Puolesta asiointi
Puolesta asiointi tarkoittaa asiointia toisen puolesta laillisella oikeudella.
Puolesta asiointi
Puolesta asiointi tarkoittaa asiointia toisen henkilön puolesta. Puolesta asiointiin oikeuttaa huoltajuus, valtakirja tai edunvalvontapäätös.
Toisen henkilön puolesta voivat asioida
- täysi-ikäiset lapset tai muut lähiomaiset, jotka ovat valtuutettuja asioimaan esimerkiksi ikääntyneen vanhemman puolesta
- edunvalvojat
- laajennettu edunvalvonta henkilöä koskevissa asioissa tuo edunvalvojalle tai valtuutetulle oikeuden saada salassa pidettäviä asiakastietoja tehtävän hoitamiseksi
- alaikäisen lapsen huoltajat, jotka hoitavat asioita lapsen puolesta, jos kypsäksi arvioitu alaikäinen ei ole puolesta asiointia kieltänyt
Asiointi täysi-ikäisen puolesta
Voit asioida täysi-ikäisen henkilön puolesta, jos sinut on valtuutettu tehtävään. Kymenlaakson hyvinvointialueen palveluissa sinun on mahdollista asioida toisen henkilön puolesta
- Suomi.fi-valtuuksien kautta tehdyllä valtuutuksella
- hyvinvointialueen valtakirjalla
Valtuutus Suomi.fi-valtuuksissa
Suomi.fi-valtuutuksen voi tehdä kätevästi osoitteessa www.suomi.fi/valtuudet(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun), jos valtuutuksen antavalla henkilöllä on mahdollisuus vahvaan tunnistautumiseen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Suomi.fi-valtuutusta ei voi tehdä, jos valtuuttajalla on voimassa oleva turvakielto tai henkilö on alle 18-vuotias.
Mitä asioita Suomi.fi-valtuuksien kautta valtuutettu henkilö voi tehdä?
- katsella valtuuttajan terveydentilaa koskevia tietoja ja sosiaalihuollon kirjauksia OmaKanta-palvelussa
- uusia reseptejä OmaKanta-palvelussa ja apteekissa
- noutaa reseptilääkkeitä valtuutetun puolesta apteekeissa ympäri Suomea
- tehdä ja muuttaa terveydenhuollon ajanvarauksia Kymenlaakson hyvinvointialueen digitaalisessa ajanvarauspalvelussa
Asiakkaan puolesta asioiva henkilö ei voi nähdä sellaista tietoa, jota asiakas itsekään ei näe tai sellaista tietoa, johon henkilöllä ei muuten lain mukaan ole tiedonsaantioikeutta.
Avustettu valtuuttaminen
Suomi.fi-valtuutus on mahdollista antaa myös Kotkassa Kymenlaakson keskussairaalan palvelupisteessä ja Kouvolassa Ratamokeskuksen palvelupisteissä, jos valtuutuksen antajalla ei ole digitaalisia tunnistusvälineitä tai hän ei osaa käyttää digitaalisia palveluita.
Miten avustettu valtuuttaminen toimii Kymenlaakson hyvinvointialueella?
- Valtuuttaja varaa ajan Kymenlaakson keskussairaalan tai Ratamokeskuksen palvelupisteeseen.
Kymenlaakson keskussairaala
Ajanvaraus on avoinna maanantaista perjantaihin klo 13-14
Soita 044 223 1984Ratamokeskus
Ajanvaraus on avoinna maanantaista perjantaihin klo 13-14
Soita 044 269 1585- Palvelupisteessä hyvinvointialueen rekisteröijä varmistaa valtuuttajan henkilöllisyyden voimassaolevasta henkilökortista, passista tai muulla luotettavalla tunnistamistavalla.
- Rekisteröijä tallentaa valtuuksien tiedot Suomi.fi-valtuusrekisteriin.
- Valtuudet tulevat heti voimaan ja valtuutettu henkilö voi ryhtyä asioimaan valtuuttajan puolesta.
- Valtuuttaja päättää itse valtuuksien voimassaoloajan ja voi halutessaan mitätöidä ne kesken voimassaoloajan.
Valtuutus valtakirjalla
Suomi.fi-valtuuksien kautta annettuja valtuuksia emme voi toistaiseksi tarkastaa terveydenhuollon asiakastietojärjestelmistä. Jos asioit läheisesi puolesta hyvinvointialueen palveluissa puhelimitse tai paikan päällä, tarvitsemme valtuutukseen erillisen valtakirjan.
Tulevaisuudessa tieto valtuutuksesta näkyy myös terveydenhuollon asiakastietojärjestelmässä ja riittää, että valtuutuksen tekee Suomi.fi-valtuuksien kautta. Ilmoitamme, kun tämä on mahdollista.
