Siirry sisältöön

Terveysasemalta saat apua, kun olet sairastunut tai sinulla on huoli terveydestä

Ota yhteyttä terveysasemalle, kun olet huolestunut terveydestäsi, sinulla on jokin uusi oire tai tarvitset tukea pitkäaikaisen sairauden hoidossa.

Kun olet yhteydessä terveysasemalle, sinua palvelee sairaanhoitaja. Sairaanhoitaja arvioi hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä ja siksi hoitaja kysyy erilaisia kysymyksiä. Hoidon tarpeen arvion jälkeen:

Useat terveyteen liittyvät asiat hoituvat kätevästi chatissa, puhelimessa tai etävastaanotolla, jolloin sinun ei tarvitse lähteä terveysasemalle.

Miten saan yhteyden terveysasemalle?

Digitaalisten palveluiden Omaolon ja Oma Kymenlaakson kautta yhteydenotto terveysasemalle on helppoa ja nopeaa. Digitaalisten kanavien lisäksi saat meihin yhteyden myös puhelimitse. Kuulovammaisia palvelemme tekstiviestillä.

Täytä oirearvio Omaolossa

Täytä Omaolon oirearvio, jos sinulla on esimerkiksi flunssa tai epäilet virtsatieinfektiota. Saat ohjeet, miten toimia ja tarvittaessa yhteyden terveysasemalle.

Täytä oirearvio Omaolossa

Terveysaseman chat ja ajanvaraus Oma Kymenlaakso -palvelussa

Terveysaseman chatissa pääset keskustelemaan sairaanhoitajan kanssa arkisin klo 7-20. Ajanvarauspalvelussa voit varata ajan hoitajan vastaanotolle.

Kirjaudu Oma Kymenlaaksoon

Ota yhteyttä puhelimitse

Terveysasemien ajanvaraus ja neuvonta on avoinna arkisin klo 7-20.

Soita 05 220 2000

Kuulovammaisia palvelemme tekstiviestillä arkisin klo 7-20.

Lähetä tekstiviesti 050 902 4017

Yhteydenotto digitaalisen asioinnin kautta

Omaolo – saat arvion hoidontarpeesta nopeasti, kun täytät oireeseesi sopivan oirearvion

Saat arvion hoidontarpeesta nopeasti, kun täytät omaan oireeseesi sopivan oirearvion Omaolo-palvelussa. Voit halutessasi lähettää oirearvion vastaukset eteenpäin terveysaseman sairaanhoitajalle. Vastausten perusteella saat itsehoito-ohjeita tai ajanvarausoikeuden oireista riippuen joko lääkärin, sairaanhoitajan tai fysioterapeutin vastaanotolle.

Kun sinulla on oire, tee Omaolon oirearvio

  1. Kirjaudu Omaoloon. Kirjautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Hyväksy evästeet ja ota käyttöön tekstiviesti- ja sähköposti-ilmoitukset. Omaoloa voi käyttää myös ilman kirjautumista, jos et halua lähettää tuloksiasi terveysasemalle. 
  2. Valitse tilanteeseesi sopiva oirearvio ja vastaa kysymyksiin huolellisesti ja rehellisesti.
  3. Vastausten perusteella saat itsehoito- tai toimintaohjeet tai mahdollisuuden lähettää oirearvio ammattilaiselle, jolloin terveysaseman sairaanhoitaja näkee oirearvion tuloksen. Hoitaja voi laittaa sinulle viestiä Omaolon kautta. Saat viestistä herätteen, jos olet sallinut ne Omaolon asetuksissa. Tarvittaessa pääset varaamaan ajan vastaanotolle.

Oma Kymenlaakso – saat yhteyden terveysasemalle nopeasti mobiilisovelluksessa tai verkkoselaimessa

Oma Kymenlaakso -palvelussa pääset keskustelemaan terveysaseman sairaanhoitajan kanssa chatissa ilman ajanvarausta tai voit varata aikoja hoitajan vastaanotolle. Oma Kymenlaakso -palvelusta löydät myös paljon erilaisia kyselyjä ja hoitopolkuja itsehoidon tueksi.

