Siirry sisältöön

Tarjolla samat sosiaali- ja terveyspalvelut kuten ennenkin

Hei pyhtääläinen! Tiesitkö, että Pyhtään kunnan alueen sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät Kymenlaakson hyvinvointialueen toiminnaksi 1.1.2025 alkaen? Syytä huoleen ei kuitenkaan ole, sillä sinulla on käytössäsi samat tutut palvelut myös vuoden vaihduttua.

Suurin muutos koskee sitä, mihin otetaan yhteyttä: pyhtääläiset käyttävät 1.1.2025 alkaen Kymenlaakson hyvinvointialueen ajanvaraus- ja asiointinumeroita ja muita yhteydenottokanavia. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi terveysaseman ja hammashoitolan puhelinnumerot muuttuvat.

Muutoksen taustalla on Pyhtään vuonna 2014 solmima sosiaali- ja terveyspalveluiden ulkoistamista koskeva sopimuskokonaisuus, joka tehtiin Attendo Oy:n ja myöhemmin Terveystalon kanssa. Sopimus päättyy 31.12.2024. Muutoksen yhteydessä myös kotihoidon ja omaishoidon palveluiden ja asumisyksikkö Hoivahovin palveluntuottajat vaihtuvat. Asiakkaiden ja asukkaiden palvelut jatkuvat kuitenkin entiseen tapaan palvelukuvauksen mukaisesti. Kotihoidon ja asumisyksikön palvelut tiedottavat asiasta suoraan asiakkailleen ja asukkailleen. Uusia asiakkaita pyydetään ottamaan yhteyttä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan.

Sosiaali- ja terveyspalvelut on Pyhtäällä järjestetty osin eri tavoin kuin hyvinvointialueella, tämän vuoksi yksittäisiin palveluihin voi tulla muutoksia kevään aikana.

Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia

Vaihtuuko henkilöstö eli onko terveysasemalla enää tuttuja hoitajia tai lääkäreitä?

Jokainen työntekijä päättää itse, jatkaako työskentelyä Pyhtään terveysasemalla. Uskallamme kuitenkin sanoa, että suuri joukko tuttuja kasvoja on edelleen vastassa, kun asioit terveysasemalla.

Miten nopeasti saa yhteyden puhelimella esimerkiksi silloin, kun pitäisi varata aika terveysaseman vastaanotolle?

Puhelinpalvelumme muun muassa terveysasemille ja hammashoitoloihin palvelevat joka arkipäivä laajoin aukioloin, esimerkiksi terveysasemien puhelinpalvelu palvelee arkisin kello 7–20, takaisinsoittopyynnön voi jättää kello 8–14. Ruuhkaisimmat ajat linjoilla ovat alkuviikosta ja aamuisin. Jos siis soitat terveysasemalle heti maanantaiaamuna, voit joutua odottamaan pidempään. Siksi suosittelemme hyödyntämään puhelinpalveluiden aukioloaikoja monipuolisesti. Tyypillisesti soittoja tulee myös enemmän alkuvuodesta, kun pyhät on pidetty. Tammikuun ensimmäiset päivät voivat näin ollen olla erityisen ruuhkaisia.

Marraskuussa 2024 jonotusaika terveysasemien puhelinlinjalla oli keskimäärin 12 minuuttia, takaisinsoittopyyntöihin vastaamisessa meni keskimäärin 5 tuntia. Julkaisemme yhteydenottokanavien keskimääräisiä odotusaikoja säännöllisesti verkkosivuillamme. Voit katsoa sivulta, kauan eri puhelin- ja chat-linjoilla on odotettu.

Kannattaa myös hyödyntää digitaalisia palveluitamme: asiointipalvelussa on mahdollista varata aika muun muassa terveysaseman hoitajalle, lisäksi käytössäsi on monipuoliset chat-palvelut ja ympäri vuorokauden toimiva Omaolo. Omaolosta saat arvion hoidon tarpeesta ja tarvittaessa yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin.

Pitääkö minun jatkossakin asioida Pyhtään terveysasemalla vai voinko käydä myös muilla hyvinvointialueen terveysasemilla?

Vuoden alusta voit asioida kaikissa hyvinvointialueen toimipisteissä kuten terveysasemilla ja hammashoitoloissa ympäri Kymenlaaksoa. Jos siis asut Pyhtäällä mutta käyt töissä Kotkassa, voit käydä esimerkiksi hammastarkastuksessa Kotkan hammashoitoloissa.

