Siirry sisältöön

Yleistä uniapneasta

Obstruktiivinen uniapnea on yleisin unenaikaisen hengityshäiriön aiheuttaja. Se aiheuttaa monen tyyppisiä oireita, kuten

  • väsymystä
  •  yöhikoilua
  •  aamupainotteista päänsärkyä

Obstruktiivista uniapneaa selvästi harvinaisempi on sentraalinen uniapnea, jota voi aiheuttaa muun muassa keskushermoston sairaudet, PKV-lääkkeet, sekä sydämen ja munuaisten toimintavajaus. Kun sentraalinen komponentti on merkittävä, hoidoksi voidaan harkita tietyin edellytyksin adabtiivista servoventilaattoria.

Tauti jaetaan kolmeen vaikeustasoon: lievään, keskivaikeaan ja vaikeaan. Lieväasteinen tautimuoto ei välttämättä aiheuta oireita, eikä sitä tarvitse hoitaa, elleivät oireet ole hyvin hankalia. Keskivaikea ja vaikea-asteinen tauti lisäävät merkittävästi liitännäissairauksien, kuten verenpainetaudin ja  eteisvärinän riskiä. Keskivaikeaa tai vaikea-asteista uniapneaa kannattaa aina hoitaa.

Uniapnean tutkimus, hoito ja seuranta

Uniapnea diagnosoidaan oireiden ja suppean yöpolygrafian perusteella. Hoitona vaikeassa uniapneataudissa ovat sekä elintapamuutos ja painonhallinta, että CPAP-hoito. 

Kymenlaakson hyvinvointialueella tutkittavien suppean yöpolygrafiat tehdään pääsääntöisesti terveysasemilla, CPAP-hoitoja toteutetaan Kymenlaakson keskussairaalassa ja Ratamokeskuksen keuhkosairauksien poliklinikoilla. Yöpolygrafiatutkimus tehdään kotona ja lääkäri analysoi raakanauhoitteen. Nauhoitteen perusteella suunnitellaan hoito.

Yöpolygrafiatutkimukseen saapuvaa potilasta ohjeistetaan katsomaan alla oleva ohjausvideo.

Mikäli potilaalla todetaan merkittävä uniapnea, voidaan hänelle suositella CPAP-hoitoa. Hoito aloitetaan katsomalla video aiheesta ja tämän jälkeen potilas käy hoitajan vastaanotolla uniapneamaskin sovituksessa tai ryhmäaloituksessa.

Uniapneaa seurataan pääsääntöisesti etäseurannalla.

Uniapnea ja ajoterveys

Uniapneatauti voi vaikuttaa merkittävästi ajokykyyn. Uniapneadiagnoosin yhteydessä arvioidaan ajoterveysvaatimuksia.

Uniapnean ohjausvideot

Lääkärin luento uniapneataudista:

Airsense 11 -laiteohje:

Airsense 11 -laitteen puhdistus ja ylläpito:

Miten pääsen uniapnean hoitoon poliklinikalle?

Sinun tulee ensin käydä uniapneatutkimuksessa uniapnean todentamista varten. Tutkimus tehdään terveyskeskuksessa, työterveyshuollossa tai yksityissektorilla. Tuloksen käy kanssasi läpi lähetteen tehnyt taho ja sieltä saat uniapneadiagnoosin varmentumisen jälkeen lähetteen meille hoidon aloitusta varten.

Jos olet aiemmin ollut hoidossa keuhkopoliklinikalla ja uniapneahoitosi on päättynyt, niin pääset hoitoon uudelleen ainoastaan uudella lähetteellä.

Kärsin unettomuudesta, mistä saan apua?

Keuhkopoliklinikalla hoidamme uniapneapotilaita. Unettomuuden hoito kuuluu perusterveydenhuollon ja työterveyshuollon tehtäviin. Ole yhteydessä oman asuinpaikkakuntasi terveyskeskukseen tai työterveyshuoltoosi.

Minulla on haasteita laitehoidon aloittamisessa sekä laitehoitoon ja maskiin tottumisessa, miten toimin?

CPAP-laitehoito ja maskin käyttö vaatii totuttelua, harjoittele laitteen ja maskin käyttöä ainakin kuukausi, jotta totut molempiin. Käytä laitetta aina nukkuessasi. Voit harjoitella alussa myös päiväaikaan.

