Päivystyksen myyttejä murtamassa, osa 2
Päivystykseen ja Päivystysapuun 116117 liittyy monenlaisia luuloja ja väärää tietoa. Käytännöt eivät välttämättä ole enää samat kuin vuosikymmeniä sitten ja huhujakin liikkuu.
Murramme tässä yleisimpiä päivystykseen liittyviä myyttejä.
Aiemmin olemme julkaisseet jo terveysasemiin keskittyvän artikkelin Puhelinpalvelujen myyttejä murtamassa, osa 1.
Myytti: ”Päivystykseen voi mennä kello neljän jälkeen, jos terveysasemalle ei ole aikoja varattavissa”
Murtaminen:
Harkittaessa lähtöä päivystykseen tulee ottaa yhteyttä Päivystysapuun joko chatin kautta tai soittamalla numeroon 116117. Ammattilainen kirjaa potilaan esitiedot ja arvioi, tarvitseeko henkilö päivystyksellistä hoitoa. Tämä sujuvoittaa hoitoa, jos potilas ohjataan päivystykseen.
Moni tilanne pystytään kuitenkin nykyisin ratkaisemaan ilman päivystyskäyntiä esimerkiksi etälääkärin avulla. Jos kyse on kiireettömästä hoidon tarpeesta, asiakas voidaan ohjata terveysasemalle. Päivystykselliset tilanteet hoidetaan kiireellisyyden mukaan vuorokauden ympäri, ja Päivystysapu palvelee asiakkaita 24/7.
Myytti: ”Reseptin uusinta onnistuu päivystyksessä, kun lääkkeet ovat loppu”
Murtaminen:
Päivystykseen ei tule hakeutua reseptin uusinnan vuoksi. Päivystys on tarkoitettu kiireellistä hoitoa tarvitseville potilaille. Reseptin uusinta onnistuu pääsääntöisesti etänä, ilman käyntiä missään toimipisteessä. Reseptin voi uusia kätevästi sähköisesti tai ottamalla yhteyttä terveysasemalle. Lue Ohje reseptin uusimiseen.
Myytti: ”Jos menen päivystykseen ambulanssilla, pääsen jonon ohi”
Murtaminen:
Myös ensihoito arvioi potilaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä. Riippumatta potilaan saapumistavasta potilaat hoidetaan päivystyksessä aina kiireellisyyden mukaan. Kiireettömässä tilanteessa voi joutua odottamaan kauemmin, mikäli hoidettavana on samanaikaisesti kiireellisempiä tilanteita.
Myytti: ”Päivystyksessä joutuu aina odottamaan tuntien ajan aulassa istuen.”
Murtaminen:
Terveydenhuollon ammattilainen arvioi hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä päivystyksessä. Potilaat hoidetaan tämän arvion mukaan kiireellisyyden mukaisessa järjestyksessä. Tarvittaessa potilas ohjataan makuupaikalle.
Päivystysapu 116117 palvelee 24/7
- Palvelee vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri.
- Noin 7300 hoidettua potilaskontaktia kuukaudessa.
- Vastattujen puheluiden keskimääräinen jonotusaika noin 3,5 minuuttia.
- Soittopyynnön jättäminen on mahdollista kello 8-20.
- Soittopyyntöjen keskimääräinen takaisinsoittoaika on 25 minuuttia.
- Soittopyyntöihin vastataan aina alle kahden tunnin kuluessa.
- Saapuvien puheluiden määrä ei ole riippuvainen viikonpäivästä, vaan kysyntä on tasaista. Eniten puheluita tulee kello 8-9 aamuisin ja virka-ajan päätyttyä kello 17-18.
- Päivystysavussa työskentelee kokeneita terveydenhuollon ammattilaisia, jotka arvioivat potilaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tarkentavien kysymysten avulla.
- Päivystysavun ammattilaisilla on tukena etälääkäri, joka voi konsultoida. Etälääkäri on myös asiakkaiden saatavilla etävastaanotoilla.
Teemme päivystystä ja Päivystysapua tutuksi
Kesäkuukausina 11.6.-11.7.2024 teemme päivystystä ja Päivystysapua 116117 tutuksi kymenlaaksolaisille.
Haluamme, että kymenlaaksolaiset tuntevat Päivystysavun puhelinnumeron ja tietävät, miksi kannattaa ottaa yhteyttä ennen kuin harkitsee lähtöä päivystykseen: Päivystysapu on nopein keino saada yhteys terveydenhuollon ammattilaiseen kiireellisissä asioissa ympäri vuorokauden.
Lue lisää