Siirry sisältöön

Päivystysapuun 116 117 otetaan yhteyttä silloin, kun harkitsee lähtevänsä sairaalan päivystykseen. Yhteyttä voi ottaa puhelimitse soittamalla p. 116 117 tai chatissa(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun). Päivystysapu-palvelun Kymenlaakson hyvinvointialueelle tuottavan Kaiku24:n palvelujohtaja Sara Haimi-Liikkanen kertoo joulukuun loppupuolen olevan sesonkiaikaa tietyille yhteydenotoille.

– Jouluisin yhteydenotot liittyvät esimerkiksi liukastumisiin hautausmaareissulla tai vatsavaivoihin jouluruoan saattelemana, Haimi-Liikkanen sanoo.

– Toki myös pyhinä tulee yhteydenottoja infektio-oireisiin, sydäntuntemuksiin ja muihin arjessa mukana kulkeviin aiheisiin liittyen.

Joulun aikaan Päivystysapuun tehdään myös jonkin verran enemmän yhteydenottoja liittyen huoleen iäkkäiden läheisten vointiin liittyen.

– Joitain iäkkäitä sukulaisia saatetaan tavata harvoin ja jouluna huomataan, että tämän kunto näyttäisi huonontuneen, Haimi-Liikkanen kertoo.

Sara Haimi-Liikkanen neuvoo, että tilanne kannattaa kartoittaa yhdessä iäkkään sukulaisen kanssa ja kannustaa käymään keskustelua voinnista sekä mahdollisten muutosten aikataulusta. Useimmiten pitkäaikaisiin vaivoihin liittyvät asiat hoituvat parhaiten terveysasemalla.

– Läheistä voi kannustaa ottamaan yhteyttä terveysasemalle esimerkiksi vuosikontrolliajan varaamiseksi pyhien jälkeen. Näin saadaan huomioitua asiakkaan tarpeet ja hoitosuunnitelma kiireettömässä ympäristössä.

Marraskuussa 2023 Päivystysapuun tehtiin Kymenlaaksossa yhteensä 8927 yhteydenottoa. Keskimääräinen odotusaika suoralla puhelinlinjalla oli 1 minuutti 44 sekuntia, takaisinsoittoaika 5 minuuttia 24 sekuntia.

Päivystysavun chat on etevä yksivuotias

Päivystysavun reaaliaikainen chat-palvelu täyttää tammikuussa 2024 vuoden. Päivittäin kello 8–20 avoinna oleva Päivystysavun chat on kanava, jossa voi keskustella terveydenhuollon ammattilaisen kanssa kiireellisissä terveyteen liittyvissä asioissa reaaliajassa.

– Chat otettiin käyttöön kuluvan vuoden tammikuussa, ja asiakaspalautteiden perusteella se on koettu helppokäyttöiseksi ja toimivaksi asiointikanavaksi, Sara Haimi-Liikkanen sanoo.

– Chat on osoittautunut käteväksi keinoksi esimerkiksi lääkehoitoon liittyvissä kysymyksissä tai kun tarvitsee pyytää neuvoa pienempien vammojen ja haavojen hoidossa. Moni ottaa chatin kautta yhteyttä myös silloin, kun tarvitsee tarkennusta kotihoito-ohjeisiin.

Päivystysavun chat soveltuu erityisesti niille, jotka eivät syystä tai toisesta tahdo asioida puhelimessa.

Haimi-Liikkasen mukaan jotkin asiat hoituvat edelleen helpommin soittamalla.

– Chatin kautta haastavia hoidettavia ovat esimerkiksi koronavirustautiin liittyvät tukosriskinarviot, sillä asiakkaan vointia ja riskitekijöitä kartoitetaan näissä tilanteissa melko laajasti.

Marraskuussa 2023 Päivystysavun chat-palveluun tuli yhteensä 351 yhteydenottoa. Keskimääräinen odotusaika chat-linjalla oli 2 minuuttia 39 sekuntia.

Päivystysavun chatin käyttö vaatii vahvan tunnistautumisen verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Huoltaja voi asioida chatissa alle 12-vuotiaan lapsen puolesta, tätä vanhemmalla lapsella tai nuorella tulee itsellään olla mahdollisuus sähköiseen vahvaan tunnistautumiseen.

Moni ongelma ratkeaa pelkällä yhteydenotolla

Päivystysavussa terveydenhuollon ammattilaiset palvelevat asiakkaita äkillisissä, kiireellisissä tilanteissa ympäri vuorokauden päivittäin numerossa p. 116117. Päivystysapuun soittaminen on maksutonta. Hätätilanteessa soitetaan aina 112.

Päivystysavussa arvioidaan asiakkaan tarvetta ja kiireellisyyttä eli esimerkiksi sitä, onko asiakkaan asia hoidettavissa kotihoito-ohjein, lääkärin konsultaation avulla tai etävastaanotolla. Tarvittaessa asiakkaalle varataan vastaanottoaika terveysasemalle tai kiireellisessä tilanteessa tämä ohjataan sairaalan päivystykseen. Sara Haimi-Liikkanen sanoo, että moni tilanne ratkeaa ilman sairaalareissua.

– Useassa tapauksessa asia on hoidattavissa etävastaanotolla tai terveysasemalla, jolloin asiakas välttyy päivystyskäynniltä. Jos tilanne kuitenkin vaatii sairaalakäyntiä, valmiiksi tehty ja kirjattu hoidontarpeen arviointi nopeuttaa asiointia.

Haimi-Liikkanen vinkkaa myös Omaolo-palvelusta, jossa henkilö voi arvioida yksittäistä oiretta tai terveysongelmaa ja sen kiireellisyyttä kyselyn avulla. Vaikka palvelu on digitaalinen, on oirearvioita käsittelemässä terveydenhuollon ammattilaiset, jotka ovat asiakkaaseen tarvittaessa yhteydessä.

– Vastausten perusteella asiakkaalle annetaan toiminta- ja hoito-ohjeita. Tietyissä tapauksissa voidaan antaa myös ajanvarausoikeus sairaanhoitajan, fysioterapeutin tai lääkärin vastaanotolle.

– Omaolon herätteiden käyttöönotto onkin tärkeää, jotta ammattilaisen lähettämä viesti tulee huomatuksi.

Takaisin ylös