Terveysasemilla otetaan käyttöön tiimimalli
Terveysasemien vastaanotoilla otetaan huhtikuussa käyttöön tiimimalli. Tavoitteena on helpottaa potilaiden hoitoon pääsyä sekä hoitaa potilaan asioita yhdellä käynnillä kuntoon aiempaa kokonaisvaltaisemmin.
Asiakkaat ottavat ensin yhteyttä terveysasemalle sähköisesti tai puhelimitse kuten ennenkin. Terveysasemilla jatkuu edelleen myös normaali vastaanottotyö lääkärin sekä sairaanhoitajan vastaanotoilla.
Kymenlaakson hyvinvointialueen terveysasemien toimintamallit muuttuvat huhtikuun alussa. Tällöin kaikille terveysasemille, joissa on toimintaa päivittäin, tulee käyttöön tiimimallit. Uudenlaisia toimintatapoja on helmi-maaliskuussa ollut käytössä jo Haminan ja Kotkan terveysasemilla.
– Uuden toimintamallin taustalla on yksinkertaistettuna kyse siitä, että terveysasemilta saadaan niin sanotut hukka-ajat tehokkaaseen käyttöön. Jos päivässä on esimerkiksi 1–2 lääkärin vastaanottoaikaa, joissa lääkäriä ei olisi tarvittu tai potilaan asia ei etene, on jo iso merkitys, jos kaikki tällaiset lääkäriajat saadaan hyvinvointialueella tehokkaaseen käyttöön. Sama koskee myös sairaanhoitajan vastaanottoaikoja. Samalla potilas saa hänelle parhaiten soveltuvaa hoitoa, jossa myös jatkohoito on mietitty aiempaa tarkemmin, luonnehtii johtajaylilääkäri Marja-Liisa Mäntymaa.
Tiimejä on terveysasemilla kaksi: kiireellinen ja kiireetön tiimi. Tiimien toiminta perustuu terveysasemien lääkäreiden ja hoitajien vahvaan yhteistyöhön. Asiakkaan asiaa hoitaa aina asiakkaan tarpeeseen parhaiten sopiva ammattilainen, joka voi olla lääkäri tai hoitaja. Ammattilaiset voivat olla matalalla kynnyksellä yhteydessä toisiinsa ja konsultoida myös esimerkiksi mielenterveys- ja päihdepalveluiden tai kuntoutuksen ammattilaisia.
– Monia asioita voidaan edistää ja ratkaista jo asiakkaan ensimmäisessä yhteydenotossa. Tavoitteena on saada mahdollisimman paljon asiakkaan asioita hoidettua yhdellä käynnillä. Asiakkaan hoitoon pääsy nopeutuu, kun asioita pystytään ratkomaan ja edistämään muillakin tavoin kuin lääkärin vastaanottoajalla. Näin myös jatkoaikojen ja yhteydenottojen tarve vähenee, kertoo ylihoitaja Tanja Metsola.
– Jotkut asiat taas hoituvat parhaiten vanhoilla tavoilla. Terveysasemilla jatkuu edelleen myös normaali vastaanottotyö lääkärin sekä sairaanhoitajan vastaanotoilla.
Kiireettömissä tilanteissa, joissa asiakkaan arvioidaan hyötyvän hoidon suunnittelusta moniammatillisessa tiimissä, suunnitellaan hoito asiakkaan omalla terveysasemalla. Terveysasemalla lääkäri ja sairaanhoitaja suunnittelevat tarvittaessa yhdessä, millaisista valmisteluista kuten laboratoriotutkimuksista asiakas hyötyy. Suunnitelman laatimisessa voidaan hyödyntää myös muiden terveydenhuollon ammattilaisten ammattitaitoa. Vasta sitten, kun potilaan asiat on valmisteltu, otetaan yhteyttä potilaaseen ja annetaan jatko-ohjeet. Tarpeesta riippuen potilas voi saada esimerkiksi lähetteen laboratorioon tai muihin tutkimuksiin, soittoajan tai ajan sairaanhoitajan, lääkärin tai muun ammattilaisen kuten fysioterapeutin vastaanotolle.
Myös kiireellinen hoito on järjestetty tiimissä, jossa on eri ammattilaisia. Kiireellisiä asiakkaita hoitaa yhdessä lääkäri ja sairaanhoitaja. Kiireelliseen hoitoon tullaan aina hoidon tarpeen arvioinnin kautta. Uudessa toimintamallissa ei eritellä lääkärin ja hoitajien kiireellisiä aikoja, vaan tiimi hoitaa terveysaseman kiireelliset asiakkaat yhdessä.
– Odotamme, että uudessa mallissa asioiden hoitaminen sujuvoituu ammattilaisten yhteistyöllä, kertoo sairaanhoitaja Julia Koppinen, joka on ollut kehittämässä uutta mallia Kymenlaakson hyvinvointialueella Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa projektikoordinaattorina.
– Tämän kaltaisia tiimimalleja on kehitetty useilla hyvinvointialueilla. Sen katsotaan olevan tehokkain ratkaisu kiristyvään hoitotakuuseen vastaamiseen. Eri hyvinvointialueiden mallit kuitenkin poikkeavat toisistaan jonkin verran.
Terveysasemilla asioidaan aina ajanvarauksella ja asiakkaan tulee olla yhteydessä hoidon tarpeen arviota varten terveysasemien asiakasneuvontaan puhelimitse numeroon 05 220 2000 tai sähköisten kanavien kautta. Uudessa tiimimallissa yhteydenoton merkitys kasvaa entisestään, kun arvioidaan, mikä on paras toimintatapa asiakkaan asian hoitamiseksi.
Tarkemmat tiedot yhteydenotosta terveysasemille löytyvät täältä: https://kymenhva.fi/ajanvaraus-ja-asiointi/ajanvaraus/yhteydenotto-terveysasemalle/
Pyhtääläisten tai Pyhtään kunnan terveyspalvelut valinneille tiedot Pyhtään terveysaseman toiminnasta ja ohjeet asiointiin löytyvät täältä: https://terveys.pyhtaa.fi/fi(siirryt toiseen palveluun)