Puolesta asiointi
Puolesta asiointi tarkoittaa asiointia toisen puolesta laillisella oikeudella.
Puolesta asiointi
Puolesta asiointi tarkoittaa asiointia toisen henkilön puolesta. Puolesta asiointiin oikeuttaa huoltajuus, valtakirja, edunvalvontapäätös tai vahvistettu edunvalvontavaltuutus.
Toisen henkilön puolesta voivat asioida
- täysi-ikäinen omainen tai muu läheinen, jonka olet valtuuttanut asioimaan puolestasi esimerkiksi ikääntyneen vanhemman puolesta
- edunvalvojat
- laajennettu edunvalvonta henkilöä koskevissa asioissa tuo edunvalvojalle tai valtuutetulle oikeuden saada salassa pidettäviä asiakastietoja tehtävän hoitamiseksi
- alaikäisen lapsen huoltajat, jotka hoitavat asioita lapsen puolesta, jos kypsäksi arvioitu alaikäinen ei ole puolesta asiointia kieltänyt
Puolesta asiointi digitaalisissa palveluissa
Kymenlaakson hyvinvointialueen Oma Kymenlaakso -palvelussa sinun on mahdollista asioida sosiaali- ja terveydenhuollon asioissa toisen puolesta chat- ja ajanvarauspalveluissa. Valtakunnallisesti käytössä on myös OmaKanta-palvelu.
Puolesta asioija käyttää asiointipalvelussa omaa asiointitiliään. Asiointitilin voi ottaa käyttöön vain Kymenlaaksossa asuva henkilö. Siirtyessäsi puolesta asiointiin, oikeus asioida toisen puolesta tarkastetaan väestötietojärjestelmästä henkilötunnuksesi perusteella.
Asiointi alaikäisen puolesta
Asiointi alle 12-vuotiaan puolesta
Huoltaja voi yleensä asioida terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa alle 12-vuotiaan lapsensa puolesta.
Väestötietojärjestelmä estää kuitenkin puolesta asioinnin seuraavissa tilanteissa:
- Alle 12-vuotiaalla lapsella tai toisella hänen huoltajistaan on turvakielto.
- Lapsen huollosta on muuhun kuin asumiseen liittyen huollonjakosopimus, jota ei ole kirjattu väestötietojärjestelmään koodimuotoisena.
Lisätietoa löydät Suomi.fi-valtuuksien ohjeista Alaikäisen lapsen puolesta asiointi(siirryt toiseen palveluun)
Asiointi 12–17-vuotiaan puolesta
12–17-vuotias nuori voi itse asioida digitaalisissa terveyspalveluissa vahvasti tunnistautumalla (Suomalaiset tunnistusvälineet – Suomi.fi(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)). Pankit myöntävät pankkitunnuksia omien käytäntöjen mukaan. Mobiilivarmennetta voi tiedustella puhelinoperaattorilta, jos nuorella on oma mobiililaite käytössään.
Huoltajan on mahdollista asioida nuoren puolesta digitaalisissa palveluissa vain chat -asioinnissa. Asiointi aloitetaan vanhemman tunnistautumisella. Vanhemman kanssa asioidessa nuorelta varmistetaan, että hän on päätöksentekokykyinen hoidettavaan asiaan nähden ja sallii huoltajan mukana olemisen tällä asiointikäynnillä. Tällöin chat-asiointi muutetaan videoyhteydeksi.
Alle 18-vuotias ei voi tehdä puolesta asioinnin Suomi.fi-valtuutusta, joka automaattisesti oikeuttaisi puolesta asiointiin digitaalisissa palveluissa.
Alaikäisen asiakas- ja potilastietojen luovuttaminen huoltajalle
Terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ammattilainen arvioi alaikäisen iän ja kehitystason perusteella, onko alaikäinen kykenevä päättämään omasta hoidostaan. Lakiin ei ole kirjattu päätöskykyisyyden ikärajaa, vaan ammattilainen tekee arvion aina tapauskohtaisesti ja huomioi asian laadun.
Jos alaikäinen ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden kykenee päättämään hoidostaan, hänellä on oikeus kieltää asiakastietojensa antaminen huoltajalleen, muulle lailliselle edustajalleen tai muulle tiedonsaantiin oikeutetulle henkilölle.