Aseta maski keskelle kasvoja siten, että remmin paksuin kohta on varmasti niskassa keskellä ja maskin hihnat on säädetty tasaisesti ylhäältä ja alhaalta. Laita laite päälle ja ilmaa (=tiivistä) maski vetämällä maskia jonkin verran tasaisesti irti kasvoilta ja aseta maski takaisin kasvoille.  Muista tehdä maskiin viimeiset säädöt makuuasennossa sängyssä laitteen ollessa päällä. Mikäli käytät iltaisin kasvovoidetta niin laita maski vasta, kun voide on imeytynyt. Lue huolellisesti maskin käyttöohjeet.

KymenHVA keuhkosairaudet YouTube-kanavalla sekä laitevalmistajan verkkosivuilla on videomateriaalia laitteen käyttöönotosta ja maskin päälle pukemisesta.

Hoito voi kuivattaa nenän limakalvoja. Hoida nenää kostuttavilla suihkeilla laitehoidon luovutuksen yhteydessä saamasi nenänhoito-ohjeen mukaisesti. Ohjeet löydät laitesalkustasi.

Miten saan toisenlaisen maskimallin käyttööni?

Maskimallin vaihtoa varten on sovitut kriteerit, joiden perusteella varataan aika unihoitajalle toisen maskimallin sovitukseen:  

  • Käytössä nenämaski ja hengität suun kautta 
  • Sinulla on viikset tai parta, jonka vuoksi maskimallia ei saa riittävän tiiviiksi  
  • Maski on selvästi väärän kokoinen  
  • Ota yhteyttä keuhkopoliklinikalle ensisijaisesti Hyvis-viestillä tai jättämällä takaisinsoittopyyntö unihoitajalle.

Maskia ei vaihdeta:

  • Jos maskivuoto on sallituissa rajoissa
  • Jos haluaa vain kokeilla uutta mallia   
  • Laite ei ole ollut säännöllisessä käytössä tai laitetta on vain lyhyesti kokeiltu  
  • Maski on väärin puettu/säädetty/maski painaa

Minulla on mennyt maski tai muu hoitotarvike rikki/ suodattimet loppuneet. Miten saan uusia?

Sinulla oikeus uusia hoitotarvikkeet maksutta (maski, letkut, suodattimet ja vesisäiliö) kerran vuodessa.

Mikäli olet antanut luvan luovuttaa osoitetietosi Resmedin apuvälineiden automaattiseen tarvikejakeluun, sinulle toimitetaan kerran vuodessa tarvikepaketti PostNord-noutolokeroon. Saat ilmoituksen tekstiviestinä kun paketti on noudettavissa. Palvelu on sinulle maksuton. Mikäli osoitteesi tai puhelinnumerosi muuttuu, ilmoita siitä keuhkopoliklinikalle.

Jos tarvikkeet rikkoutuvat tai sinulla ei ole tarvikejakelusopimusta, ota yhteyttä sähköisen asiointipalvelu Hyviksen kautta tai puhelimitse keuhkopoliklinikalle. Yhteydenoton jälkeen lähetämme sinulle tarvikkeet, jotka voit noutaa Postin palvelupisteeltä.

Olemme ajanvarauspoliklinikka, joten emme palvele ilman ajanvarausta. Jätä Unihoitajalle takaisinsoitto pyyntö ja odota ohjeita.

Laitteeni meni rikki tai se ei toimi normaalisti, miten toimin? Milloin laite vaihdetaan?

Noudata CPAP-laitteen käyttöohjeita ja pidä hyvää huolta laitteesta sekä hoitotarvikkeista.

Tarkista ensimmäisenä virtalähde. Palaako muuntajassa vihreä valo ja onko se varmasti pistorasiassa kiinni. Varmista myös, että virtajohdot ovat hyvin kiinni. Kokeile laitteen toimivuutta toisessa pistorasiassa. 

Jos laite ei puhalla ilmaa, tarkasta letku ja vaihda tarvittaessa suodatin.

Jos laite pitää outoa ääntä, kokeile irrottaa vesisäiliö ja kiinnittää säiliö uudestaan huolellisesti takaisin, jonka jälkeen kokeile käynnistää laite uudelleen. Jos vika jatkuu, niin ole yhteydessä keuhkopoliklinikalle ensisijaisesti Hyvis-viestillä.  

Jos et saa liitettyä maskia letkuun, tarkista ettei letkussa ole vanhan maskin liitososa. Uniapnealaitteen letku on standardi eli sopii kaikkiin maskeihin.