Pyhtääläisten yhteydenotot sosiaali- ja terveyspalveluihin 1.1.2025 alkaen

Pyhtääläisillä on käytössä kaikki hyvinvointialueen yhteydenottokanavat, puhelinpalveluiden lisäksi tarjolla on esimerkiksi chat-palveluja. Digitaalinen asiointi tulee laajenemaan alkuvuodesta 2025 – luvassa on entistä sujuvampaa asiointia omiin terveysasioihin liittyen omasta puhelimesta käsin.

Vuoden alusta alkaen pyhtääläiset voivat halutessaan valita palveluita myös muualla Kymenlaaksossa sijaitsevista hyvinvointialueen toimipisteistä. Jos esimerkiksi liikut paljon Kotkassa, voit varata ajan esimerkiksi Kotkansaaren terveysasemalle tai Karhulan hammashoitolaan.

Samaan tapaan muualla Kymenlaaksossa asuvat voivat 1.1.2025 alkaen valita Pyhtään terveysaseman palvelut. Erillistä kirjallista ilmoitusta tähän ei enää tarvita.

Terveysasema

Pyhtään terveysasema jatkaa toimintaansa tutussa paikassa osoitteessa Huutjärventie 14, mutta yhteydenottokanavat ja aukioloajat muuttuvat 1.1.2025 alkaen. Terveysasema toimii ajanvarauksella ja palvelee arkisin kello 8–16. Muina aikoina kiireellistä apua tarvitsevat potilaat hoidetaan Kymenlaakson keskussairaalan päivystyksessä.

Yhteydenotto terveysasemalle 1.1.2025 alkaen

Asioi verkossa

Digitaalisessa asiointipalvelussa voit varata ja siirtää useimpia aikoja ja täyttää esitietolomakkeita.

Siirry asiointipalveluun

Ota yhteyttä puhelimitse

Terveysasemien puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 7–20. Voit jättää takaisinsoittopyynnön klo 8–14.

Soita 05 220 2000

Kuulovammaisia palvelemme tekstiviestitse.

Lähetä viesti 050 902 4017

Päivystys ja Päivystysapu 116 117

Pyhtääläisiä lähin ympärivuorokautinen päivystys sijaitsee entiseen tapaan Kymenlaakson keskussairaalassa. Päivystyksessä hoidetaan kaikenikäisiä potilaita, jotka ovat sairastuneet tai loukkaantuneet äkillisesti ja joita ei voida turvallisesti hoitaa muualla.

Mikäli tarvitset harkitset lähtöä päivystykseen, ota yhteyttä Päivystysapuun 116 117.

Yhteydenotto päivystykseen ja Päivystysapuun 116 117

Ota yhteyttä puhelimitse

Päivystysavun hoitotyön ammattilaiset palvelevat puhelimessa ympäri vuorokauden. Annamme kotihoito-ohjeita ja ohjaamme tarvittaessa oikeaan hoitopaikkaan.

Soita Päivystysapuun p. 116 117

Keskustele chatissa

Päivystysavun chatissa voit keskustella reaaliaikaisesti sairaanhoitajan kanssa. Chat palvelee joka päivä klo 8–20. Huomioithan, että jos asioit alaikäisen lapsen puolesta, yli 12-vuotiaan kohdalla arvioidaan aina lapsen päätöskyky hänen hoitoonsa liittyvien asioiden osalta. Tämä vaatii vahvan tunnistautumisen yli 12-vuotiaan toimesta. Kypsyysarvion jälkeen huoltajan on halutessaan mahdollista jatkaa puolesta asioimista.

Siirry Päivystysavun chatiin

Sosiaalihuollon asiakasneuvonta

Sosiaalihuollon asiakasneuvonta on jo käytössä Pyhtäällä ja se auttaa jatkossakin laajasti sosiaalihuollon asioissa. Asiakasneuvonta neuvoo ja ohjaa työikäisten, toimeentulotuen, ikäihmisten, vammaispalvelujen sekä lasten ja perheiden sosiaalipalvelujen kysymyksissä.

Palveluun voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä. Apua ja neuvoa voi kysyä esimerkiksi omaan tai läheisen hyvinvointiin ja arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa ja tarvittaessa asiakas ohjataan sopivien palvelujen piiriin.