Sosiaalihuollon palveluissa vaaditaan valtuutus erillisenä valtakirjana myös jatkossa.
Tältä sivulta löydät mallipohjat valtakirjoista, joita voi hyödyntää, kun asioit meillä. Valtakirjan voi laatia myös vapaamuotoisesti kirjallisena, kunhan se sisältää vaadittavat tiedot. Tarvittaessa voit pyytää valtakirjapohjaa myös asiointipisteistämme tai kirjaamosta.
Jos haluat antaa toiselle henkilölle valtakirjan puolesta asiointiin, toimi näin
- Tulosta, täytä ja allekirjoita alla oleva “Valtakirja puolesta asiointiin” -lomake, joko sosiaalihuollon ja/tai terveydenhuollon osalta
- Palauta tai lähetä lomake
- palvelusi yhteyshenkilölle asiakastapaamisen tai käynnin yhteydessä
- kirjaamoon postitse tai paikan päällä
- kirjaamoon käyttämällä turvapostipalvelua
Kymenlaakson hyvinvointialueen kirjaamo
Kirjaamon asiakaspalvelu on avoinna arkisin kello 9–15.
Käynti- ja postiosoite: Keskuskatu 19, 48100 Kotka
Valtakirja tallennetaan asiakas- tai potilastietojärjestelmäämme.
Mikäli asiakirjan palauttaa joku muu kuin valtuuttaja itse, olemme valtakirjan antajaan tarvittaessa yhteydessä, jotta valtakirjan oikeellisuus voidaan varmistaa.
Jos haluat peruuttaa valtakirjan puolesta asiointiin, toimi näin
- Tulosta, täytä ja allekirjoita alla oleva ”Puolesta asioinnin valtakirjan peruutus” -lomake
- Palauta lomake postitse tai henkilökohtaisesti toimipisteeseemme. Myös peruutuslomake tallennetaan asiakas- tai potilastietojärjestelmään.
Rekisterinpitäjänä ja tietojen luovuttajana olemme vastuussa siitä, että tiedon luovuttaminen tai kertominen tapahtuvat lainmukaisesti, tietosuojan ja salassapidon vaatimukset huomioiden. Meillä on velvollisuus varmistaa tietoja pyytävän valtuutetun henkilöllisyys. Lisäksi viranomaisen on hallintolain (434/2003) 12 §:n nojalla viime kädessä velvollisuus arvioida valtuutuksen luotettavuus esimerkiksi tiedustelemalla tätä valtuuttajalta.
Millaisen valtuutuksen tarvitsen Kymenlaakson hyvinvointialueen digitaalisiin palveluihin?
Digipalvelu | Kuvaus palvelusta | Puolesta-asiointi Suomi.fi valtuudella | Puolesta-asiointi Organisaation valtakirjalla |
Ajanvaraus (Hyvis) | Ajanvaraus, ajan peruutus ja siirto kymenlaaksolaiselle | Kyllä | Ei |
Hyvis.fi | Asiointi mm. lomakkeiden täyttö, turvallinen viestinvälitys | Ei | Ei |
Kanta.fi | Oma Kanta verkkopalvelu. Lue lisää kanta.fi-sivustolta. | Kyllä | Ei |
Kanta.fi/lääke- ja reseptiasiat | Reseptilääkkeiden haku ja uusiminen apteekissa | Kyllä | Ei |
Omaolo.fi | Omaolon oirearviot, terveystarkastus, palvelutarpeenarviot, terveysvalmennukset sekä yhteydenotto. Lue lisää Omaolo.fi palvelusta. | Ei | Ei |
Oma Palvelu | Sosiaalipalveluiden hakemukset | Ei | Kyllä |
Alaikäisen asiakas- ja potilastietojen luovuttaminen huoltajalle
Terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ammattilainen arvioi alaikäisen iän ja kehitystason perusteella, onko alaikäinen kykenevä päättämään omasta hoidostaan. Lakiin ei ole kirjattu päätöskykyisyyden ikärajaa, vaan ammattilainen tekee arvion aina tapauskohtaisesti ja huomioi asian laadun.
Jos alaikäinen ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden kykenee päättämään hoidostaan, hänellä on oikeus kieltää asiakastietojensa antaminen huoltajalleen, muulle lailliselle edustajalleen tai muulle tiedonsaantiin oikeutetulle henkilölle.
Tietojen näkyminen huoltajalle OmaKanta.fi:ssä
Jos ammattilainen on arvioinut nuoren päätöksentekokykyiseksi, nuori voi itse käyntikohtaisesti päättää, näkyvätkö käynnistä kirjattavat tiedot huoltajalle potilas- ja asiakastiedon arkistossa OmaKannassa. Nuoren päätöksen perusteella ammattilainen merkitsee tiedot huoltajalle näkyviksi.
