Siirry sisältöön

Näin saat meihin yhteyden

Ota yhteyttä terveysasemalle, kun olet huolestunut terveydestäsi, sinulla on jokin uusi oire tai tarvitset tukea pitkäaikaisen sairauden hoidossa.

Kun olet yhteydessä meihin, sinua palvelee sairaanhoitaja. Hän arvioi hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä. Hoidon tarpeen arviota varten sairaanhoitaja kysyy erilaisia kysymyksiä, joiden avulla hän voi:

Useat terveyteesi liittyvät asiat hoituvat kätevästi jo yhteydenotossa tai etävastaanotolla, jolloin sinun ei tarvitse lähteä terveysasemalle.

Terveysasemalle voit olla yhteydessä puhelimitse tai digitaalisesti eri kanavissa. Kuulovammaiset voivat varata ajan terveysasemalle tekstiviestillä.

Tältä sivulta löydät tietoa aikojen varaamisesta ja peruuttamisesta terveysasemalle ja laboratorioon, sekä Kymenlaakson terveysasemien yhteystiedot. Hyödynnä digitaalisia palvelujamme kiireettömissä asioissa aina kun mahdollista, sillä se on nopein ja helpoin tapa asioida.

Pyhtään terveysasemapalvelut

Tälle sivulle kootut ohjeet koskevat Haminan, Kotkan, Kouvolan, Miehikkälän ja Virolahden kuntien asukkaita. Mikäli asut Pyhtäällä tai olet valinnut Pyhtään kunnan terveyspalvelut, löydät ohjeet asiointiin osoitteesta www.terveys.pyhtaa.fi(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun).

Asioi digitaalisissa palveluissa

Hyödynnä digitaalisia palvelujamme kiireettömissä asioissa aina kun mahdollista, sillä se on nopein ja helpoin tapa asioida. Digitaaliset palvelut ovat auki vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri. Terveysasemien palveluihin saat yhteyden Omaoloa ja asiointipalvelua käyttämällä.

Saat arvion hoidontarpeesta nopeasti, kun täytät oireeseesi sopivan Omaolo-oirearvion

Saat arvion hoidontarpeesta nopeasti, kun täytät omaan oireeseesi sopivan oirearvion digitaalisesti Omaolo-palvelussa. Kun täytät Omaolon oirearvion, voit halutessasi lähettää arvion eteenpäin terveysaseman sairaanhoitajalle. Kymenlaaksossa on käytössä 15 erilaista Omaolon oirearviota ja vastausten perusteella saat itsehoito-ohjeita tai ajanvarausoikeuden oireista riippuen joko lääkärin, sairaanhoitajan tai fysioterapeutin vastaanotolle.  

Kun sinulla on oire, tee Omaolon oirearvio 

  1. Kirjaudu Omaoloon osoitteessa www.omaolo.fi. Kirjautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset, varmennekortin tai mobiilivarmenteen. Hyväksy evästeet ja ota käyttöön tekstiviesti- ja sähköposti-ilmoitukset. Omaoloa voi käyttää myös ilman kirjautumista, jos et halua lähettää tuloksiasi terveysasemalle. 
  2. Valitse tilanteeseesi sopiva oirearvio ja vastaa kysymyksiin huolellisesti ja rehellisesti. Kymenlaaksossa käytössä ovat seuraavat oirearviot:
  3. Vastausten perusteella saat itsehoito- tai toimintaohjeet tai mahdollisuuden lähettää oirearvio ammattilaiselle. Kun lähetät vastaukset ammattilaiselle, terveysaseman sairaanhoitaja näkee vastauksesi ja oirearvion tuloksen. Hoitaja voi sen jälkeen laittaa sinulle viestiä Omaolon kautta. Joissain tapauksissa voit varata sähköisesti ajan vastaanotolle. 

Muu yhteydenotto

Jos mikään oirearvioista ei sovi asiasi hoitamiseen, voit täyttää Muu yhteydenotto -lomakkeen. Lomakkeella saat yhteyden ammattilaiseemme, kun avaat valikon ja valitset jonkun seuraavista:

Kun olet täyttänyt Muu yhteydenotto -lomakkeen, ammattilainen on sinuun yhteydessä 3 arkipäivän kuluessa.

