Siirry sisältöön

Kymenlaakson hyvinvointialueen digihoitopoluilla on jo 500 käyttäjää eri palveluissa.

– Asiakkaat ovat olleet todella tyytyväisiä palveluun. Digihoitopolulla on turvallinen olo, kun hoito on jatkuvaa ja tietää, mitä omassa hoidossa seuraavaksi tapahtuu. Hoidon vaiheisiin ja ohjeisiin pystyy palaamaan myös jälkikäteen. Sovelluksen avulla asiakas voi laittaa viestiä hoitavaan yksikköön milloin tahansa, luettelee Kymenlaakson digitaalinen sotekeskus -hankkeen projektikoordinaattori Hanna Hovi syitä, miksi hoitopolut-sovellus on saanut asiakkailta niin hyvän vastaanoton.

Kymenlaakson hyvinvointialueella on käytössä digihoitopolkuja asioinnin ja hoidon tueksi. Helmikuun alusta alkaen Kymen HVA hoitopolut -mobiilisovelluksessa on otettu käyttöön uudet hoitopolut painonhallintaan, ahdistukseen ja masennukseen, sekä aivoverenkiertohäiriöpotilaille. Jo aikaisemmin sovellus on ollut käytössä rintasyöpä-, rytminsiirto- ja murtumapotilaiden hoidossa, päiväkirurgian leikkauksissa ja raskaudenkeskeytyksessä.

Sovellus auttaa asiakasta olemaan oikeassa paikassa, oikeaan aikaan ja oikein valmistautuneena

Digitaalinen hoitopolku voi sisältää monia erilaisia vaiheita tai tehtäviä, kuten erilaisia terveys- tai hoitokyselyjä, lääkärin tai hoitajan etävastaanoton, sekä laboratoriokäyntiin liittyvät asiat. Asiakas pääsee katsomaan tehtäviä ja täyttämään kyselyjä paikasta ja ajasta riippumatta.

– Sovelluksen kautta asiakas saa muistutuksia tärkeistä tapahtumista, mikä auttaa asiakasta olemaan oikeassa paikassa, oikeaan aikaan ja oikein valmistautuneena. Digitaalinen hoitopolku voi auttaa potilaita saamaan nopeammin hoitoa ja vähentämään tarvetta fyysisille vastaanottokäynneille, Hovi sanoo.

Hoitopolkusovelluksen käyttö on asiakkaalle vapaaehtoinen

Hoitopolkusovellus on asiakkaalle vapaaehtoinen ja yhteydenpito onnistuu myös perinteisellä tavalla puhelimitse tai kirjeitse. Sovelluksen käyttö edellyttää, että asiakkaalla on käytössään mobiililaite ja mahdollisuus Suomi.fi-tunnistautumiseen. Omaisella on myös mahdollisuus käyttää sovellusta läheisensä puolesta. Ammattilainen avaa hoitopolun asiakkaalle, jonka jälkeen asiakas pääsee seuraamaan omaa hoitoaan sovelluksessa.

Takaisin ylös