Tietojen näkyminen huoltajalle OmaKannassa
Jos ammattilainen on arvioinut nuoren päätöksentekokykyiseksi, nuori voi itse käyntikohtaisesti päättää, näkyvätkö käynnistä kirjattavat tiedot huoltajalle potilas- ja asiakastiedon arkistossa OmaKannassa. Nuoren päätöksen perusteella ammattilainen merkitsee tiedot huoltajalle näkyviksi.
Huoltaja näkee alaikäisen terveydenhuollon tietoja, kun
- alaikäinen on alle 12-vuotias (Asiakastietolaki 703/2023).
- alaikäinen on päätöskykyinen ja sallii huoltajalle kyseiseen käyntiin liittyvien tietojen näyttämisen, ja ammattilainen on merkinnyt tiedon huoltajille näkyväksi.
- alaikäisen päätöksentekokyky arvioidaan sellaiseksi, ettei hän ole kykenevä hoitamaan asiaansa, ja ammattilainen on merkinnyt tiedon huoltajille näkyväksi.
Huoltaja ei näe alaikäisen terveydenhuollon tietoja, kun
- alaikäinen todetaan kykeneväksi päättämään itse hoidoistaan ja alaikäinen ei anna lupaa tietojensa näkymiseen huoltajille.
- ammattilainen ei ole merkinnyt päätöksentekokykyä kyseisestä käynnistä.
Asiointi täysi-ikäisen puolesta
Kymenlaakson hyvinvointialueen Oma Kymenlaakso -palvelussa on mahdollista asioida sosiaali- ja terveydenhuollon asioissa toisen puolesta chat- ja ajanvarauspalveluissa. Asiointia varten tarvitaan Suomi.fi-valtuus, joka on Digi- ja väestötietoviraston tarjoama palvelu.
Valtuutus Suomi.fi-valtuuksissa
Suomi.fi-valtuutuksen voi tehdä kätevästi osoitteessa www.suomi.fi/valtuudet(siirryt toiseen palveluun) , jos valtuutuksen antavalla henkilöllä on mahdollisuus vahvaan tunnistautumiseen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Suomi.fi-valtuuden voi antaa täysivaltainen ja täysi-ikäinen henkilö. Edunvalvoja tarvitsee Suomi.fi valtuuden voidakseen asioida päämiehensä puolesta.
Kymenlaakson hyvinvointialueella valtuutuksen voi tehdä
Väestötietojärjestelmä estää puolesta asioinnin seuraavissa tilanteissa:
- Puolesta asioijalle eli valtuutetulle ei ole annettu valtuuksia terveydenhuollon ja/tai sosiaalihuollon asioiden hoitoon.
- Puolesta-asioijalle eli valtuutetulle itselleen on määrätty edunvalvoja.
- Valtuuden antaneelle eli valtuuttajalle on määrätty edunvalvoja.
Valtuutus on mahdollista tehdä myös avustettuna virkailijan toimesta, jos valtuuttajalla ei ole tunnistusvälineitä tai hän ei osaa käyttää digitaalisia palveluita.
Avustettu valtuuttaminen
Jos et voi tehdä hakemusta itse tai avustajan kanssa, voit varata ajan avustettuun valtuuttamiseen
- valitsemaasi Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkaan Suomi.fi-valtuudet, avustettu valtuuttaminen henkilöasiakkaille – Suomi.fi
- valtuutuksen voi tehdä kaikissa valtuusasioissa
- Kymenlaakson hyvinvointialueella Kotkan tai Kouvolan palvelupisteeseen
- valtuutuksen voi tehdä terveydenhuollon-, sosiaalihuollon- ja apteekkiasioiden hoitoon
Miten avustettu valtuuttaminen toimii Kymenlaakson hyvinvointialueella?
- Valtuuttaja varaa ajan Kymenlaakson keskussairaalan tai Ratamokeskuksen palvelupisteeseen.
Kymenlaakson keskussairaala
Avustettu valtuuttaminen
Ajanvaraus on avoinna maanantaista perjantaihin klo 13-14
Ratamokeskus
Avustettu valtuuttaminen
Ajanvaraus on avoinna maanantaista perjantaihin klo 13-14
- Palvelupisteessä hyvinvointialueen rekisteröijä varmistaa valtuuttajan henkilöllisyyden voimassaolevasta henkilökortista, passista tai muulla luotettavalla tunnistamistavalla.
