Sosiaalihuollon asiakasneuvonta
Sosiaalihuollon asiakasneuvonta palvelee sekä puhelimessa että Kouvolan Ratamokeskuksessa.

Ota yhteyttä Kymenlaakson sosiaalihuoltoon
Sosiaalihuollon asiakasneuvonta neuvoo ja ohjaa työikäisten, toimeentulotuen, ikäihmisten, vammaispalvelujen sekä lasten ja perheiden sosiaalipalvelujen kysymyksissä sekä Kymenlaakson asukkaita että eri viranomaistahoja.
Voit ottaa yhteyttä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan matalalla kynnyksellä. Apua ja neuvoa voi kysyä esimerkiksi omaan tai läheisen hyvinvointiin ja arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme sinut tarvittaessa parhaiten sopivien palvelujen piiriin.
Tavoitat laajat sosiaalipalvelumme yhdestä numerosta. Soittaessasi sosiaalihuollon asiakasneuvontaan, sinua pyydetään valitsemaan mitä asiasi koskee. Valitse yhteydenottoosi parhaiten koskeva vaihtoehto.
- Työikäisten palvelut ja toimeentulotukiasiat
- Ikäihmisten palvelut
- Vammaispalvelut
- Lasten ja perheiden palvelut
Halutessasi voit varata soittoajan Asiointipalvelussa, jolloin neuvonnasta soitetaan sinulle sovittuna aikana.
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä puhelimitse
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta voit kysyä sosiaalipalveluistamme tai apua esimerkiksi omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Palvelemme puhelimessa arkisin klo 9–14.
Soita 05 220 6000Varaa soittoaika verkossa
Voit varata sinulle sopivan soittoajan sähköisessä asiointipalvelussa.
Siirry asiointipalveluunOhjaus- ja neuvontapiste Ratamokeskuksessa
Voit ottaa yhteyttä myös sosiaalihuollon ohjaus- ja neuvontapisteellä Kouvolan Ratamokeskuksessa. Pisteellä voit kysyä sosiaalihuollon palveluistamme ja saada tarvittaessa myös yksilöllisempää neuvontaa ja ohjausta. Sinulla ei tarvitse olla sosiaalipalveluiden asiakkuutta pisteellä asioidaksesi, vaan neuvontaan voi saapua kuka tahansa Ratamokeskuksessa kävijä kotikunnasta riippumatta.
Ratamokeskuksen sosiaalihuollon ohjaus- ja neuvontapiste toimii walk in -periaatteella, eli erillistä ajanvarausta ei tarvitse tehdä. Voit kysyä pisteeltä neuvoa myös anonyymisti.
Yhteystiedot ja aukioloajat
Sosiaalihuollon tarpeen ilmoittaminen
Voit ottaa suoraan yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen itsesi tai läheisesi puolesta ilmoittamalla sosiaalihuollon tarpeesta ns. huoli-ilmoituksella. Ota yhteyttä täyttämällä lomake alla olevien linkkien kautta.
Yhteydenotot ja ilmoitukset käsitellään arkisin.
Suostumuksellinen yhteydenotto
Kun tarvitset apua itsellesi tai sinulla on avun tarpeessa olevan henkilön lupa yhteydenottoon, ota yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Ota yhteyttäIlmoitus ilman henkilön suostumusta
Jos et ole saanut avun tarpeessa olevalta henkilöltä suostumusta olla yhteydessä, tee ilmoitus sosiaalihuollon tarpeessa olevasta henkilöstä.
Tee ilmoitus