Uniapnealaite ei ole elämää ylläpitävä laite eikä sen rikkoutuminen ole päivystysasia. Laitteenvaihtoaika on noin viikko.

Olemme ajanvarauspoliklinikka, joten emme palvele ilman ajanvarausta. Jätä Unihoitajalle takaisinsoitto pyyntö ja odota ohjeita.

Miten hoitoani seurataan?

Unihoitaja tarkastaa hoitotulokset etäyhteyden kautta noin 3 kuukauden kuluttua hoidon aloituksesta. Hoitotulokset löytyvät OmaKanta.fi palvelusta.

Seuraava etäkontrolli tehdään vuoden kohdalla aloituksesta. Muuta rutiiniseurantaa ei uniapnean hoidossa tarvita.

Mikäli olet ammattiautoilija, hoitoasi seurataan vuosittain.

Voinko lopettaa CPAP-hoidon? Pitääkö laite palauttaa?

Hoidon lopetuksesta tulee olla yhteydessä keuhkopoliklinikalle.

KymenHVA omistaa käytössäsi olevan CPAP-laitteen ja hoidon päätyttyä laite tulee palauttaa.

Huom! Ei koske ammatikseen liikenteessä työskenteleviä. Mikäli olet ammattikuljettaja, olethan yhteydessä unihoitajaan puhelimitse, jätä takaisinsoitto.

Miten toimin muuttaessani?

Muualle muuttaessasi ilmoita asiasta keuhkopoliklinikalle, jotta voimme tehdä hoidonsiirtolähetteen uuden asuinkuntasi keskussairaalaan. CPAP-laitetta ei tarvitse muuton yhteydessä palauttaa.

Miten toimin matkustaessani?

CPAP-laite kuljetetaan aina käsimatkatavarana lentokoneeseen. Tullitodistuksen saat laitehoidon aloituksen yhteydessä. Todistuksella osoitetaan laitteen olevan lääkinnällinen laite, mutta sen tulee mahtua sallittuun käsimatkatavaramäärään. Tarkasta toimintaohjeet tarvittaessa lentoyhtiöstä.

CPAP-laitetta voi käyttää ilman verkkovirtaa akun ja laitekohtaisten kaapeleiden avulla. Akku ja kaapelit tulee itse hankkia. Lisätietoa saa laitevalmistajan verkkosivuilta Konvertterit ja virtalähteet 

Matkalaite on potilaan itse hankittava ja kustannettava. Keuhkopoliklinikka ei vastaa matkalaitteeseen liittyvistä asioista.

Miten toimin sähkökatkon aikana?

Pärjäät sähkökatkokset ilman laitetta. Mikäli sähkökatko tulee nukkuessasi, hengitys onnistuu maskin turvaventtiilin kautta, vaikka et heräisi.

Miten CPAP-laite toimii?

CPAP-laite puhaltaa maskin kautta paineistettua ilmaa ylempiin hengitysteihin pitäen hengitystiet avoimina. Hoito parantaa unenlaatua sekä vähentää päiväväsymystä ja muita uniapnean aiheuttamia terveyshaittoja.

Laitteen hoitopaine voi vaihdella esimerkiksi asennon tai unen vaiheen vuoksi. Paineen vaihtelu on laitteen normaalia toimintaa.

Mikäli heräät yöllä laitteen kovaan puhallukseen, olet herännyt kesken hengityskatkon hoidon. Mikäli näin käy ja jos puhallus häiritsee, voit sammuttaa laitteen ja käynnistä sen uudelleen, jolloin paine laskeutuu takaisin aloituspaineeseen.

Laitteeseesi on asetettu yksilöllinen hoitopaine, eikä sitä saa itse säätää. Keuhkopoliklinikka ei ota hoitovastuuta, mikäli olet itse säätänyt laitetta.

Mikä on oksimetriseuranta?

Keuhkolääkäri voi määrätä sinulle happisaturaatiota mittaavan oksimetriseurannan,  jos uniapnearekisteröinnissä happisaturaatioarvosi on ollut alle tavoitteen. Seurannan tarkoituksena on tarkastaa, onko happisaturaatioarvosi parantunut laitehoidolla. 

Yleensä tämän ajat saat mukaasi laitehoidon aloituksen yhteydessä, tutkimus tehdään noin 3 kk kohdalla.

