
Miljoonia euroja ja potilaskontakteja – hyvinvointialueen terveyden ja sairaanhoidon vuoden 2024 tunnusluvut julki
Miten hoitotakuu piti, moneenko puheluun vastattiin? Nyt voit tutustua Kymenlaakson hyvinvointialueen terveyden ja sairaanhoidon palveluiden yhden kalenterivuoden kattaviin tunnuslukuihin.
Kymenlaakson hyvinvointialue on julkaissut terveyden ja sairaanhoidon palveluiden tunnusluvut vuodelta 2024. Luvut kertovat muun muassa toimialan taloudesta, hoidettujen potilaiden määristä ja henkilöstökokemuksesta.
– Yhteen koottujen tunnuslukujen avulla halutaan konkretisoida toiminnan laajuutta ja myös saavutettuja onnistumisia niin ammattilaisille kuin hyvinvointialueen asukkaille, kertoo terveyden ja sairaanhoidon palveluiden kehityspäällikkö Mervi Ihantola.
Hyvinvointialueen terveyden ja hyvinvoinnin palvelut kattavat laajan kirjon apua ja auttamista ensihoidosta terveysasemiin ja poliklinikoista hammashoitoloihin. Yhteensä toimialalla tapahtui vuoden 2024 aikana 2 213 955 asiakas- ja potilaskontaktia.
– Kymenlaakson kokoisessa maakunnassa se tarkoittaa noin 14 kontaktia asukasta kohden, johtajaylilääkäri Tuula Rajaniemi kertoo.
Asiakas- ja potilaskontakteihin lasketaan sekä fyysiset vastaanottokäynnit että digipalveluissa ja puhelimitse tapahtuneet kohtaamiset. Eri asiakkaita ja potilaita asioi terveyden ja sairaanhoidon palveluissa 140 542. Edellisiin vuosiin verrattuna palveluiden kysynnässä oli kasvua. Tästä huolimatta hoitoon pääsyn määräajat ovat täyttyneet entistä paremmin.
– Kaikkiaan hoidon saatavuus on parantunut Kymenlaaksossa. Yli 90 % kymenlaaksolaisista pääsi hoitoon määräajassa niin perusterveydenhuollossa, suun terveydenhuollossa kuin somaattisessa erikoissairaanhoidossakin, Rajaniemi sanoo.
– Se on valtakunnallisessa vertailussa erittäin hyvä tulos.
Numeromassan joukossa on erityisesti yksi Rajaniemeä ilahduttanut luku. Se on henkilöstökokemuksen eNPS-mittarin lukema 27. Luku on huomattavasti korkeampi kuin vuonna 2023 vastaavana ajankohtana mitattuna. Tuolloin eNPS oli 9.
– Henkilöstön tyytyväisyys on ollut kasvussa koko hyvinvointialueen olemassaolon ajan. Tehtävää vielä riittää, mutta on hienoa nähdä, kuinka toimialamme liki 3000 ammattilaista viihtyvät yhä paremmin työssään, Rajaniemi toteaa.
Luvut kiteyttävät terveyden ja sairaanhoidon palveluiden vuoden 2024 – otteita raportista
Talous
- Toimintakate: 434,12 milj.
- Osuus koko hyvinvointialueen budjetista: 48,5 %
- Toimintatuotot: 49,51 milj.
- Toimintakulut: 483,64 milj.
Toiminta
- Asiakas- ja potilaskontaktit yhteensä: 2 213 955 kappaletta
- Asiakkaita ja potilaita: 140 542 henkilöä
- Osastohoidon hoitopäivät: 196 388
- Vastaanottokäynnit: 836 604 käyntiä, joista
- 273 136 perusterveydenhuollossa
- 130 120 suun terveydenhuollossa
- 154 854 somaattisessa erikoissairaanhoidossa
- 96 051 psykiatriassa
- 117 440 perhekeskuksessa
- 64 404 kuntoutuksessa.
- Ensihoidon tehtävät: 27 490
- Päivystyskäynnit: 89 081
- Synnytykset: 958
- Lähetteet: 147 385 kappaletta
- Hoitoonpääsy avosairaanhoidossa*: 95 %
- Hoitoonpääsy suun terveydenhuollossa*: 92 %
- Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa*: 97 %
* %-osuus potilaista, joiden hoitotakuukäynti on toteutunut määräajassa 31.12.2024
Henkilöstö
- Ammattilaisia: 2972, joista
- hoitajia 84 %
- lääkäreitä 12 %
- muita 4 %.
- Henkilöstökokemuksen eNPS: 27 (nettosuositteluindeksin skaala 100 – +100)
- ”Koen työssäni työniloa”: 4,1/5
- ”Saan tarvittaessa tukea esihenkilöltäni”: 4,2/5
- ”Edistän omalla toiminnallani hyvää työskentelyilmapiiriä”: 4,4/5