Yhteydenotto sosiaalihuollon asiakasneuvontaan

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–14.

Soita 05 220 6000

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat

Sosiaalihuollon ammattilaiset vastaavat chatissa tiistaista torstaihin klo 10-15. Chat avautuu sivun alalaidan puhekuplaikonista. Valitse tai etsi ”Chat-palvelut” ja ”Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat”. Asiointi alkaa ilman tunnistautumista. Tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.

Varaa soittoaika asiointipalvelussa

Voit varata sinulle sopivan soittoajan digitaalisen asiointipalvelun kautta.

Siirry asiointipalveluun

Suun terveydenhuolto ja hammashoitola

Pyhtään hammashoitola jatkaa toimintaansa tutussa paikassa osoitteessa Huutjärventie 14, mutta yhteydenottokanavat muuttuvat.

Yhteydenotto suun terveydenhuoltoon 1.1.2025 alkaen

Suun terveydenhuollon chat

Chatissa voit keskustella reaaliaikaisesti suun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa arkisin klo 9-14. Chatin käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.

Siirry keskustelemaan chatissa

Ota yhteyttä puhelimitse

Suun terveydenhuollon puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 7-16. Voit jättää takaisinsoittopyynnön klo 7-14.

Soita 05 220 2200

Kuulovammaisia palvelemme tekstiviestitse.

Lähetä viesti 050 902 4019

Kuntoutus

Kymenlaaksossa tarjotaan monipuolisia kuntoutuspalveluja jotka auttavat arjessa sekä sairaudesta tai tapaturmasta kuntoutumisessa. Kuntoutusta varten tarvitset lähetteen. Tämän jälkeen yhteyttä otetaan kuntoutuksen ajanvaraukseen. Tarkempia ohjeita saat sinua hoitavalta taholta.

Lasten kuntoutukseen (alle 16-vuotiaat) ohjaudutaan neuvolan ja kouluterveydenhuollon kautta.  

Yhteydenotto kuntoutuspalveluihin 1.1.2025 alkaen

Kuntoutuksen ajanvaraus

Kuntoutuksen ajanvaraus (myös peruutukset) palvelee ma–pe klo 9–12. Halutessasi voit jättää takaisinsoittopyynnön. Numerosi tallentuu järjestelmään ja sinulle soitetaan takaisin viimeistään kahden arkipäivän kuluessa klo 8–15.

Soita 05 220 2140

Varatun ajan peruminen

Voit perua ajan tekstiviestillä. Kirjoita viestiin nimi, syntymäaika ja peruttava aika (päivämäärä, paikka ja kellonaika).

Lähetä viesti 050 902 0030

Voit perua tai siirtää ajan asiointipalvelussa viimeistään 2 vuorokautta ennen varattua aikaa. Jos peruutus ei onnistu, ole yhteydessä ajanvaraukseen puhelimitse.

Siirry asiointipalveluun

Kuntoutuksen digitaalinen esitietolomake

Kirjaudu asiointipalveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Valitse Aloita asiointi > Kuntoutuspalvelut ja apuvälineet > Kuntoutuksen esitietolomake.

Täytä esitietolomake

Laboratorio

Pyhtääläisten laboratoriopalvelujen toiminta ja yhteydenotto pysyvät ennallaan. Niiden tuottamisesta vastaa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitoyhtymä HUS.

Laboratorionäytteenottoon tarvitaan lääkärin tai hoitajan lähete. Suosittelemme aina varaamaan ajan laboratorioon, sillä se lyhentää odotusaikaa. Näytteenottoa varten voi asioida missä tahansa Kymenlaakson, Etelä-Karjalan tai Uudenmaan alueen näytteenottopisteessä.


Neuvola

Pyhtään neuvola jatkaa entisellä paikallaan terveysaseman yhteydessä osoitteessa Huutjärventie 14, mutta yhteydenottokanavat muuttuvat. Lasten neuvolan, äitiysneuvolan ja raskauden ehkäisyn ajanvaraukseen ja asiointiin liittyvissä asioissa otetaan yhteyttä neuvoloiden puhelinpalveluun tai chatiin. Lasten kehityksellisten palveluiden vastaanotolle ohjaudutaan neuvolan ja kouluterveydenhuollon kautta.

