Siirry sisältöön

Kiireellistä hoitoa ympäri vuorokauden

Kymenlaakson hyvinvointialueen ympärivuorokautiset päivystysyksiköt sijaitsevat Kymenlaakson keskussairaalassa Kotkassa ja Ratamokeskuksessa Kouvolassa.

Päivystyksessä hoidetaan kaikenikäisiä potilaita, jotka ovat sairastuneet tai loukkaantuneet äkillisesti ja joita ei voida turvallisesti hoitaa muualla. Ensihoito ja päivystys muodostavat yhdessä Kymenlaakson hyvinvointialueen akuuttipalvelun.

Sairaalat ja yhteystiedot

Kun harkitset lähtöä päivystykseen, ota ensin yhteyttä

Ota yhteyttä puhelimitse

Päivystysavun hoitotyön ammattilaiset palvelevat puhelimessa ympäri vuorokauden. Annamme kotihoito-ohjeita ja ohjaamme tarvittaessa oikeaan hoitopaikkaan.

Soita Päivystysapuun p. 116 117

Keskustele chatissa

Päivystysavun chatissa voit keskustella reaaliaikaisesti sairaanhoitajan kanssa. Chat palvelee joka päivä klo 8–20. Huomioithan, että jos asioit alaikäisen lapsen puolesta, yli 12-vuotiaan kohdalla arvioidaan aina lapsen päätöskyky hänen hoitoonsa liittyvien asioiden osalta. Tämä vaatii vahvan tunnistautumisen yli 12-vuotiaan toimesta. Kypsyysarvion jälkeen huoltajan on halutessaan mahdollista jatkaa puolesta asioimista.

Siirry Päivystysavun chatiin

Päivystysapu puhelimessa ja chatissa

Päivystysapu p. 116 117 palvelee äkillisissä terveysongelmissa ympäri vuorokauden viikon jokaisena päivänä. Päivystysapuun soittaminen on maksutonta. Ottaessasi yhteyttä päivystysapuun, sairaanhoitaja arvioi vaatiiko tilanteesi päivystyksellistä hoitoa. Monissa tilanteissa asia voidaan hoitaa etälääkäripalvelun avulla tai varaamalla vastaanottoaika terveysasemalle, jolloin vältyt mahdollisesti turhalta päivystyskäynniltä. Jos tilanne vaatii päivystyksellistä hoitoa, nopeuttaa valmiiksi tehty hoidon tarpeen arvio asiointiasi päivystyksessä. Mikäli sinulla on jo lähete päivystykseen, sinun ei tarvitse enää ottaa yhteyttä Päivystysapuun.

Käytettävissäsi on myös Päivystysavun chat joka päivä klo 8-20. Chatissa voit keskustella reaaliaikaisesti päivystysavun sairaanhoitajan kanssa. Chatin käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.

Takaisinsoittopyynnön jättäminen

Ottaessasi yhteyttä Päivystysapuun p. 116117 puhelimitse, voit halutessasi jättää myös takaisinsoittopyynnön, jolloin sinulle soitetaan takaisin mahdollisimman pian. Nauhoite ohjeistaa, miten jätät takaisinsoittopyynnön. Jätettyäsi soittopyynnön, kuuntele nauha loppuun asti, kunnes puhelu katkeaa, jotta pyyntö rekisteröityy.

Jos sinulla on salattu numero, et voi jättää takaisinsoittopyyntöä.

Päivystysavun tekstipalvelu

Päivystysavun maksuton tekstipalvelu on tarkoitettu vain henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta. Palvelun tuottaa HUS.

Valitse ensin kotikuntasi ja sen jälkeen Tekstipalvelu erityisryhmille.

Arvioi oireitasi sähköisesti Omaolossa

Omaolo on sähköinen palvelu, jossa voit arvioida yksittäistä oiretta tai terveysongelmaa. Vastaustesi perusteella saat toiminta- ja hoito-ohjeet. Tietyissä tilanteissa voit saada myös sähköisen ajanvarausoikeuden sairaanhoitajan, fysioterapeutin tai lääkärin vastaanotolle.

Omaolon käyttäminen edellyttää vahvaa tunnistautumista esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Milloin päivystykseen?

Ottamalla ensin yhteyttä Päivystysapuun saat yksilöllistä ja oireidesi mukaista ohjeistusta ja apua.

Päivystyksessä arvioimme aina ensin hoidon tarpeen ja kiireellisyyden. Sen perusteella sinut ohjataan sairaanhoitajan tai lääkärin vastaanotolle. Potilaat hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä, ei tulojärjestyksessä. Tästä syystä sinun jälkeesi tullut potilas saattaa päästä hoitoon ennen sinua.

Tavallisimpia syitä, joiden vuoksi on aina syytä hakeutua päivystykseen

  • Rintakipu
  • Halvausoireet, kuten äkillinen raajan velttous tai toimintakyvyttömyys tai puhevaikeudet
  • Kiireellistä hoitoa vaativat mielenterveyden ongelmat
  • Runsas verenvuoto (esim. verioksennus, iso vuotava haava)
  • Isot vammat ja luunmurtumat
  • Äkillisesti alkanut kova päänsärky
  • Hengitysvaikeus
  • Äkillisesti alkanut kova tai paheneva vatsakipu
  • Vastasyntyneen lapsen kuume

Omaistiedustelut

Kun tahdot tiedustella omaisestasi, joka on sairaalassa osastohoidossa, ole puhelimitse suoraan yhteydessä tätä hoitavaan osastohoidon yksikköön.

Jos tiedät ainoastaan sen, että omaisesi tuotu päivystykseen keskussairaalaan tai Ratamokeskukseen, soita näiden päivystysten omaistiedustelunumeroon.

Päivystyksen omaistiedustelut

Päivystyksen omaistiedustelut Kymenlaakson keskussairaala

05 220 2050

Päivystyksen omaistiedustelut Ratamokeskus

040 542 8770

Sosiaali- ja kriisipäivystys

Sosiaali- ja kriisipäivystys vastaa kiireellisistä sosiaalihuollon tehtävistä pääasiassa virka-ajan ulkopuolella. Tehtäviin kuuluvat tilanteet, jotka vaativat välittömiä sosiaaliviranomaisen toimenpiteitä.

Sosiaali- ja kriisipäivystys antaa akuuttia kriisiapua äkillisissä traumaattisissa kriisitilanteissa. Kriisiapua voidaan antaa vastaanotolla, kotikäynnillä tai muussa sopivassa paikassa. Työntekijät antavat myös neuvontaa ja ohjausta.

Ota yhteyttä sosiaali- ja kriisipäivystykseen

Etelä-Kymenlaakso

Etelä-Kymenlaakson sosiaali- ja kriisipäivystys sijaitsee Kymenlaakson keskussairaalassa.

Soita 040 509 5111

Pohjois-Kymenlaakso

Pohjois-Kymenlaakson sosiaali- ja kriisipäivystys sijaitsee Kouvolassa Ratamokeskuksessa.

Soita 040 053 3595

Päivystyksen vastuuhenkilöt

Kimmo Salmio

Tulosaluejohtaja/vastuuylilääkäri

Akuuttipalvelu

kimmo.salmio@kymenhva.fi

040 488 4627

Riku Lamposaari

Ylihoitaja

Akuuttipalvelu

riku.lamposaari@kymenhva.fi

040 489 8369

Takaisin ylös