Kotihoito
Kotihoito on tukea, hoivaa, hoitoa ja toimintakyvyn edistämistä. Tältä sivulta löydät tietoa Kymenlaakson kotihoidosta ja kotihoidon tukipalveluista.
Kotihoito tukee kotona asumista
Kotihoidolla tarkoitetaan omassa kodissa annettavaa kotisairaanhoitoa, kotipalvelua tai niiden yhdistelmää.
Kotihoidon tarkoituksena on tukea kotona asumista, antaa turvallista hoitoa ja huolenpitoa ja edistää asiakkaiden toimintakykyä ja omatoimisuutta. Kotihoitoa voi saada henkilö, joka tarvitsee apua selviytyäkseen kotioloissa oman toimintakykynsä heikennettyä joko pysyvästi tai tilapäisesti.
Kotihoidon palveluiden myöntäminen perustuu asiakkaan palvelutarpeeseen. Asiakkaalle laaditaan hoito- ja palvelusuunnitelma, jossa määritellään asiakkaan avun tarve ja tarvittavat palvelut. Osa kotihoidon palveluista voidaan tuottaa erilaisten teknologisten välineiden avulla, kuten etähoito-tabletin tai lääkkeenantoautomatilla.
Tietoa kotihoidosta saat sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta
Kotihoidon asiakkaaksi hakeudutaan ottamalla yhteyttä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan. Jos sinulla on avuntarvetta kodinhoidollisissa tehtävissä tai asioinneissa, ohjaamme kotihoidon sijaan käyttämään yksityisiä palveluja.
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–14.
Soita 05 220 6000Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat
Sosiaalihuollon ammattilaiset vastaavat chatissa tiistaista torstaihin klo 10-15. Chat avautuu sivun alalaidan puhekuplaikonista. Valitse tai etsi ”Chat-palvelut” ja ”Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat”. Asiointi alkaa ilman tunnistautumista. Tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Varaa soittoaika asiointipalvelussa
Voit varata sinulle sopivan soittoajan digitaalisen asiointipalvelun kautta.
Siirry asiointipalveluunPalveluiden käynnistyminen
Kotihoidon palvelut käynnistyvät pääsääntöisesti arviointijaksolla, jolloin palvelut myönnetään tilapäisenä kotihoitona ja veloitetaan 1 käyntimaksu/vrk. Arviointijakson aikana kartoitetaan ja arvioidaan asiakkaan toimintakykyä ja palvelujen tarvetta kokonaisvaltaisesti RAI -toimintakykyarviointia hyödyntäen.
Säännöllisestä kotihoidosta perittävä kuukausimaksu määräytyy palvelujen määrän, asiakkaan talouden bruttotulojen sekä perheen koon mukaan. Tilapäisestä kotihoidosta peritään käyntikertamaksu.
Mikäli asiakas on kotiutumassa sairaalasta tai vastaavasta terveydenhuollon yksiköstä ja lähettävä taho arvioi tämän olevan kotihoidon tarpeessa, on lähettävä taho yhteydessä kotihoitoon sisäisesti.
Kotihoidon aluejako ja yhteys
Kotihoidon tiimeihin saat yhteyden soittamalla kotihoidon yhteiseen palvelunumeroon. Voit tarkastaa kotihoidon aluejaot alla olevasta kartasta.
Kotihoidon aluejako kartalla(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
Kotihoidon ja kotihoidon tukipalveluiden vastuuhenkilöt
Toimintayksikön päälliköt
Auri Räsänen
Toimintayksikön päällikkö
Haminan, Miehikkälä-Virolahden, Kouvolan, Kuusankosken, Valkealan ja Jaalan kotihoito
Mia-Riitta Allik
Toimintayksikön päällikkö
Kotka, Karhula, Myllykoski, Inkeroinen ja Elimäki sekä Digitaalinen palvelukeskus (DPK)
Etelä-Kymenlaakson palveluesimiehet
Pohjois-Kymenlaakson palveluesimiehet
Kouvolan kotihoito Koria-Eskolanmäki
Palveluesimies
Koria, Eskolanmäki Pohjoinen ja Eskolanmäki Etelä
Kouvolan kotihoito Lehtimäki-Tornionmäki
Palveluesimies
Kotiharju, Lehtomäki ja Tornionmäki
Kouvolan kotihoito Valkeala ja Jaala
Palveluesimies
Valkeala, Jokela, Itäinen Valkeala ja Jaala
Myllykosken ja Elimäen kotihoito
Palveluesimies
Myllykoski, Etelä, Myllykoski ravis, Elimäki
Inkeroinen kotihoito
Palveluesimies
Anjala, Tehtaanmäki, Inkeroisten palvelutalo, Inkeroinen-Tullinmäki
Resurssitiimin palveluesimies
Kotihoidon tukipalvelut
Tukipalveluiden avulla tuetaan pääsääntöisesti ikääntyneiden kuntalaisten kotona selviytymistä. Tukipalvelu voidaan myöntää säännöllisen kotihoidon piirissä olevien asiakkaiden lisäksi tukipalveluasiakkaille määräaikaisina. Tukipalveluja ovat ateria-, kauppa-, kylpy- ja turvapalvelu sekä kuntouttava päivätoiminta.