Seurantaa varten sinulle lainataan laitteeseen liitettävä oksimetri, jonka noudat sovitusti varattuna aikana keuhkopoliklinikalta. Ohjeet käytöstä saat oksimetrin mukana. Seurantaa tehdään yksi yö ja oksimetri palautetaan sovitusti seuraavana päivänä.

Mikäli oksimetri mittauksen kanssa on ongelmia, olethan yhteydessä unihoitajaan ensisijaisesti Hyvis-viestillä tai puhelimitse, jätä takaisinsoittopyyntö Unihoitajalle.

Seurannan tulos tallentuu pilvipalveluun, josta hoitaja tarkastaa sen etäyhteyden kautta. Tuloksesta/mahdollisesta jatkosuunnitelma ollaan sinuun yhteydessä sovitusti.

Mikä on etäyhteys?

ResMedin CPAP-laitteet ovat etäluettavia. Tämä tarkoittaa sitä, että laitteessa on sisäänrakennettuna SIM-kortti, joka lähettää laitteen käyttötiedot pilvipalveluun.

Etähallinta toimii globaalisti matkapuhelinverkon käyttöalueilla. Laite ei tallenna muita tietoja eikä sitä voi paikantaa.

Etäyhteys vaatii laitteen olevan verkkovirrassa kiinni.

Miten hoitotarvikkeet puhdistetaan?

Huolehdi maskin ja muiden hoitotarvikkeiden säännöllisestä puhdistamisesta laitteen mukana saamiesi ohjeiden mukaisesti.

Kiinnitä huomiota erityisesti maskin puhdistamiseen. Mikäli maskin silikoniosaa ei pestä päivittäin, se voi vaikuttaa maskin tiiviyteen ja lisäksi likainen maski voi aiheuttaa iho-oireita. Maskin pesemiseen käytetään hajusteetonta mietoa pesunestettä laimennettuna. Maski on suunniteltu kestämään normaalissa päivittäisessä käytössä vähintään vuoden, kun sen huollosta on huolehdittu asianmukaisesti.  

Muista lisäksi vaihtaa laitteen suodatin ohjeiden mukaisesti, koska likainen suodatin voi vaikuttaa laitteen antaman paineen voimakkuuteen. Muista puhdistaa Airsense11-laitteesta myös letkunliitin säännöllisesti.

Mikä on myAir-ohjelma?

myAir on laitevalmistaja Resmedin ilmainen uniapnean seurantaohjelma. Ohjelma kertoo CPAP-hoidon keston, hengityskatkojen (AHI) ja maskivuodon määrän sekä montako kertaa olet riisunut maskin. Ohjelman avulla voit seurata hoidon edistymistä ja opetella käyttämään maskia ja laitetta oikein. myAir-ohjelmaa voit käyttää sovelluksena älylaitteella tai tietokoneella.

Ohjelman käyttöohjeet löytyvät laitteesi mukana toimitetuista oppaista sekä laitevalmistajan verkkosivuilta.

Keuhkopoliklinikka ei anna ohjeita palvelun käyttöön eikä ohjelman käytössä esiintyviin ongelmatilanteisiin.

Mihin voin ottaa yhteyttä?

Laitehoitoon sopeutuminen vie aikaa ja se vaatii sekä sitoutumista että laitteen säännöllistä käyttöä. Jos laitehoidon aloituksessa on hankaluuksia tai sinulla on kysyttävää, lue ensin laitteen mukana saamasi ohjeet ja hyödynnä ohjausvideoitamme.

llman ajanvarausta saapuvia potilaita emme voi ottaa vastaan, eikä paikan päällä tehdä ajanvarauksia. Annathan meille työrauhan palvella ajanvarauksella saapuneet potilaat etkä saavu paikalle ilman etukäteen tehtyä varausta.

Yhteystiedot

  • Ajanvaraus puh. 05 220 2403, valitse sihteeri
  • Sähköinen asiointipalvelu Hyvis, viesteihin vastataan 1–3 arkipäivän kuluessa, ks. linkki alta.

Keuhkosairauksien poliklinikka, Kotka

  • Sairaanhoitaja/ Unihoitaja puh. 05 220 2403 odota rauhassa ohjeita ja valitse 3 > jätä takaisinsoitto.

Keuhkosairauksien poliklinikka, Kouvola

  • Sairaanhoitaja puh. 05 220 2311 odota rauhassa ohjeita ja valitse 2 > jätä takaisinsoitto.

Käytäthän vain yhtä yhteydenottotapaa ja odotathan rauhassa vastausta.

Takaisin ylös