Työtoiminta
Työtoiminta, vammaisten henkilöiden työllistymistä tukeva toiminta ja työhönvalmennus auttavat asiakkaitamme löytämään työtä ja mielekästä toimintaa.
Yksilöllisesti mielenkiinnon kohteet ja voimavarat huomioiden
Kymenlaakson hyvinvointialueella työtoiminta sekä työllistymistä tukevat palvelut suunnitellaan aina asiakaslähtöisesti. Palvelua järjestetään alueen eri toimintayksiköissä sekä avoimilla työmarkkinoilla.
Palvelussa huomioidaan asiakkaan itsemääräämisoikeus ja oma tahto. Jokaiselle asiakkaalle laaditaan toteuttamissuunnitelma, jossa määritellään toiminnan tavoitteet ja sisältö. Asiakas osallistuu oman toteuttamissuunnitelman laadintaan.
Toiminta suunnitellaan yksilöllisesti huomioiden asiakkaan voimavarat, tuen tarve, taidot sekä mielenkiinnon kohteet. Tavoitteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti asiakkaan sekä tarvittaessa muun lähiverkoston kanssa.
Työtoimintaa on erilaista
Työtoimintaa järjestetään ryhmämuotoisesti erilaisissa toimintayksiköissä ohjatusti. Työtoiminnan tavoitteina voivat olla mielekäs, omien toiveiden ja tavoitteiden mukainen tekeminen sekä asiakkaan toimintakyvyn ylläpitäminen.
Työtoiminnasta maksetaan korvaus sosiaalihuollon asiakkaalle.
Työhönvalmennus
Vammaisten henkilöiden työhönvalmennuksessa työvalmentaja kartoittaa ja etsii asiakkaiden toiveiden ja valmiuksien mukaisen työtoimintapaikan. Työvalmentaja tukee, ohjaa ja valmentaa avotyön asiakkaita ja työtoimintapaikkoja tarpeen mukaan. Työtoimintapaikka voi olla esimerkiksi yritys, yhdistys, kunta tai hyvinvointialueen yksikkö.
Työllistymistä tukeva toiminta
Tuetulla työllistymisellä tarkoitetaan osatyökykyisten henkilöiden työllistymistä palkkasuhteeseen tavallisille työpaikoille työvalmentajan tuella.
Työtoimintaan hakeutuminen
Työtoiminnan perusteena on sosiaalihuollon asiakkuus, sekä palvelutarpeen arviointi, jossa todetaan, että asiakas hyötyy palvelusta.
Palvelu myönnetään työtoiminnassa kehitysvammalain (519/1977) 2§ tai sosiaalihuoltolain (710/1982) 27 d§ ja 27 e§ perusteella.
Voit hakea mukaan työtoimintaan sosiaalipalveluiden omatyöntekijäsi kautta. Jos et ole vielä palveluidemme asiakas, ota yhteyttä sosiaalipalveluiden asiakasneuvontaan.
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–14.
Soita 05 220 6000Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat
Sosiaalihuollon ammattilaiset vastaavat chatissa tiistaista torstaihin klo 10-15. Chat avautuu sivun alalaidan puhekuplaikonista. Valitse tai etsi ”Chat-palvelut” ja ”Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat”. Asiointi alkaa ilman tunnistautumista. Tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Varaa soittoaika asiointipalvelussa
Voit varata sinulle sopivan soittoajan digitaalisen asiointipalvelun kautta.
Siirry asiointipalveluun