Chatin kautta saa avun moneen päivystykselliseen vaivaan
Kymenlaakson hyvinvointialueella on käytössä livechat-palvelut äitiys- ja lastenneuvolassa, suun terveydenhuollossa, mielenterveys- ja päihdepalvelussa ja Päivystysavussa 116117. Chatissa vastaavat samat tutut terveydenhuollon ammattilaiset kuin puhelinpalvelussa.
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 9.6.2023. Artikkelia on päivitetty livechat-palvelujen ja yhteydenottomäärien osalta 24.5.2024.
Chat-palvelu toimii puhelinpalvelun rinnalla vaihtoehtoisena yhteydenottokanavana niille henkilöille, jotka eivät syystä tai toisesta pysty tai halua hoitaa asioitaan puhelimessa. Chatin avulla keskusteluyhteys ammattilaisen kanssa onnistuu vaivatta ja asiakas voi välttää jonotuksen puhelinlinjalla.
Chat soveltuu monenlaisen asian hoitamiseen. Ohjaus, neuvonta ja hoidon tarpeen arviointi tehdään myös chatissa samojen kriteereiden ja tunnistettujen tarpeiden mukaisesti kuin puhelimessa, sillä chatissa vastaavat samat ammattilaiset kuin puhelinpalvelussa.
Mielenterveys- ja päihdepalvelun chatissa asiointi onnistuu ilman vahvaa tunnistautumista yleiseen ohjaukseen ja neuvontaan liittyen. Mikäli ammattilainen arvioi yksilökohtaisesti asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä, hän lähettää asiakkaalle linkin tunnistautumista varten. Mielenterveyspalveluiden chat-palvelun aukioloa on laajennettu toukokuussa 2024 palvelemaan kello 7–18.
– Chatin kautta helposti hoidettavia tilanteita ovat esimerkiksi erilaiset kysymykset ja huolenaiheet liittyen terveydentilaan, johon tarvitaan ammattilaisen kannanottoa. Näitä voivat olla esimerkiksi punkin purema tai epäily virtsatieinfektiosta. Epäselvät tilanteet ja vakavammat oireet, kuten hengenahdistus tai erilaiset traumat on parempi hoitaa puhelimitse, kertoo asiakkuuspäällikkö Jenni Jaatinen Kaiku 24:stä.
Päivystysavun chatiin on tullut huhtikuun aikana yhteydenottoja lähes 400. Puhelinpalveluun verrattuna chat on vielä marginaalinen yhteydenottokanava, sillä puheluita Päivystysapuun tulee kuukausittain noin 7000–8000. Maltillisesta yhteydenottojen määrästä huolimatta asiakaspalautteen mukaan chat-palvelulla on paikkansa puhelinpalvelun rinnalla.
– Asiakaspalautteen perusteella chat-kanava koetaan joustavana, selkeänä ja nopeana tapana asioida terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, Jaatinen sanoo. Päivystysavun livechat palvelee joka päivä klo 8–20. Chatin käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.
Teemme päivystystä ja Päivystysapua tutuksi
Kesäkuukausina 11.6.-11.7.2024 teemme päivystystä ja Päivystysapua 116117 tutuksi kymenlaaksolaisille.
Haluamme, että kymenlaaksolaiset tuntevat Päivystysavun puhelinnumeron ja tietävät, miksi kannattaa ottaa yhteyttä ennen kuin harkitsee lähtöä päivystykseen: Päivystysapu on nopein keino saada yhteys terveydenhuollon ammattilaiseen kiireellisissä asioissa ympäri vuorokauden.