Chat
Chatissa saat apua, tietoa ja ohjausta terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Kun etsit tietoa sosiaali- ja terveyspalveluista ja hyvinvointia ja terveyttä edistävistä palveluista, chat-robotti ohjaa sinua tiedon ja palveluiden äärelle ympäri vuorokauden.
Chatissa saat apua ja ohjausta terveyteen tai hyvinvointiisi liittyvissä asioissa
Kymenlaakson hyvinvointialueen chat-palveluissa asioit vaivattomasti – missä sitten oletkin. Chatbot ohjaa sinua väsymättä palveluiden pariin verkkosivuillamme. Se auttaa tiedon etsimisessä tai ohjaa ammattilaisen chatiin.
Chatbotin lisäksi terveys- ja sosiaalipalveluiden ammattilaiset vastaavat päivystysavun, suun terveydenhuollon, neuvolan, mielenterveys- ja päihdepalveluiden, fysioterapian, terveyssosiaalityön ja sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chateissa. Chatin käyttö on maksutonta.
Osa chat-palveluistamme vaatii vahvan tunnistautumisen ja osa chateista palvelee anonyymisti ilman tunnistautumista. Jos chatissa vaaditaan tunnistautumista, voit tehdä sen turvallisesti verkkopankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla.
Mistä löydän chatin?
- Chat-robotti avautuu verkkosivun oikeasta alalaidasta puhekuplaikonista.
- Valitse chat-robotin valmiiksi tarjoamista aiheista ”Chat-palvelut” tai etsi hakusanalla ”chat”.
- Valitse ”Chat-palvelut” ja sen jälkeen haluamasi chat.
Chatit Kymenlaakson hyvinvointialueella
Päivystysavun chat
Päivystysavun chatissa voit keskustella reaaliaikaisesti päivystysavun sairaanhoitajan kanssa. Chat on avoinna joka päivä klo 8-20. Chatin käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.
Päivystysapu 116 117 palvelee äkillisissä terveysongelmissa, kun hoito ei voi odottaa seuraavaan arkipäivään. Kun otat yhteyttä päivystysapuun, sairaanhoitaja arvioi, vaatiiko tilanteesi päivystyksellistä hoitoa. Monissa tilanteissa asia voidaan hoitaa etälääkäripalvelun avulla tai varaamalla vastaanottoaika terveysasemalle, jolloin vältyt mahdollisesti turhalta päivystyskäynniltä. Jos tilanne vaatii päivystyksellistä hoitoa, nopeuttaa valmiiksi tehty hoidon tarpeen arvio asiointiasi päivystyksessä.
Suun terveydenhuollon chat
Suun terveydenhuollon chatissa voit keskustella reaaliaikaisesti suun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Chat-palvelu on auki arkisin klo 9-14. Chatin käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.
Chat-palvelussa voit asioida
- mikäli sinua askarruttaa tai haluat keskustella tulevasta toimenpiteestä tai sinulle on herännyt kysymyksiä toimenpiteen jälkeen
- kun tarvitset hoidontarpeen arviointia
- kun haluat varata ajan suun terveydenhuollon palveluun
- mikäli tarvitset ohjausta ja neuvontaa esimerkiksi lapsesi suun terveydenhuoltoon liittyvissä kysymyksissä
Neuvolan chat
Neuvolan chatissa voit keskustella reaaliaikaisesti neuvolan terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Chat palvelee maanantaista torstaihin klo 9-14 ja perjantaina klo 9-13. Chatin käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.
Mielenterveys- ja päihdepalvelujen chat
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chatissa voit keskustella nimettömästi terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, jos sinulla on huoli omasta tai läheisen mielenterveydestä, päihteidenkäytöstä tai rahapelaamisesta. Chat palvelee arkisin klo 7-18.
Fysioterapian chat
Fysioterapian chatissa saat fysioterapeutin ohjausta ja neuvontaa kuntoutukseen liittyvissä asioissa matalalla kynnyksellä. Fysioterapian chat on käytettävissäsi, jos sinulla on kysyttävää esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinoireisiin, leikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen, omahoito- ja kuntoutusohjeisiin, liikunnan aloittamiseen, apuvälineisiin tai kuntoutuksen palveluihin liittyen. Fysioterapian chat palvelee yli 16-vuotiaita kymenlaaksolaisia joka arkipäivä klo 9-11.
Chatissa voi saada yleistä ohjausta ja neuvontaa ilman tunnistautumista. Jos asia edellyttää henkilökohtaista tilannearviointia tai ohjausta, chat-palvelussa pyydetään tunnistautumaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Fysioterapian chat-palvelussa voit asioida myös läheisesi puolesta, jos sinulla on suomi.fi-valtuudet puolesta asiointiin.
Chatin kautta ei voi varata vastaanottoaikoja. Aika fysioterapeutin tai toimintaterapeutin vastaanotolle varataan kuntoutuksen ajanvarauspalvelun kautta. Jos tarvitset apua ajanvarauksessa, fysioterapeutti opastaa sinut chatissa tarvittaessa eteenpäin.
Fysioterapian chat avautuu chatbotin kautta puhekuplaikonista. Valitse chatbotista Chat-palvelut ja Fysioterapian live-chat.
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat
Chatissa voi kysyä apua ja neuvoa matalalla kynnyksellä työikäisten, toimeentulotuen, ikäihmisten, vammaispalvelujen sekä lasten ja perheiden sosiaalipalvelujen kysymyksissä tai omaan tai läheisen hyvinvointiin ja arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Asiakasneuvonnasta ohjataan asiakas tarvittaessa parhaiten sopivien palvelujen piiriin. Chat ei ole viranomaisten käytössä, vaan viranomaiset voivat olla yhteydessä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan jatkossakin puhelimitse. Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat on avoinna tiistaista torstaihin klo 10-15.
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chatissa voi keskustella ammattilaisen kanssa omien tarpeiden mukaan joko ilman tunnistautumista tai vahvan tunnistautumisen kautta. Tunnistautumista vaaditaan silloin, kun halutaan varmentua henkilön henkilöllisyydestä, jos käsitellään salassa pidettäviä tietoja.
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat avautuu chatbotin kautta puhekuplaikonista. Valitse chatbotista Chat-palvelut ja Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat.
Terveyssosiaalityön chat on päättynyt 30.9.2024.