Siirry sisältöön

Miten saan apua mielenterveyden ja päihteidenkäytön haasteisiin?

1. Täytä terapianavigaattori

Jos olet huolissasi mielenterveydestäsi tai päihteiden käytöstä, käy ennen yhteydenottoa täyttämässä terapianavigaattori. Terapianavigaattori sujuvoittaa ammattilaisen tekemää hoidon tarpeen arviointia ja nopeuttaa hoitoon tai palveluun pääsyä. Terapianavigaattorin kysymykset kartoittavat tilannettasi kokonaisvaltaisesti.

Terapianavigaattorin täyttämiseen on hyvä varata rauhallinen paikka ja aikaa noin 20-30 minuuttia. Jos sinut on ohjattu täyttämään terapianavigaattori, noudata saamiasi ohjeita. Jos olet täyttänyt terapianavigaattorin oma-aloitteisesti, voit halutessasi hakeutua hoidon tarpeen arvioon. Ota talteen henkilökohtainen numerokoodi, jonka saat kyselyn lopussa. Koodin avulla tuloksesi voidaan avata kuukauden ajan ja mielenterveys- ja päihdehoitaja pääsee tarkastelemaan vastauksiasi.

Terapianavigaattori ei kerää tai tallenna tunnistetietoja.

Terapianavigaattorin esittely

2. Ota yhteyttä ammattilaisiimme chatissa, asiointipalvelussa tai puhelimitse

Kun olet täyttänyt Terapianavigaattorin, hoitaja tekee sinulle hoidontarpeen arvion. Hoidon tarpeen arviota varten voit varata ajan hoitajalle digitaalisen asiointipalvelun kautta tai keskustella hoitajan kanssa chatissa. Hoitaja käy kanssasi läpi Terapianavigaattorin raportin. Voit olla yhteydessä myös puhelimitse mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasneuvontaan.

Varaa aika asiointipalvelussa

Voit varata ajan hoitajan vastaanotolle digitaalisen asiointipalvelun kautta. Siirry ajanvaraukseen > Varaa aika > Vastaanottopalvelut > Terveysasemien vastaanotto > Terapianavigaattori ja ohjattu omahoito.

Siirry asiointipalveluun

Keskustele chatissa

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chatissa hoitaja käy läpi kanssasi terapianavigaattorin tulokset. Voit keskustella chatissa myös nimettömästi, jos sinulla on huoli mielenterveydestä, päihteidenkäytöstä tai rahapelaamisesta. Chat on avoinna arkisin klo 7–18.

Siirry mielenterveys- ja päihdepalvelujen chatiin

Ota yhteyttä puhelimitse

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasneuvonta palvelee arkisin puhelimitse kello 7–18.

Soita 05 220 2150

Kun tarvitset apua nopeasti, ota yhteyttä Päivystyapuun 116 117. Päivystysapu palvelee ympäri vuorokauden viikon jokaisena päivänä.

Soita Päivystysapuun 116 117

Jos sinun tarvitsee perua varattu vastaanottoaika:

Peru aika tekstiviestillä

Voit peruuttaa mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasneuvonnan kautta varatun ajan tekstiviestitse. Kirjoita viestiin nimi, syntymäaika sekä varatun ajan päivämäärä ja kellonaika.

Lähetä tekstiviesti numeroon 045 7395 9144

Peru aika sinua hoitavaan yksikköön

Jos sinulla on olemassa oleva hoitosuhde esimerkiksi poliklinikalla, ota varattuihin aikoihin liittyvissä asioissa suoraan sinua hoitavaan yksikköön

Siirry toimipistehakuun

3. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden ammattilainen käy kanssasi läpi erilaisia hoitovaihtoehtoja

Tilanteestasi riippuen tarjolla on erilaisia hoitovaihtoja mielenterveyden hoitoon ja päihteidenkäytön lopettamisen tueksi. Ammattilainen käy kanssasi näitä vaihtoehtoja läpi.

Vastaa kyselyyn ja auta parantamaan hoidon vaikuttavuutta ja laatua

Seuraamme mielenterveys- ja päihdepalveluiden hoidon vaikuttavuutta ja laatua kyselyiden avulla. Saat ennen vastaanottokäyntiäsi tekstiviestin, jossa pyydetään täyttämään elämänlaatukysely. Viestin lähettäjänä on Omavointi. Viesti sisältää linkin, joka ohjaa sinut lomakkeelle. Saat kyselyn hoidostasi myös vastaanottokäyntisi jälkeen ja jatkossa puolen vuoden välein.

Kyselystä saatavaa tietoa hyödynnetään hoidon vaikuttavuuden ja laadun mittaamisessa, sekä entistä vaikuttavampien hoitojen kehittämisessä ja tutkimustoiminnoissa. Kiitos, että autat meitä kehittämään palvelujamme!

Takaisin ylös