettavana on samanaikaisesti kiireellisempiä tilanteita.​

Myytti: ”Päivystyksessä joutuu aina odottamaan tuntien ajan aulassa istuen.”​

Murtaminen:
Terveydenhuollon ammattilainen arvioi hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä päivystyksessä. Potilaat hoidetaan tämän arvion mukaan kiireellisyyden mukaisessa järjestyksessä. Tarvittaessa potilas ohjataan makuupaikalle.​

Päivystysapu 116117 palvelee 24/7

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 5.7.2024.

Takaisin ylös