Päivätoiminta
Päivätoiminnalla tuetaan ja edistetään asiakkaiden toimintakykyä arjessa ja yhteiskunnassa.
Päivätoiminta edistää hyvinvointia
Päivätoimintaa järjestetään säännöllisesti ja sen tavoitteena on edistää sosiaalihuollon asiakkaan toimintakykyä, henkistä vireyttä ja sosiaalisia suhteita. Vammaisten henkilöiden päivätoiminnan tavoitteina voivat olla esimerkiksi hyvinvointiin, itseilmaisuun, luovuuteen ja arjen hallintaan liittyvät asiat.
Toiminta järjestetään pääosin ryhmissä, mutta tarvittaessa on mahdollisuus myös yksilölliseen tukeen.
Päivätoiminta tukee myös kotona asuvien asiakkaiden läheisten jaksamista ja mahdollisuutta käydä töissä.
Päivätoiminta suunnitellaan asiakaslähtöisesti
Päivätoiminta suunnitellaan aina asiakaslähtöisesti. Palvelua järjestetään alueen eri toimintayksiköissä. Palvelussa huomioidaan asiakkaan itsemääräämisoikeus ja oma tahto. Jokaiselle asiakkaalle laaditaan toteuttamissuunnitelma, jossa määritellään toiminnan tavoitteet ja sisältö. Asiakas osallistuu oman toteuttamissuunnitelman laadintaan. Toiminta suunnitellaan yksilöllisesti huomioiden asiakkaan voimavarat, tuen tarve, taidot ja mielenkiinnon kohteet. Tavoitteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti asiakkaan sekä tarvittaessa muun lähiverkoston kanssa.
Päivätoimintaan hakeutuminen
Päivätoiminnan perusteena on sosiaalihuollon asiakkuus, sekä palvelutarpeen arviointi, jossa todetaan, että asiakas hyötyy palvelusta.
Päivätoiminnan palvelu myönnetään kehitysvammalain (519/1977) 2§, sosiaalihuoltolain (710/1982) 27 e§ tai vammaispalvelulain (380/1987) 8 b§ perusteella.
Voit hakea mukaan päivätoimintaan sosiaalipalveluiden omatyöntekijäsi kautta. Jos et ole vielä palveluidemme asiakas, ota yhteyttä sosiaalipalveluiden asiakasneuvontaan.
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–14.
Soita 05 220 6000Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat
Sosiaalihuollon ammattilaiset vastaavat chatissa tiistaista torstaihin klo 10-15. Chat avautuu sivun alalaidan puhekuplaikonista. Valitse tai etsi ”Chat-palvelut” ja ”Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat”. Asiointi alkaa ilman tunnistautumista. Tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Varaa soittoaika asiointipalvelussa
Voit varata sinulle sopivan soittoajan digitaalisen asiointipalvelun kautta.
Siirry asiointipalveluun