Kotihoidon tukipalveluiden myöntäminen perustuu aina asiakkaan palvelutarpeen arviointiin ja kokonaisvaltaiseen toimintakyvyn selvittämiseen. Järjestämme kotihoidon tukipalvelut myöntämisperusteet täyttäville asiakkaille.
Asiakkaan kotihoidon tukipalveluiden ohjaus ja palveluntarpeenarvio tehdään asiakas- ja palveluohjauksessa. Mikäli asiakas kuuluu kotihoidon palveluiden piiriin, niin tukipalveluiden järjestelyistä huolehtii kotihoidon henkilöstö yhdessä oman alueen asiakasohjaajan kanssa. Jos sinä tai läheisesi olette kiinnostuneita tukipalveluista, mutta teillä ei ole kotihoidon asiakkuutta, ottakaa ensin yhteys sosiaalihuollon neuvontaan.
Tukipalvelut, kotihoidon ostopalvelut ja veteraanipalvelut
Teija Vanhala
Toimintayksikön päällikkö
Tukipalvelut, kotihoidon ostopalvelut ja veteraanipalvelut
Kauppapalvelu
Kauppatavaroiden kotiinkuljetuksesta vastaavat yksityiset kauppiaat. Tavaroiden tilauksen voi tehdä asiakas itse, omaiset tai kotihoitohenkilöstö.
Siivouspalvelu
Yksityiset siivous- ja kotihoitopalveluja tuottavat yritykset vastaavat siivouksesta sopimuksen mukaan.
Kotiateriapalvelu
Kotiateriapalvelun myöntäminen perustuu aina asiakkaan palveluntarpeen arviointiin ja kokonaisvaltaiseen toimintakyvyn selvittämiseen. Palveluntarpeen arvioinnissa selvitetään asiakkaan mahdollisuudet käyttää läheisiä ruokailupaikkoja, käydä itsenäisesti kaupassa tai läheisten ja omaisten antama apu.
Kotiateriapalvelun aloittamisen perusteena voivat olla esimerkiksi ravitsemustilan heikkeneminen, toimintakyvyn alentumisesta johtuvat aterian valmistamisen ongelmat tai asiakas ei kykene järjestämän ruokailua muulla tavoin.
Kylpypalvelu
Kylpypalvelun myöntäminen perustuu aina asiakkaan palveluntarpeen arviointiin ja kokonaisvaltaiseen toimintakyvyn selvittämiseen.
Kylpypalvelun asiakkaat ovat omissa kodeissaan asuvia asiakkaita, joilla ei ole kotonaan peseytymismahdollisuuksia ja he tarvitsevat apua peseytymisessä tai avustaminen kodin pesutiloissa ei onnistu (ensin kartoitetaan kodin muutostöiden mahdollisuutta).
Turvapalvelu
Turvapalvelun myöntäminen perustuu aina palvelutarpeen arviointiin sekä kokonaisvaltaiseen toimintakyvyn selvittämiseen. Perusteena voivat olla esimerkiksi lisääntynyt kaatumisriski, psyykkiset-, sosiaaliset syyt tai erilaiset sairaudet.
Turvapalvelun myöntämisen perusteena on, että turvapalvelu tukee ja edistää asiakkaan kotona asumista. Turvapalvelu on mahdollista silloin, kun asiakas pystyy käyttämään sitä tarkoituksenmukaisesti. Turvalaitteen vaihtoehtona asiakkaan kotona asumista voidaan tukea turva-auttajan käynnillä erikseen sovitulla yhteydenottotavalla.
Turvalaitteiden palautus, irtisanominen ja asennukset
Turva-auttajatiimi Kouvola
Turva-auttajatiimi Etelä-Kymenlaakso
Kuntouttava päivätoiminta
Kuntouttavan päivätoiminnan aloittamisen perusteena voivat olla esim. fyysisen toimintakyvyn ylläpitäminen ja parantaminen, elämässä tapahtunut merkittävä elämänmuutos, asumisympäristön muutos, sosiaalisen verkoston puuttuminen tai kaventuminen, sosiaalisen toimintakyvyn haasteet ja koettu heikentynyt elämänlaatu.
Palvelutarpeen arvioinnissa käytetään RAI-toimintakykyarvioinnin tuloksia. Omaishoidettavien osalta palvelun piiriin pääseminen arvioidaan osana omaishoitoa.