Terveysaseman chat

Terveysaseman chatissa pääset keskustelemaan sairaanhoitajan kanssa arkisin klo 7-20. Asiointi chatissa alkaa esitietokyselyn täyttämisellä. Sen jälkeen keskusteluun liittyy ammattilainen.

Siirry Oma Kymenlaakso -palveluun

Ajanvaraus vastaanotolle

Ajanvarauspalvelun kautta voit varata ajan digitaalisesti terveysasemalle hoitajan, farmaseutin tai hyvinvointivalmentajan vastaanotolle. Ajanvarauksesta löydät ohjauksen myös laboratorioiden ajanvaraukseen.

Siirry Oma Kymenlaakso -palveluun

Mitä aikoja voin varata terveysasemalle digitaalisen ajanvarauksen kautta?

Oma Kymenlaakso -palvelusta on ohjaus ajanvarauspalveluun. Ajanvarauspalvelun kautta voit varata ajan seuraaviin terveysaseman palveluihin:

  • erikoishoitajan soittoajalle ja vastaanotolle (keuhko, reuma, diabetes)
  • farmaseutin soittoajalle ja vastaanotolle
  • hyvinvointivalmentajan vastaanotolle
  • sairaanhoitajan vastaanotolle seuraavissa asioissa:
    • ompeleiden ja hakasten poisto
    • korvahuuhtelu
    • määräaikaiset tai säännölliset lääkeinjektiot
  • sairaanhoitajan vastaanotolle ja soittoajalle ikääntyneen muistiasioissa
  • terveys- ja hyvinvointisuunnitelman laadintaan
  • verenpainetaudin ja kohonneen kolesterolin määräaikaistarkastus sairaanhoitajalle
  • rokotuksiin

Palvelu ohjaa sinut myös laboratorion ajanvaraukseen.

Kun varaat aikaa ajanvarauspalvelun kautta, tarkistathan huolellisesti, että kyseinen ajanvaraus soveltuu asiasi hoitamiseen. Jos ajanvarauspalvelussa ei ole tarvitsemaasi palvelua saatavilla tai olet epävarma, mikä aika olisi tilanteeseesi sopivin, voit tehdä Omaolo-oirearvion tai olla yhteydessä terveysasemalle chatissa tai puhelimitse.

Yhteydenotto puhelimitse

Puhelinpalveluissamme on eniten liikennettä tyypillisesti alkuviikosta ja aikaisin aamulla. Suosittelemmekin hyödyntämään puhelinasioinnin aukioloaikoja laajasti. Puhelu maksaa operaattorisi määrittämän paikallispuhelumaksun hinnan, eikä puhelusta veloiteta lisämaksuja.

Takaisinsoittopyynnön jättäminen

Voit halutessasi jättää terveysasemien asiointi- ja ajanvarausnumeroon takaisinsoittopyynnön. Soittaessasi nauhoite ohjeistaa, miten se tehdään. Kun olet jättänyt soittopyynnön, kuuntele nauha loppuun asti kunnes puhelu katkeaa, jotta pyyntösi rekisteröityy. Sinuun ollaan yhteydessä mahdollisimman pian. Takaisinsoitot soitetaan pääsääntöisesti saman päivän aikana.

Huomioithan, että takaisinsoittopyyntöösi reagoidaan vain kahdesti: jos et vastaa ensimmäiseen puheluun, sinulle soitetaan uudestaan. Jos et vastaa toiseenkaan puheluun, sinulle ei enää soiteta ja sinun on jätettävä uusi takaisinsoittopyyntö. Jos sinulla on salattu numero, et voi jättää takaisinsoittopyyntöä.

Terveysasemien asiointi ja ajanvaraus

Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 7-20. Voit jättää takaisinsoittopyynnön klo 8-14.

Soita 05 220 2000

Kuulovammaisten tekstiviestilinja

Kuulovammaisia palvelemme tekstiviestitse.

Lähetä tekstiviesti 050 902 4017

Etsitkö apua mielenterveyden ja päihteidenkäytön haasteisiin?

Jos olet huolissasi mielenterveydestäsi tai päihteiden käytöstä, saat apua mielenterveys- ja päihdepalvelujen neuvonnasta. Käy ennen yhteydenottoa täyttämässä terapianavigaattori. Se sujuvoittaa ammattilaisen tekemää hoidon tarpeen arviointia ja nopeuttaa hoitoon tai palveluun pääsyä.