- Rekisteröijä tallentaa valtuuksien tiedot Suomi.fi-valtuusrekisteriin.
- Valtuudet tulevat heti voimaan ja valtuutettu henkilö voi ryhtyä asioimaan valtuuttajan puolesta.
- Valtuuttaja päättää itse valtuuksien voimassaoloajan ja voi halutessaan mitätöidä ne kesken voimassaoloajan.
Puolesta asiointi Suomi.fi -valtuuksilla digipalveluissa
Digipalvelu | Kuvaus palvelusta | Puolesta-asiointi Suomi.fi valtuudella | Puolesta-asiointi Organisaation valtakirjalla |
Ajanvaraus (Hyvis) | Ajanvaraus, ajan peruutus ja siirto kymenlaaksolaiselle | Kyllä | Ei |
Hyvis.fi (14.1.2024 asti) | Asiointi mm. lomakkeiden täyttö, turvallinen viestinvälitys | Ei | Ei |
Kanta.fi | Oma Kanta verkkopalvelu. Lue lisää kanta.fi-sivustolta. | Kyllä | Ei |
Kanta.fi/lääke- ja reseptiasiat | Reseptilääkkeiden haku ja uusiminen apteekissa | Kyllä | Ei |
Omaolo.fi | Omaolon oirearviot, terveystarkastus, palvelutarpeenarviot, terveysvalmennukset sekä yhteydenotto. Lue lisää Omaolo.fi palvelusta. | Ei | Ei |
Oma Palvelu | Sosiaalipalveluiden hakemukset | Ei | Kyllä |
Oma Kymenlaakso (14.1.2024 alkaen) | Sosiaali- ja terveyspalveluiden digitaalinen asiointi | Kyllä | Ei |
Puolesta asiointi muissa kuin digitaalisissa palveluissa
Toisen henkilön puolesta voivat asioida
- alaikäisen lapsen huoltajat, jotka hoitavat asioita lapsen puolesta, ellei päätöksentekoon kykenevä alaikäinen ei ole puolesta asiointia kieltänyt tai ellei huoltajien oikeutta edustaa lastaan ole muutoin rajoitettu
- täysi-ikäiset lapset, lähiomaiset tai muut läheiset, jotka ovat valtuutettuja asioimaan valtakirjalla esimerkiksi ikääntyneen vanhemman puolesta
- edunvalvojat tai edunvalvontavaltuutetut
Asiointi edunvalvojan tai edunvalvontavaltuutetun roolissa
Edunvalvoja voi toimia toisen henkilön puolesta, mikäli hänellä on tuomioistuimen, Digi- ja väestötietoviraston tai aiemmin toimineen maistraatin päätös edunvalvonnasta.
Edunvalvontavaltuutettu voi edustaa valtuuttajaa, mikäli edunvalvontavaltuutus on vahvistettu Digi- ja väestötietovirastossa tai aiemmin toimineessa maistraatissa.
Edunvalvontaa koskeva päätös tai edunvalvontavaltakirjan sisältö määrittää sen, missä asioissa edunvalvojalla tai edunvalvontavaltuutetulla on edustusoikeus. Tämän vuoksi hyvinvointialueen yksikössä asioitaessa tulee esittää edunvalvontaa koskeva päätös tai vahvistettu edunvalvontavaltakirja ja vahvistamista koskeva päätös.
Lisätietoa edunvalvonnasta ja edunvalvontavaltuutuksesta löytyy Digi- ja väestötietoviraston sivuilta: Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen | Digi- ja väestötietovirasto(siirryt toiseen palveluun)
Valtuutus valtakirjalla
Suomi.fi-valtuuksien kautta annettuja valtuuksia emme voi toistaiseksi tarkastaa terveydenhuollon asiakastietojärjestelmistä.
Jos asioit läheisesi puolesta hyvinvointialueen terveydenhuollon ja sosiaalihuollon palveluissa puhelimitse tai paikan päällä, tarvitsemme valtuutukseen erillisen valtakirjan.
Tulevaisuudessa tieto valtuutuksesta on mahdollista tarkastaa terveydenhuollon potilastietojärjestelmästä ja tällöin riittää, että valtuutuksen tekee Suomi.fi-valtuuksien kautta. Ilmoitamme, kun tämä on mahdollista.
