
Chatin kautta saa avun moneen päivystykselliseen vaivaan
Kymenlaakson hyvinvointialueella on käytössä livechat-palvelut äitiys- ja lastenneuvolassa, suun terveydenhuollossa, mielenterveys- ja päihdepalvelussa ja Päivystysavussa 116117. Chatissa vastaavat samat tutut terveydenhuollon ammattilaiset kuin puhelinpalvelussa.
Chat-palvelu toimii puhelinpalvelun rinnalla vaihtoehtoisena yhteydenottokanavana niille henkilöille, jotka eivät syystä tai toisesta pysty tai halua hoitaa asioitaan puhelimessa. Chatin avulla keskusteluyhteys ammattilaisen kanssa onnistuu vaivatta ja asiakas voi välttää jonotuksen puhelinlinjalla.
Chat soveltuu monenlaisen asian hoitamiseen. Ohjaus, neuvonta ja hoidon tarpeen arviointi tehdään myös chatissa samojen kriteereiden ja tunnistettujen tarpeiden mukaisesti kuin puhelimessa, sillä chatissa vastaavat samat ammattilaiset kuin puhelinpalvelussa.
Mielenterveys- ja päihdepalvelun chatissa asiointi onnistuu ilman vahvaa tunnistautumista yleiseen ohjaukseen ja neuvontaan liittyen. Mikäli ammattilainen arvioi yksilökohtaisesti asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä, hän lähettää asiakkaalle linkin tunnistautumista varten. Mielenterveyspalveluiden chat palvelee arkisin kello 7–18.
– Chatin kautta helposti hoidettavia tilanteita ovat esimerkiksi erilaiset kysymykset ja huolenaiheet liittyen terveydentilaan, johon tarvitaan ammattilaisen kannanottoa. Näitä voivat olla esimerkiksi punkin purema tai epäily virtsatieinfektiosta. Epäselvät tilanteet ja vakavammat oireet, kuten hengenahdistus tai erilaiset traumat on parempi hoitaa puhelimitse, kertoo asiakkuuspäällikkö Jenni Jaatinen Kaiku 24:stä.
Päivystysavun chatiin tuli huhtikuun 2025 aikana 766 yhteydenottoa. Puhelinpalveluun verrattuna chat on vielä marginaalinen yhteydenottokanava, sillä puheluita Päivystysapuun tuli samassa kuussa 8743 kappaletta. Maltillisesta yhteydenottojen määrästä huolimatta asiakaspalautteen mukaan chat-palvelulla on paikkansa puhelinpalvelun rinnalla.
– Asiakaspalautteen perusteella chat-kanava koetaan joustavana, selkeänä ja nopeana tapana asioida terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, Jaatinen sanoo.
Hyvinvointialueen kaikki livechatit palvelevat Oma Kymenlaakso -palvelussa.
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 9.6.2023. Artikkelia on päivitetty 3.6.2025.