Vastaanottoajan peruminen tai siirtäminen

Terveysasemalle varatun vastaanottoajan voi perua tekstiviestillä tai digitaalisen ajanvarauspalvelun kautta. Vastaanottoaika on peruttava 24 tuntia ennen varattua aikaa. Käyttämättä tai peruuttamatta jätetyistä vastaanottoajoista peritään maksu.

Jos olet saanut lähetteen esimerkiksi poliklinikalle, ota varattuihin aikoihin ja peruutuksiin liittyvissä asioissa yhteyttä suoraan sinua hoitavaan yksikköön. Yhteystiedot löydät toimipistehaustamme.

Terveysasemalle varatun ajan peruminen ja siirtäminen ajanvarauspalvelussa

Ajanvarauspalvelussa voit tarkistaa sinulle varatut vastaanottoajat. Terveysasemien vastaanottoajoista voit perua ja siirtää hoitajien ajat. Myös osa terveysasemien lääkäreille varatuista vastaanottoajoista on peruttavissa ja siirrettävissä sähköisesti. Siirry Oma Kymenlaakso -palveluun(siirryt toiseen palveluun)

Terveysasemalle varatun ajan peruminen tekstiviestillä

Lähetä tekstiviesti, jossa kerrot henkilön nimen, ketä ajanvaraus koskee, syntymäajan, sekä peruttavan ajan päivämäärän ja kellonajan. Lähetä tekstiviesti 050 902 4016

Terveysasemalle varatun ajan peruminen ja siirtäminen puhelimitse

Vastaanottoajan voi perua myös puhelimitse soittamalla terveysasemien asiointi- ja ajanvarausnumeroon arkisin klo 7-20. Soita 05 220 2000

Terveysasemalle varatun ajan peruminen ja siirtäminen chatissa

Vastaanottoajan voi perua tai siirtää terveysaseman chatissa. Chat on avoinna arkisin klo 7-20. Siirry Oma Kymenlaakso -palveluun(siirryt toiseen palveluun)

Kymenlaakson terveysasemat ja yhteystiedot

Terveysaseman vaihtaminen

Kymenlaaksolaiset voivat asioida missä tahansa Kymenlaakson hyvinvointialueen terveysasemalla kotikunnasta riippumatta.

Jos tahdot valita Kymenlaakson hyvinvointialueen ulkopuolisen terveyskeskuksen, jonka palveluja haluat käyttää, voit tehdä valinnan koko Suomen alueelta. Valinta voi kohdistua samanaikaisesti vain yhteen terveyskeskukseen tai terveysasemaan. Hyvinvointialueen sisällä eri terveysasemalla asiointia varten lomaketta ei tarvitse täyttää.

Ohje terveysaseman vaihtamiseen

Ilmoita terveysaseman vaihtamisesta kirjallisesti lomakkeella sekä nykyiselle että uudelle terveysasemalle. Toimita lomake sen hyvinvointialueen kirjaamoon tai sille terveysasemalle, johon haluat vaihtaa. Toimita lisäksi kopio tästä ilmoituksesta nykyiselle terveysasemallesi. Hoitovastuu siirtyy valitsemallesi terveysasemalle viimeistään kolmen viikon kuluttua ilmoituksen saapumisesta.

Ilmoitus koskee vain yhtä henkilöä. Tästä syystä kaikista perheenjäsenistä on täytettävä oma lomake.

Vaihto koskee kaikkia terveyskeskuksen kiireettömiä palveluja, kuten lääkäreiden, hoitajien ja hammaslääkäreiden vastaanottoja, fysioterapiaa sekä apuvälinepalveluja ja hoitotarvikejakelua. Vaihto ei koske koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, pitkäaikaista laitoshoitoa eikä kotisairaanhoitoa.

Ilmoitus on sitova ja voimassa toistaiseksi. Voit vaihtaa terveysasemaa tai terveyskeskusta uudelleen aikaisintaan vuoden kuluttua edellisestä vaihdosta. Jos muutat toisen kunnan asukkaaksi, vuoden määräaikaa ei sovelleta.

Takaisin ylös