Asiointipalvelussa voit varata aikoja ja täyttää esitietolomakkeita

Digitaalisessa asiointipalvelussa voit varata ajan sähköisesti seuraaviin terveysaseman palveluihin:

Asiointipalvelu ohjaa sinut myös suoraan laboratorion ajanvaraukseen. Asiointipalvelussa on mahdollisuus täyttää esitietolomakkeita.

Kun varaat aikaa sähköisesti, tarkistathan huolellisesti, että kyseinen ajanvaraus soveltuu asiasi hoitamiseen. Jos sähköisessä ajanvarauksessa ei ole tarvitsemaasi palvelua saatavilla tai olet epävarma, mikä aika olisi tilanteeseesi sopivin, voit tehdä Omaolo-oirearvion tai olla yhteydessä puhelimitse terveysasemien ajanvarausnumeroon 05 220 2000. Terveysasemien ajanvarausnumerossa sairaanhoitaja arvioi hoidontarpeesi ja varaa tarvittaessa vastaanottoajan.

Terapianavigaattori

Mielenterveys- ja päihdeasioissa käythän täyttämässä Terapianavigaattorin ennen yhteydenottoa. Terapianavigaattori sujuvoittaa hoidon tarpeen arviointia ja nopeuttaa oikeaan hoitoon tai palveluun pääsyäsi. Terapianavigaattorin täyttäminen vie keskimäärin 20-30 minuuttia, joten varaa itsellesi rauhallinen hetki sen täyttämiseen. Kysymykset kartoittavat oireiden ja ongelmien luonnetta sekä hoitoon liittyviä tarpeita. Terapianavigaattorin täyttäminen on vapaaehtoista.

Yhteydenotto puhelimitse

Puhelinpalveluissamme on eniten liikennettä tyypillisesti alkuviikosta ja aikaisin aamulla. Suosittelemmekin hyödyntämään puhelinasioinnin aukioloaikoja laajasti. Puhelu maksaa operaattorisi määrittämän paikallispuhelumaksun hinnan, eikä puhelusta veloiteta lisämaksuja.

Takaisinsoittopyynnön jättäminen

Voit halutessasi jättää terveysasemien asiointi- ja ajanvarausnumeroon takaisinsoittopyynnön. Soittaessasi nauhoite ohjeistaa, miten se tehdään. Kun olet jättänyt soittopyynnön, kuuntele nauha loppuun asti kunnes puhelu katkeaa, jotta pyyntösi rekisteröityy. Sinuun ollaan yhteydessä mahdollisimman pian. Takaisinsoitot soitetaan pääsääntöisesti saman päivän aikana.

Huomioithan, että takaisinsoittopyyntöösi reagoidaan vain kahdesti: jos et vastaa ensimmäiseen puheluun, sinulle soitetaan uudestaan. Jos et vastaa toiseenkaan puheluun, sinulle ei enää soiteta ja sinun on jätettävä uusi takaisinsoittopyyntö. Jos sinulla on salattu numero, et voi jättää takaisinsoittopyyntöä.

Terveysasemien asiointi ja ajanvaraus

Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 7-20. Voit jättää takaisinsoittopyynnön klo 8-14.

Soita 05 220 2000

Kuulovammaisten tekstiviestilinja

Kuulovammaisia palvelemme tekstiviestitse.

Lähetä tekstiviesti 050 902 4017

Vastaanottoajan peruminen

Terveysasemalle varatun vastaanottoajan voi perua tekstiviestillä tai sähköisen asioinnin kautta. Vastaanottoaika on peruttava 24 tuntia ennen varattua aikaa. Jos olet saanut lähetteen esimerkiksi poliklinikalle, ota varattuihin aikoihin ja peruutuksiin liittyvissä asioissa yhteyttä suoraan sinua hoitavaan yksikköön. Yhteystiedot löydät toimipistehaustamme.

Käyttämättä tai peruuttamatta jätetyistä vastaanottoajoista peritään maksu.

