Siirry sisältöön

Esteettömän asumisen tuki

Jos olet vammainen henkilö, voit hakea korvausta kustannuksiin, jotka aiheutuvat kotisi muutokseen liittyvistä töistä. Korvaamme asunnon muutokseen liittyvät kohtuulliset kustannukset silloin, kun muutokset ovat vamman tai sairauden vuoksi välttämättömiä, jotta voit suoriutua päivittäisistä toiminnoista vakituisessa kodissasi tai sen välittömässä lähiympäristössä.

Korvattavia muutostöitä ovat välttämättömät rakennustyöt, kuten

Korvattavia asuntoon kuuluvia välineitä ja laitteita ovat

Välineet, laitteet ja muut palvelut ja tukitoimet

Voit hakea korvausta päivittäisessä toiminnoissa tarvittavien välineiden, koneiden ja laitteiden hankkimisesta, joita tarvitset vamman tai sairautesi vuoksi arjessa. Korvaus maksetaan joko osittain tai kokonaan.

Voit saada korvausta tukitoimiin, jos tarvitset välineitä, koneita ja laitteita

Voit saada korvausta myös muihin palveluihin ja tukitoimiin, kuten esimerkiksi sopeutumisvalmennukseen tai ylimääräisiin vaate- ja erityisravintokustannuksiin.

Korvaus tulee hakea vammaispalveluhakemuksella 6kk:n kuluessa kustannusten syntymisestä.

Lääkinnälliseen kuntoutukseen myönnettäviin välineisiin ei myönnetä korvausta.

Vammaispalveluhakemus

Vammaispalveluhakemuksen voi täyttää joko digitaalisesti Lifecare Omapalvelussa tai paperisen lomakkeen avulla.

Omapalvelussa voit seurata asian etenemistä, jos olet valinnut Omapalvelun yhteydenottotavaksi ja täydentänyt omiin tietoihisi puhelinnumeron tai sähköpostin. Omat tiedot –toiminto on käytettävissäsi, kun hakemus on vastaanotettu. Saat viestin puhelimeesi tai sähköpostiisi, kun päätös on luettavissa Omapalvelussa.

Vammaispalveluiden digitaalinen hakemus

Lifecare Omapalvelussa voit tehdä sosiaalipalveluiden digitaalisia hakemuksia, seurata hakemustesi tilaa, katsoa tehtyjä päätöksiä ja mahdollisia hakemuksiisi liittyviä lisäselvityspyyntöjä.

Kirjaudu Omapalveluun

Paperinen vammaispalveluhakemus

Tulosta ja täytä paperinen vammaispalveluhakemus. Hakemus avautuu verkkoselaimen uuteen välilehteen, lataa tiedosto omalle laitteellesi ennen täyttämistä.

Paperinen hakulomake

Sosiaalihuollon asiakasneuvonta

Jos tarvitset neuvontaa ja ohjausta vammaispalveluista, ota yhteyttä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan. Asiakasneuvonnassa on valikko. Valitse numero 3, kun haluat kysyä vammaispalveluista.

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin kello 9–14.

Soita 05 220 6000

Chattaa tai varaa soittoaika Oma Kymenlaakso -palvelussa

Digitaalisessa Oma Kymenlaakso -palvelussa voit keskustella reaaliaikaisesti sosiaalihuollon ammattilaisen kanssa tai varata sinulle sopivan soittoajan. Chat palvelee tiistaista torstaihin kello 10–15.

Kirjaudu Oma Kymenlaaksoon

Katso myös

Takaisin ylös