Liikkumisen tuki vammaisille
Voit saada kuljetuspalvelua, jos sinulla vaikea vamma ja erityisiä vaikeuksia liikkumisessa.

Kuljetuspalvelut tukevat liikkumisessa
Voit saada vammaispalvelulain mukaisia kuljetuspalveluita, jos sinulla on erityisiä vaikeuksia liikkumisessa, etkä voi käyttää vamman tai sairauden vuoksi julkista joukkoliikennettä.
Jos sinulla on vaikea vamma, saat kuljetuspalvelua työhön ja opiskeluun liittyviin matkoihin. Näiden lisäksi käytössäsi on 18 yhdensuuntaista matkaa, jotka voit käyttää muihin menoihin vapaa-aikana.
Kuljetuspalvelu voidaan myöntää, jos vammasta aiheutuva haitta on pysyvä tai kestää vähintään vuoden.
Vammaispalveluhakemus
Vammaispalveluhakemuksen voi täyttää joko digitaalisesti Lifecare Omapalvelussa tai paperisen lomakkeen avulla.
Omapalvelussa voit seurata asian etenemistä, jos olet valinnut Omapalvelun yhteydenottotavaksi ja täydentänyt omiin tietoihisi puhelinnumeron tai sähköpostin. Omat tiedot –toiminto on käytettävissäsi, kun hakemus on vastaanotettu. Saat viestin puhelimeesi tai sähköpostiisi, kun päätös on luettavissa Omapalvelussa.
Vammaispalveluiden digitaalinen hakemus
Lifecare Omapalvelussa voit tehdä sosiaalipalveluiden digitaalisia hakemuksia, seurata hakemustesi tilaa, katsoa tehtyjä päätöksiä ja mahdollisia hakemuksiisi liittyviä lisäselvityspyyntöjä.
Kirjaudu OmapalveluunPaperinen vammaispalveluhakemus
Tulosta ja täytä paperinen vammaispalveluhakemus. Hakemus avautuu verkkoselaimen uuteen välilehteen, lataa tiedosto omalle laitteellesi ennen täyttämistä.
Paperinen hakulomakeLisätietoa palveluista
Sosiaalihuollon asiakasneuvonta
Jos tarvitset neuvontaa ja ohjausta vammaispalveluista, ota yhteyttä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan. Asiakasneuvonnassa on valikko. Valitse numero 3, kun haluat kysyä vammaispalveluista.
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin kello 9–14.
Soita 05 220 6000Chattaa tai varaa soittoaika Oma Kymenlaakso -palvelussa
Digitaalisessa Oma Kymenlaakso -palvelussa voit keskustella reaaliaikaisesti sosiaalihuollon ammattilaisen kanssa tai varata sinulle sopivan soittoajan. Chat palvelee tiistaista torstaihin kello 10–15.
Kirjaudu Oma Kymenlaaksoon