Terveysasemalle varatun ajan peruminen ja siirtäminen sähköisesti

Sähköisessä asiointipalvelussa voit tarkistaa sinulle varatut vastaanottoajat. Terveysasemien vastaanottoajoista voit perua ja siirtää hoitajien ajat. Myös osa terveysasemien lääkäreille varatuista vastaanottoajoista on peruttavissa ja siirrettävissä sähköisesti. Asioi sähköisesti(siirryt toiseen palveluun)

Terveysasemalle varatun ajan peruminen tekstiviestillä

Lähetä tekstiviesti, jossa kerrot henkilön nimen, ketä ajanvaraus koskee, syntymäajan, sekä peruttavan ajan (pvm + klo). Lähetä tekstiviesti 050 902 4016

Terveysasemalle varatun ajan peruminen ja siirtäminen puhelimitse

Vastaanottoajan voi perua myös puhelimitse soittamalla terveysasemien asiointi- ja ajanvarausnumeroon. Soita 05 220 2000

Laboratorion ajanvaraus

Laboratorion sähköinen ajanvaraus

Ajan laboratorioon voit varata nopeasti ja helposti verkossa.

Siirry HUSLABin ajanvaraukseen

Laboratorion puhelinajanvaraus

Voit varata ajan laboratorioon myös puhelimitse arkisin klo 7.30-15.30.

Soita 09 471 86800

Terveydenhuollon laboratorioissa tutkitaan ja analysoidaan esimerkiksi veri-, virtsa- ja solunäytteitä. Laboratorionäytteenottoon tarvitaan lääkärin tai hoitajan lähete. 

Osaan näytteistä ja joihinkin näytteenottotoimipisteisiin tarvitsee aina varata aika. Suosittelemme aina varaamaan ajan, sillä se lyhentää odotusaikaa.

Kymenlaakson terveysasemat ja yhteystiedot

Terveysaseman vaihtaminen

Kymenlaaksolaiset voivat asioida missä tahansa Kymenlaakson hyvinvointialueen terveysasemalla Pyhtään terveysasemaa lukuun ottamatta. Pyhtään terveysasema palvelee vain pyhtääläisiä tai Pyhtään kunnan terveysaseman valinneita.

Jos tahdot valita Kymenlaakson hyvinvointialueen ulkopuolisen terveyskeskuksen, jonka palveluja haluat käyttää, voit tehdä valinnan koko Suomen alueelta. Valinta voi kohdistua samanaikaisesti vain yhteen terveyskeskukseen tai terveysasemaan. Hyvinvointialueen sisällä eri terveysasemalla asiointia varten lomaketta ei tarvitse täyttää. Muut kuin pyhtääläiset Pyhtään terveysaseman valitsevat tai pyhtääläiset, jotka haluavat valita muun hyvinvointialueen terveysaseman, täyttävät tämän lomakkeen.

Ilmoita terveysaseman vaihtamisesta kirjallisesti lomakkeella sekä nykyiselle että uudelle terveysasemalle. Toimita lomake sen hyvinvointialueen kirjaamoon tai sille terveysasemalle, johon haluat vaihtaa. Toimita lisäksi kopio tästä ilmoituksesta nykyiselle terveysasemallesi. Hoitovastuu siirtyy valitsemallesi terveysasemalle viimeistään kolmen viikon kuluttua ilmoituksen saapumisesta.

Ilmoitus koskee vain yhtä henkilöä. Tästä syystä kaikista perheenjäsenistä on täytettävä oma lomake.

Vaihto koskee kaikkia terveyskeskuksen kiireettömiä palveluja, kuten lääkäreiden, hoitajien ja hammaslääkäreiden vastaanottoja, fysioterapiaa sekä apuvälinepalveluja ja hoitotarvikejakelua. Vaihto ei koske koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, pitkäaikaista laitoshoitoa eikä kotisairaanhoitoa.

Ilmoitus on sitova ja voimassa toistaiseksi. Voit vaihtaa terveysasemaa tai terveyskeskusta uudelleen aikaisintaan vuoden kuluttua edellisestä vaihdosta. Jos muutat toisen kunnan asukkaaksi, vuoden määräaikaa ei sovelleta.

Vastuuhenkilöt

Kari Kristeri

Tulosaluejohtaja/vastuuylilääkäri Perusterveydenhuollon vastaanotot ja osastopalvelut

kari.kristeri@kymenhva.fi

040 489 9399

Tanja Metsola

Ylihoitaja, vastaanottopalvelut ja suun terveydenhuolto

tanja.metsola@kymenhva.fi

040 649 1005

Takaisin ylös