Puhelinpalvelun myyttejä murtamassa, osa 1
Terveysaseman puhelinpalveluun liittyy paljon vääriä tietoja ja luuloja. Puhelinpalvelut ovat kehittyneet paljon, mutta vanhat uskomukset ovat sitkeässä.
Murramme tässä yleisimpiä erityisesti terveysaseman puhelinpalveluun liittyviä myyttejä.
Julkaisemme kesän aikana myös osan 2., jossa murramme päivystykseen liittyviä myyttejä.
Myytti: ”Terveysaseman puhelinpalveluun ei saa koskaan yhteyttä.”
Murtaminen:
Jonotusaika terveysaseman puhelinpalveluun on kohtuullisin kello 10–14 välillä, kun aamun kysyntäpiikki on rauhoittunut. Tällöin keskimääräinen jonotusaika on 2–8 minuuttia.
Kello 8–14 välillä asiakkailla on mahdollisuus hyödyntää myös takaisinsoittopalvelua. Eli asiakas voi jättää takaisinsoittopyynnön. Tämä sopii erityisen hyvin kiireettömiin tilanteisiin kuten tutkimustulosten kysymiseen tai kiireettömän kontrolliajan varaamiseen.
Myytti: ”Takaisinsoittopyyntöihin ei koskaan soiteta takaisin.”
Murtaminen:
Takaisinsoittopyyntöihin vastataan päivän kuluessa ja heti aamusta alkaen. Keskimääräinen toteutunut takaisinsoittoaika oli huhtikuussa 5 tuntia, ja 96 % asiakkaista sai takaisinsoiton saman päivän kuluessa.
Mikäli soittopyyntöön ei vastata saman päivän kuluessa, asiakkaaseen ollaan yhteydessä seuraavan aamun aikana. Soittopyyntö ei katoa vuorokauden vaihtuessa. Tallenteen ohje tulee kuunnella tarkkaan, jotta soittopyyntö tallentuu. Yksi soittopyyntö riittää.
Myytti: ”Lääkäriajan varaamiseksi terveysasemalle tulee soittaa aamulla kahdeksalta, koska ajat jaetaan silloin.”
Murtaminen:
Terveysaseman puhelinpalvelu on avoinna arkisin kello 7–20. Aamulla kello kahdeksan aikoihin on ruuhkaisinta, joten tätä ajankohtaa kannattaa välttää.
Terveydenhuollon ammattilainen arvioi asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tarkentavien kysymysten avulla, ja asiakas ohjataan lääkärin vastaanotolle tai muun avun piiriin tarpeen mukaisesti riippumatta kellonajasta.
Myytti: ”Terveysaseman potilastoimistosta saan vastaanottoajan nopeammin kuin puhelinpalveluun soittamalla.”
Murtaminen:
Potilaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä arvioidaan aivan samoin kriteerein puhelinpalvelussa ja potilastoimistossa. Molemmissa paikoissa on käytettävissä samat ammattilaisten vastaanottoajat, eikä asiointitapa vaikuta hoidon saatavuuteen.
Puhelinpalveluun soittamalla potilas välttää jonottamisen terveysaseman aulassa, ja moni asia on hoidettavissa asioimatta fyysisesti missään terveydenhuollon toimipisteessä.
Terveysasemien asiointi ja ajanvaraus
Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 7-20. Voit jättää takaisinsoittopyynnön klo 8-14.
Soita 05 220 2000Kuulovammaisten tekstiviestilinja
Kuulovammaisia palvelemme tekstiviestitse.
Lähetä tekstiviesti 050 902 4017Terveysaseman puhelinpalvelu
- Palvelee arkisin kello 7–20.
- Hoidettuja potilaskontakteja on noin 18 000 kappaletta kuukaudessa.
- Keskimääräinen jonotusaika on 10 minuuttia.
- Noin 60 % asiakkaista saanut palvelun alle 5 minuutin jonotuksella alkuvuoden aikana.
- Soittopyynnön jättäminen on mahdollista kello 8-14 välillä.
- Soittopyyntöjen keskimääräinen takaisinsoittoaika 5 tuntia, 97 % takaisinsoittopyynnöistä on hoidettu saman päivän aikana.
- Palvelu on ruuhkaisin maanantaisin, jolloin saapuvia puheluita on noin 1700-1500 kappaletta päivässä. Saapuvien puheluiden määrä laskee perjantaihin mennessä 40 %.
- Suurimmat kysyntäpiikit kohdentuvat aamuihin kello 8–9 välille, jolloin palveluun pyrkii samanaikaisesti satoja asiakkaita.
- Rauhallisinta palvelussa on aamupäivisin kello 10-14 välillä.
Pyhtään terveysasemapalvelut
Terveysasemien asioinnin ja ajanvarauksen puhelinpalvelu koskee Haminan, Kotkan, Kouvolan, Miehikkälän ja Virolahden kuntien asukkaita. Mikäli asut Pyhtäällä tai olet valinnut Pyhtään kunnan terveyspalvelut, löydät ohjeet asiointiin osoitteesta www.terveys.pyhtaa.fi(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun).
Tarkempaa tietoa terveysasemien ajanvarauksesta ja asioinnista luettavissa osiosta Yhteydenotto terveysasemalle.