Yhteydenotto neuvolaan 1.1.2025 alkaen

Neuvolan chat

Neuvolan chatissa voit keskustella reaaliaikaisesti neuvolan terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Chat palvelee maanantaista torstaihin klo 9–14 ja perjantaina klo 9–13.

Siirry neuvolan livechatiin

Digitaalinen asiointipalvelu

Voit varata, siirtää ja perua vastaanottoaikoja neuvolaan digitaalisessa asiointipalvelussa nopeasti ja helposti.

Siirry asiointipalveluun

Ajanvaraus ja asiointi puhelimitse

Ota yhteyttä neuvoloihin puhelimitse arkisin ma–to klo 7–15 ja pe klo 7–13.

Soita 05 220 2100

Voit perua varatun ajan tekstiviestitse. Kirjoita viestiin henkilön ja neuvolan nimi ja varattu aika (pvm, klo ja syntymäaika).

Lähetä viesti 050 9023 825

Mielenterveys- ja päihdepalvelut

Jos sinulla on ongelmia tai haasteita mielenterveyden tai päihteidenkäytön kanssa, voit saada apua ottamalla yhteyttä mielenterveys- ja päihdepalveluiden neuvontaan. Ennen yhteydenottoa täytetään entiseen tapaan terapianavigaattori, joka sujuvoittaa ammattilaisen tekemää hoidon tarpeen arviointia ja nopeuttaa hoitoon tai palveluun pääsyä.

Kun olet täyttänyt terapianavigaattorin, hoitaja tekee sinulle hoidontarpeen arvion. Hoidon tarpeen arviota varten voit varata ajan hoitajalle digitaalisen asiointipalvelun kautta tai keskustella hoitajan kanssa chatissa.

Yhteydenotto mielenterveys- ja päihdepalveluiden neuvontaan 1.1.2025 alkaen

Varaa aika asiointipalvelussa

Voit varata ajan hoitajan vastaanotolle digitaalisen asiointipalvelun kautta. Siirry ajanvaraukseen > Varaa aika > Vastaanottopalvelut > Terveysasemien vastaanotto > Terapianavigaattori ja ohjattu omahoito.

Siirry asiointipalveluun

Keskustele chatissa

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chatissa hoitaja käy läpi kanssasi terapianavigaattorin tulokset. Voit keskustella chatissa myös nimettömästi, jos sinulla on huoli mielenterveydestä, päihteidenkäytöstä tai rahapelaamisesta. Chat on avoinna arkisin klo 7–18.

Siirry mielenterveys- ja päihdepalvelujen chatiin

Ota yhteyttä puhelimitse

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasneuvonta palvelee arkisin puhelimitse kello 7–18.

Soita 05 220 2150

Kun tarvitset apua nopeasti, ota yhteyttä Päivystyapuun 116 117. Päivystysapu palvelee ympäri vuorokauden viikon jokaisena päivänä.

Soita Päivystysapuun 116 117

Kouluterveydenhuolto

Kouluterveydenhuolto jatkuu entisellään ja puhelinnumerot pysyvät samoina. Numerot ovat koulukohtaisia.


Nuorten Matala

Etelä-Kymenlaakson Nuorten Matala palvelee 1.1.2025 alkaen myös Pyhtään asukkaita. Nuorten Matala -yksiköt tarjoavat 13–17-vuotiaille matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa, hoidon ja tuen arviointia sekä nuoren ja perheen tarpeeseen vastaavia hoito- ja tukitoimia ilman lähetettä, kun nuorella tai hänen vanhemmillaan tai toisella viranomaisella on huolta. Palvelu on maksutonta.

Yhteydenotto Nuorten Matalaan

Nuorten Matala Etelä-Kymenlaakso

Puhelinaika ma-ti ja to-pe klo 9-12

040 823 4255


Varatun ajan peruminen ja siirtäminen

Näin perut ja siirrät varaamasi ajan

Jos sinun tarvitsee perua tai siirtää varattu aika, tee se viimeistään 24 tuntia ennen vastaanoton alkua. Peruuttamatta ja käyttämättä jätetystä ajasta voidaan veloittaa 18 vuotta täyttäneeltä asiakaslain mukainen maksu. Ohjeistus varatun ajan perumiseen tai siirtämiseen vaihtelevat eri palveluissa.

Takaisin ylös