Milloin huoltaja näkee alaikäisen tietoja?
Huoltaja näkee alaikäisen tietoja, kun
- alaikäinen on alle 12-vuotias (Asiakastietolaki 703/2023)
- alaikäinen on päätöskykyinen ja sallii huoltajalle kyseiseen käyntiin liittyvien tietojen näyttämisen, ja ammattilainen on merkinnyt tiedon huoltajille näkyväksi.
- alaikäisen päätöksentekokyky arvioidaan sellaiseksi, ettei hän ole kykenevä hoitamaan asiaansa, ja ammattilainen on merkinnyt tiedon huoltajille näkyväksi
Milloin huoltaja ei näe alaikäisen tietoja?
Huoltaja ei näe alaikäisen terveydenhuollon tietoja, kun
- alaikäinen todetaan kykeneväksi päättämään itse hoidoistaan ja alaikäinen ei anna lupaa tietojensa näkymiseen huoltajille
- ammattilainen ei ole merkinnyt päätöksentekokykyä kyseisestä käynnistä
Asiointi alle 12-vuotiaan puolesta
Huoltaja voi hoitaa alle 12-vuotiaan lapsen terveys- ja sosiaalipalveluihin liittyviä asioita paikan päällä, puhelimitse tai digitaalisissa palveluissa.
Missä tapauksissa asiointi huoltajana ei onnistu?
Asiointi huoltajana ei onnistu
- jos lapsi on yli 12-vuotias
- jos lapsella on turvakielto
- jos kaikilla huoltajilla on turvakielto, puolesta asiointi ei ole mahdollinen. Jos vain yhdellä huoltajalla on turvakielto, lapsen puolesta voi asioida se huoltaja, jolla turvakielto on.
- jos lapsen huollonjaosta on tehty määräys tai sopimus muusta kuin asumiseen liittyen
Tietyissä tapauksissa tiedonsaantioikeuden tietosisältöä ei ole kuitenkaan mahdollista koodittaa väestötietojärjestelmään, jolloin vanhemman, joka ei ole huoltaja, on osoitettava oikeutensa vahvistetulla sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.
Asiointi 12–17-vuotiaan puolesta
Huoltaja voi hoitaa 12–17-vuotiaan terveys- ja sosiaalipalveluihin liittyviä asioita yhdessä nuoren kanssa paikan päällä, puhelimitse tai digitaalisissa palveluissa.
12–17-vuotias nuori voi itse asioida digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa, jos nuorella on käytössä vahvan tunnistautumisen väline eli esimerkiksi pankkitunnukset tai mobiilivarmenne.
Pankit myöntävät pankkitunnuksia omien käytäntöjen mukaan. Mobiilivarmennetta voi tiedustella puhelinoperaattorilta, jos nuorella on oma mobiililaite käytössään.
Jos sinut on valtuutettu asioimaan henkilön puolesta, huomioi seuraavat asiat
Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi aina asioidessasi toimipisteissämme.
- Jos asioit puhelimitse, tunnistaminen tehdään soittamalla takaisin valtakirjassa annettuun valtuutetun numeroon.
- Varaudu kertomaan jokaisen puhelun yhteydessä nimesi, henkilötunnuksesi ja yhteystietosi.
Jos asiakas antaa toiselle henkilölle valtuutuksen koskien asiakas- tai potilastietoja, valtuutettu täyttää erikseen ”Potilasasiakirjojen kopiopyyntö” tai Asiakasiakirjojen kopiopyyntö-lomakkeen, minkä jälkeen tietopyyntö etenee normaalin prosessin mukaisesti.
Pääsääntöisesti tietopyyntö lähetetään kirjaamoon, jossa se kirjataan asianhallintajärjestelmään. Kirjaamosta tietopyyntö etenee organisaation käsittelijöille, jotka lähettävät sovitusti pyydetyt tiedot pyynnön tekijälle. Muut tietojen luovutustavat esim. katsominen suoraan näytöltä, tulee sopia erikseen kyseisen palvelun kanssa.
Tukea puolesta asiointiin
Jos sinulla on kysymyksiä valtuutuksen antamisesta tai ongelmia palvelun toimivuudessa, voit olla yhteydessä
- Digi- ja väestötietoviraston kansalaisneuvontaan p. 0295 000. Neuvonta on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8-21 ja lauantaina 9-15.
Digi- ja väestötietoviraston kansalaisneuvonta
- Kymenlaakson hyvinvointialueen puolesta asiointiin liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä: tietosuoja@kymenhva.fi tai easiointi@kymenhva.fi