Kun lapsen terveys huolettaa tai haluat varata ajan neuvolaan, chat on nopea reitti terveydenhoitajan luo
Google ja verkon anonyymit keskustelupalstat voivat tulla vanhemmalle tutuksi yön pikkutunteina, jos vauva valvottaa tai vanhemmalla on huoli lapsen terveydestä tai omasta jaksamisesta. Kysy hakukoneiden sijaan neuvoa neuvolan terveydenhoitajalta. Saat yhteyden Kymenlaakson hyvinvointialueen terveydenhoitajiin chatissa tai puhelimitse myös neuvolakäyntien välillä.
Pienen vauvan kanssa neuvolakäyntejä on tiheästi ja oman neuvolan terveydenhoitaja tulee tutuksi. Neuvolakäynnit harvenevat vauvavuoden loppua kohden ja taaperoiden vanhemmat tapaavat terveydenhoitajan keskimäärin muutaman kerran vuodessa. Voit keskustella terveydenhoitajan kanssa myös neuvolakäyntien välillä, jos sinulla on kysyttävää lapsesi kehityksestä tai terveydestä tai kaipaat apua oman tai koko perheen jaksamiseen. Ammattitaitoinen ja kokenut terveydenhoitaja on helposti tavoitettavissa jokaisena arkipäivänä neuvolan chatin ja neuvonta- ja ajanvarausnumeron kautta.
Neuvolan chatissa voit kysyä samoja kysymyksiä kuin neuvolakäynnillä
Voit olla yhteydessä neuvolan chatiin, jos sinulla on kysyttävää ehkäisystä, raskaudesta tai lapsesi kehityksestä. Neuvolan chatissa vastaa aina terveydenhoitaja eli voit kysyä chatissa samoja kysymyksiä kuin neuvolan vastaanottokäynnillä. Neuvolan chatissa kysytään paljon esimerkiksi vauvan ruokailuun liittyvistä asioista. Vanhempaa voi myös mietityttää vauvan vatsantoiminta erityisesti silloin, kun kiinteät ruuat on aloitettu. Neuvolan chatissa voi myös kätevästi varata tai siirtää neuvola-aikaa.
Neuvolan chat vaatii vahvan tunnistautumisen, jotta terveydenhoitaja pystyy varmistamaan henkilöllisyytesi. Kun henkilöllisyys on varmistettu, terveydenhoitaja voi palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla ja antaa juuri sinun ja perheesi tilanteeseen sopivia ohjeita. Terveydenhoitaja voi myös kirjata potilastietoihin sinun tai lapsesi terveyteen liittyvää tietoa, joka keskustelussa nousee esiin.
”Chat on nopea väylä etenkin rutiininomaisissa, kuten ajanvarauksiin, liittyvissä asioissa”
Neuvolan chat on tullut tutuksi myös Sonja Katajalle, jolle viestittely on arjessa ja työssä luonteva tapa kommunikoida ja hoitaa asioita.
– Chatissa jonottaminen ei tunnu niin pitkältä ajalta, kun ohessa pystyy tekemään myös muita asioita. Vastausaika chatissa on mielestäni nopeampi kuin puheluissa, Sonja kertoo.
Alle vuoden ikäisen vauvan äitinä Sonja on käyttänyt chatia muun muassa ajanvarauksiin liittyvissä asioissa.
– Chat on nopea väylä asioida etenkin rutiininomaisissa, kuten ajanvarauksiin, liittyvissä asioissa. Odotusaikana hyödynsin myös suun terveydenhuollon chatia varatessani aikaa ensimmäistä lastaan odottavien terveysneuvontakäynnille. Aion käyttää neuvolan chatia uudelleen ja varmasti myös muita hyvinvointialueen chat-palveluja, Sonja sanoo.
5 syytä, miksi chat on mainio kanava erityisesti vauva- ja pikkulapsiarjessa
- Saat tutkittuun tietoon perustuvia vastauksia. Chatissa kysymyksiisi vastaavat kokeneet, lapsiperheiden terveydenhuollon ammattilaiset. Siksi voit olla varma, että saat chatissa, puhelimessa ja vastaanotolla turvallista ja ajan tasalla oleviin hoitosuosituksiin pohjautuvaa tietoa ja ohjeita.
- Chat soveltuu monenlaisten asioiden hoitoon. Halusit sitten varata ajan tai kysyä neuvoa ja ohjeita terveydenhoitajalta, chat soveltuu asiointikanavaksi siinä missä puhelinsoittokin.
- Keskustelu onnistuu chatissa vaivattomasti, missä sitten oletkin. Chatin kautta voit viestitellä terveydenhoitajan kanssa esimerkiksi samaan aikaan, kun nukutat lasta, olet leikkipuistossa tai hoidat muita arjen askareita. Chatin kautta asiat hoituvat myös silloin, jos et pysty tai halua puhua puhelimessa.
- Saat vastauksen kysymykseesi nopeasti ja reaaliajassa. Chatissa saat vastauksen juuri niihin asioihin, jotka sinua mietityttävät. Saat vastauksen nopeasti chat-keskustelun aikana, eikä sinun tarvitse jäädä odottamaan terveydenhoitajan takaisinsoittoa. Esimerkiksi toukokuussa 2024 chatin jonotusaika oli keskimäärin noin kuusi minuuttia.
- Chat on turvallinen ja helppokäyttöinen. Chatia voit käyttää puhelimella, tablet-laitteella tai tietokoneella, kun sinulla on toimiva nettiyhteys. Chatiin kirjaudutaan verkkopankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla, mikä varmistaa sen, että chat on turvallinen ja luotettava kanava perheesi asioiden hoitamiseen.
Neuvolan chat palvelee jokaisena arkipäivänä
Chatissa voit keskustella reaaliaikaisesti neuvolan terveydenhuollon ammattilaisen kanssa maanantaista torstaihin klo 9-14 ja perjantaina klo 9-13.