Kymenlaakson hyvinvointialue valitsi BeeHealthyn digitaalisen asiointialustan kumppaniksi
Uusi digitaalinen asiointialusta avautuu käyttäjille Kymenlaaksossa tammikuussa 2025.
Etelä-Karjalan hyvinvointialue, Kymenlaakson hyvinvointialue ja Kaiku24 ovat tehneet yhteishankinnan uudesta digitaalisesta asiointialustasta. Alustan toimittaa BeeHealthy Oy. Digitaaliset palvelut asiakkaille tuottavat jatkossakin hyvinvointialueet yhdessä Kaiku24:n kanssa.
Uuden asiointialustan myötä hyvinvointialueiden digitaaliset palvelut löytyvät kootusti yhdestä paikasta. Asiakas voi sovelluksen tai verkkoselaimen kautta ottaa yhteyttä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiseen tai pelastusviranomaiseen. Digitaalisessa asiointipalvelussa voi esimerkiksi varata aikoja, tarkastella omia laboratoriotuloksia ja asioida perheenjäsenten puolesta.
– Uusi digialusta tukee hyvinvointialueiden terveyspalveluiden, sosiaalipalveluiden sekä pelastustoimen palveluiden digitaalista asiointia. Uuteen asiointipalveluun siirretään olemassa olevat digipalvelut ja otamme käyttöön myös uusia palveluita, Kymenlaakson hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin ja palvelujen hankepäällikkö Sirpa Mäntynen kertoo.
– Digitaaliset palvelut ovat olennainen osa hyvinvointialueiden palvelukokonaisuutta. Digialusta mahdollistaa asukkaille helposti saavutettavan ja asiakaslähtöisen palvelukanavan, jonka kautta moniin arjen huoliin voidaan vastata tehokkaasti ja oikea-aikaisesti, sanoo kehittämispäällikkö Kaisa Pesonen Etelä-Karjalan hyvinvointialueelta.
Digitaalisen asiointialustan hankinnassa on mukana Kaiku24, joka tuottaa puhelin-, digi- ja etävastaanottopalveluita muun muassa Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan hyvinvointialueilla.
– Uuden digiasiointialustan myötä pystymme yhdistämään palveluosaamisen ja laadukkaan digiratkaisun. Digialusta helpottaa asiakkaan pääsyä palveluihin ja usein asiakas saa hoitoa jo ensikontaktissa, sanoo Kaiku24:n kehitys- ja asiakkuusjohtaja Tiina Hirvi.
Asukkaat ja ammattilaiset arvioivat sovelluksen käyttökokemusta
Hankinnassa pidettiin tärkeänä, että digitaalisen asiointialustan käyttö on kansalaisten ja ammattilaisten näkökulmasta sujuvaa. Osana asiointialustan hankintaa joukko Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan asukkaita ja ammattilaisia kutsuttiin arvioimaan asiointialustan käytettävyyttä. Käytettävyystestaukset järjestettiin elokuun aikana Kouvolassa, Lappeenrannassa ja etäyhteyksin.
Asiointialustaa kehitetään jatkossa yhdessä hyvinvointialueiden, Kaiku24:n ja BeeHealthyn kanssa.
– Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson hyvinvointialueet sekä Kaiku24 ovat digitaalisen sosiaali- ja terveydenhuollon edelläkävijöitä. Olemme ylpeitä, että pääsemme kehittämään OmaMehiläiseen perustuvaa SuomiSote-digialustaa yhdessä eteenpäin ja odotamme innolla yhteistyötämme, sanoo Mehiläisen tytäryhtiö BeeHealthyn kaupallinen johtaja Sampo Oksanen.