Siirry sisältöön

Kymenlaakson hyvinvointialue on julkaissut terveyden ja sairaanhoidon palveluiden tunnusluvut vuodelta 2024. Luvut kertovat muun muassa toimialan taloudesta, hoidettujen potilaiden määristä ja henkilöstökokemuksesta.

– Yhteen koottujen tunnuslukujen avulla halutaan konkretisoida toiminnan laajuutta ja myös saavutettuja onnistumisia niin ammattilaisille kuin hyvinvointialueen asukkaille, kertoo terveyden ja sairaanhoidon palveluiden kehityspäällikkö Mervi Ihantola.

Hyvinvointialueen terveyden ja hyvinvoinnin palvelut kattavat laajan kirjon apua ja auttamista ensihoidosta terveysasemiin ja poliklinikoista hammashoitoloihin. Yhteensä toimialalla tapahtui vuoden 2024 aikana 2 213 955 asiakas- ja potilaskontaktia.

– Kymenlaakson kokoisessa maakunnassa se tarkoittaa noin 14 kontaktia asukasta kohden, johtajaylilääkäri Tuula Rajaniemi kertoo.

Asiakas- ja potilaskontakteihin lasketaan sekä fyysiset vastaanottokäynnit että digipalveluissa ja puhelimitse tapahtuneet kohtaamiset. Eri asiakkaita ja potilaita asioi terveyden ja sairaanhoidon palveluissa 140 542. Edellisiin vuosiin verrattuna palveluiden kysynnässä oli kasvua. Tästä huolimatta hoitoon pääsyn määräajat ovat täyttyneet entistä paremmin.

– Kaikkiaan hoidon saatavuus on parantunut Kymenlaaksossa. Yli 90 % kymenlaaksolaisista pääsi hoitoon määräajassa niin perusterveydenhuollossa, suun terveydenhuollossa kuin somaattisessa erikoissairaanhoidossakin, Rajaniemi sanoo.

– Se on valtakunnallisessa vertailussa erittäin hyvä tulos.

Numeromassan joukossa on erityisesti yksi Rajaniemeä ilahduttanut luku. Se on henkilöstökokemuksen eNPS-mittarin lukema 27. Luku on huomattavasti korkeampi kuin vuonna 2023 vastaavana ajankohtana mitattuna. Tuolloin eNPS oli 9.

– Henkilöstön tyytyväisyys on ollut kasvussa koko hyvinvointialueen olemassaolon ajan. Tehtävää vielä riittää, mutta on hienoa nähdä, kuinka toimialamme liki 3000 ammattilaista viihtyvät yhä paremmin työssään, Rajaniemi toteaa.

Luvut kiteyttävät terveyden ja sairaanhoidon palveluiden vuoden 2024 – otteita raportista

Talous

Toiminta

* %-osuus potilaista, joiden hoitotakuukäynti on toteutunut määräajassa 31.12.2024

Henkilöstö

Takaisin ylös