Siirry sisältöön

Yksilöllisesti mielenkiinnon kohteet ja voimavarat huomioiden

Kymenlaakson hyvinvointialueella työtoiminta sekä työllistymistä tukevat palvelut suunnitellaan aina asiakaslähtöisesti. Palvelua järjestetään alueen eri toimintayksiköissä sekä avoimilla työmarkkinoilla.

Palvelussa huomioidaan asiakkaan itsemääräämisoikeus ja oma tahto. Jokaiselle asiakkaalle laaditaan toteuttamissuunnitelma, jossa määritellään toiminnan tavoitteet ja sisältö. Asiakas osallistuu oman toteuttamissuunnitelman laadintaan.

Toiminta suunnitellaan yksilöllisesti huomioiden asiakkaan voimavarat, tuen tarve, taidot sekä mielenkiinnon kohteet. Tavoitteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti asiakkaan sekä tarvittaessa muun lähiverkoston kanssa.

Työtoimintaa on erilaista

Työtoimintaa järjestetään ryhmämuotoisesti erilaisissa toimintayksiköissä ohjatusti. Työtoiminnan tavoitteina voivat olla mielekäs, omien toiveiden ja tavoitteiden mukainen tekeminen sekä asiakkaan toimintakyvyn ylläpitäminen.

Työtoiminnasta maksetaan korvaus sosiaalihuollon asiakkaalle.

Työhönvalmennus

Vammaisten henkilöiden työhönvalmennuksessa työvalmentaja kartoittaa ja etsii asiakkaiden toiveiden ja valmiuksien mukaisen työtoimintapaikan. Työvalmentaja tukee, ohjaa ja valmentaa avotyön asiakkaita ja työtoimintapaikkoja tarpeen mukaan. Työtoimintapaikka voi olla esimerkiksi yritys, yhdistys, kunta tai hyvinvointialueen yksikkö.

Työllistymistä tukeva toiminta

Tuetulla työllistymisellä tarkoitetaan osatyökykyisten henkilöiden työllistymistä palkkasuhteeseen tavallisille työpaikoille työvalmentajan tuella.

Työtoimintaan hakeutuminen

Työtoiminnan perusteena on sosiaalihuollon asiakkuus, sekä palvelutarpeen arviointi, jossa todetaan, että asiakas hyötyy palvelusta.

Palvelu myönnetään työtoiminnassa kehitysvammalain (519/1977) 2§ tai sosiaalihuoltolain (710/1982) 27 d§ ja 27 e§ perusteella.

Voit hakea mukaan työtoimintaan sosiaalipalveluiden omatyöntekijäsi kautta. Jos et ole vielä palveluidemme asiakas, ota yhteyttä sosiaalipalveluiden asiakasneuvontaan.

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–14.

Soita 05 220 6000

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat

Sosiaalihuollon ammattilaiset vastaavat chatissa tiistaista torstaihin klo 10-15. Chat avautuu sivun alalaidan puhekuplaikonista. Valitse tai etsi ”Chat-palvelut” ja ”Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat”. Asiointi alkaa ilman tunnistautumista. Tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.

Varaa soittoaika asiointipalvelussa

Voit varata sinulle sopivan soittoajan digitaalisen asiointipalvelun kautta.

Siirry asiointipalveluun

Työtoiminnan toimipisteet

Avotyötoiminnan ja tuetun työllistymisen yhteystiedot

Virpi Aaltonen

työvalmentaja

Kouvola

040 483 3157

Virpi Aunela

työvalmentaja

Kouvola

040 489 8365

Taru Kuntonen

työvalmentaja

Kouvola

040 747 1691

Tuija Kuitikka

työvalmentaja

Kouvola

040 483 3257

Heidi Pihlajamaa

työvalmentaja

Kouvola

040 702 4751

Miia Rautiainen

työvalmentaja

Etelä-Kymenlaakso

0404840796

Sirpa Saira

työvalmentaja

Etelä-Kymenlaakso

0400804755

Vastuuhenkilö

Mia Peltonen

Palveluesihenkilö

0404833111

Takaisin ylös