Siirry sisältöön

Kymenlaakson hyvinvointialueella on kehitetty mobiilisovelluksia sähköisen asioinnin tueksi. Mobiilisovellukset on julkaistu ja ne ovat ladattavissa maksutta Google Play ja App Store -sovelluskaupoista.

Kymen HVA mobiili -sovelluksen voi ladata kuka tahansa sovelluskaupoista. Sovelluksesta löytyvät hyvinvointialueen chat-palvelu, linkkejä muihin palveluihin, kuten esimerkiksi bussien aikatauluhakuun ja Kela-taksin tilaukseen, sekä toimipisteiden pohjakuvia kulkemisen avuksi. Sovelluksen käyttö ei edellytä vahvaa tunnistautumista, eikä sovellus kerää tai tallenna henkilötietoja tai sijaintiin ja liikkumiseen liittyviä tietoja.

Kymen HVA mobiilin lisäksi hyvinvointialueen asiakkaiden käyttöön on tehty kaksi muuta mobiilisovellusta: Kymen HVA Asiointi ja Kymen HVA hoitopolut. Asiointi- ja hoitopolkusovellusten käyttö edellyttää Suomi.fi-tunnistautumista

Kymen HVA asiointisovelluksessa on mahdollista näyttää asiakkaan hoidon kannalta merkittäviä tietoja, kuten terveyspalveluihin varattuja aikoja. Sovelluksen avulla voidaan kerätä tietoja ammattilaisen käyttöön esimerkiksi Omavointi-kyselyjen, kuten esitieto-, elämänlaatu-, oire- ja potilastyytyväisyyskyselyjen avulla. Sovellus näyttää myös, jos ammattilainen on avannut asiakkaalle hoitopolun ja sovellus mahdollistaa siirtymän helposti hoitopolkusovellukseen. Sovellusta voi käyttää myös selaimen kautta.

Kymen HVA:n hoitopolutsovellus vaatii vahvan tunnistautumisen lisäksi sen, että hoitoalan ammattilainen avaa hoitopolun asiakkaalle erikseen. Digitaalisen hoitopolun avulla esimerkiksi leikkaukseen tuleva potilas saa toimenpiteeseen liittyvät ohjeet suoraan älypuhelimeensa. Potilas voi olla sovelluksen kautta myös suoraan yhteydessä hoitavaan yksikköön. Sovellus muistuttaa, ohjaa ja tukee potilasta oikea aikaisesti, jolloin potilaan on helppo seurata hoitoprosessia. Ensimmäisessä vaiheessa käytössä ovat hoitopolut rytmihäiriö-, rintasyöpä- ja leikkauspotilaille. Lisää hoitopolkuja on tulossa vuoden 2023 aikana.

Kymenlaakson hyvinvointialue haluaa olla edelläkävijä digitaalisessa kehittämisessä

Kymenlaakson hyvinvointialueen asiointiin ja hoitopolkuihin keskittyvät sovellukset tarjoavat asiakkaalle mahdollisuuden hoitaa omia asioitaan mobiilisovelluksen avulla.
– Sovellukset lisäävät oman tilanteen kokonaiskuvan hahmottumista ja tukevat osallistumista omaan hoitoon, sanoo Kymenlaakson hyvinvointialueen kehittämispäällikkö Carita Vanhala.

Jos asiakkaalla on tarve käyttää kaikkia kolmea mobiilisovellusta, hän pystyy hyödyntämään muiden sovellusten ominaisuuksia Kymen HVA mobiilin kautta.
– Vaikka sovelluksia on kolme, niiden käyttö tuntuu siltä, kuin käyttäisi vain yhtä sovellusta, kertoo palvelukoordinaattori Marika Immonen.

Mobiilisovelluksia on kehitetty erilaisiin käyttötarkoituksiin rinnakkain, jotta sovellukset saataisiin nopeammin asiakkaiden käyttöön. Vaikka eri käyttötarkoituksiin kohdennettuja mobiiliratkaisuita on kehitetty rinnakkain, on niiden käyttökokemus asiakkaille yhteneväinen ja asiointikokonaisuus on hallittu.

– Useamman toimittajan muodostaman kokonaisuuden rakentaminen on tiivistänyt toimittajien välistä yhteistyötä, mutta myös tuonut tehokkuutta toteutukseen etenkin alkuvaiheessa, kun kukin toimittaja on voinut edetä ensisijaisesti oman aikataulunsa mukaan ja vasta loppuvaiheessa on varmistettu, että sovellukset toimivat myös yhdessä, kertoo digitaalisten palveluiden kehittämispäällikkö Jani Kariniemi.

Mobiilisovellukset ovat osa Kymenlaakson hyvinvointialueen ICT-muutoshanketta ja Suomen kestävän kasvun EU-ohjelmaa. Mobiiliratkaisuiden ominaisuuksia päivitetään ja kehitystä jatketaan osana hyvinvointialueen digitaalisien palveluiden kehityspolkua voimakkaasti vuosien 2023-2025 aikana.

Lataa sovellukset maksutta sovelluskaupoista

Kymenhva mobiili

Kymenhva asiointi

Kymenhva hoitopolut

Takaisin ylös