Sosiaalihuollon palveluissa vaaditaan valtuutus erillisenä valtakirjana myös jatkossa.
Tältä alta mallipohjat valtakirjoista, joita voi hyödyntää, kun asioit meillä. Valtakirjan voi laatia myös vapaamuotoisesti kirjallisena, kunhan se sisältää vaadittavat tiedot. Tarvittaessa voit pyytää valtakirjapohjaa myös asiointipisteistämme tai kirjaamosta.
Jos haluat antaa toiselle henkilölle valtakirjan puolesta asiointiin, toimi näin
- Tulosta, täytä ja allekirjoita alla oleva “Valtakirja puolesta asiointiin” -lomake, joko sosiaalihuollon ja/tai terveydenhuollon osalta
- Palauta tai lähetä lomake
- palvelusi yhteyshenkilölle asiakastapaamisen tai käynnin yhteydessä
- kirjaamoon postitse tai paikan päällä
- kirjaamoon käyttämällä turvapostipalvelua
Kymenlaakson hyvinvointialueen kirjaamo
Kirjaamon asiakaspalvelu on avoinna arkisin kello 9–15.
Käynti- ja postiosoite: Keskuskatu 19, 48100 Kotka
Valtakirja tallennetaan asiakas- tai potilastietojärjestelmäämme.
Mikäli asiakirjan palauttaa joku muu kuin valtuuttaja itse, olemme valtakirjan antajaan tarvittaessa yhteydessä, jotta valtakirjan oikeellisuus voidaan varmistaa.
Jos haluat peruuttaa valtakirjan puolesta asiointiin, toimi näin
- Tulosta, täytä ja allekirjoita alla oleva ”Puolesta asioinnin valtakirjan peruutus” -lomake
- Palauta lomake postitse tai henkilökohtaisesti toimipisteeseemme. Myös peruutuslomake tallennetaan asiakas- tai potilastietojärjestelmään.
Rekisterinpitäjänä ja tietojen luovuttajana olemme vastuussa siitä, että tiedon luovuttaminen tai kertominen tapahtuvat lainmukaisesti, tietosuojan ja salassapidon vaatimukset huomioiden. Meillä on velvollisuus varmistaa tietoja pyytävän valtuutetun henkilöllisyys. Lisäksi viranomaisen on hallintolain (434/2003) 12 §:n nojalla viime kädessä velvollisuus arvioida valtuutu
Jos sinut on valtuutettu asioimaan henkilön puolesta, huomioi seuraavat asiat
Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi aina asioidessasi toimipisteissämme.
- Jos asioit puhelimitse, tunnistaminen tehdään soittamalla takaisin valtakirjassa annettuun valtuutetun numeroon.
- Varaudu kertomaan jokaisen puhelun yhteydessä nimesi, henkilötunnuksesi ja yhteystietosi.
Jos asiakas antaa toiselle henkilölle valtuutuksen koskien asiakas- tai potilastietoja, valtuutettu täyttää erikseen ”Potilasasiakirjojen kopiopyyntö” tai Asiakasiakirjojen kopiopyyntö-lomakkeen, minkä jälkeen tietopyyntö etenee normaalin prosessin mukaisesti.
Pääsääntöisesti tietopyyntö lähetetään kirjaamoon, jossa se kirjataan asianhallintajärjestelmään. Kirjaamosta tietopyyntö etenee organisaation käsittelijöille, jotka lähettävät sovitusti pyydetyt tiedot pyynnön tekijälle. Muut tietojen luovutustavat esim. katsominen suoraan näytöltä, tulee sopia erikseen kyseisen palvelun kanssa.
Tukea puolesta asiointiin
Jos sinulla on kysymyksiä valtuutuksen antamisesta tai ongelmia palvelun toimivuudessa, voit olla yhteydessä
- Digi- ja väestötietoviraston kansalaisneuvontaan p. 0295 000. Neuvonta on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8-21 ja lauantaina 9-15.
Digi- ja väestötietoviraston kansalaisneuvonta
- Kymenlaakson hyvinvointialueen puolesta asiointiin liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä: tietosuoja@kymenhva.fi tai easiointi@kymenhva.fi