Henkilökohtainen apu
Voit saada henkilökohtaista apua, jos sinulla on pitkäaikainen vammasta tai sairaudesta johtuva toimintarajoite, eikä avun tarpeeseesi voida vastata muussa laissa tarkoitetuilla palveluilla.

Henkilökohtaista apua saa välttämättömiin asioihin
Jos olet vammainen henkilö, voit saada henkilökohtaista apua välttämättömään avun tarpeeseesi
- päivittäisissä toimissa
- työssä tai opiskelussa
- vuorovaikutuksessa, vapaa-ajan toiminnassa tai yhteiskunnallisessa osallistumisessa.
Henkilökohtainen avun tarkoituksena on turvata itsemääräämisoikeutesi toteutuminen myös silloin, kun tarvitset toisen henkilön apua. Palvelun myöntäminen edellyttää, että kykenet itsenäisesti tai tuettuna muodostamaan ja ilmaisemaan tahtosi avun sisällöstä.
Henkilökohtaista apua toteutetaan Kymenlaaksossa eri tavoin.
- Henkilökohtaista apua tarvitseva henkilö toimii avustajan työnantajana.
- Henkilökohtaista apua tarvitseva henkilö tilaa palvelun käyttämällä palveluseteliä.
- Henkilökohtaista apua tarvitsevalle henkilölle tilataan palvelu ostopalveluna.
Erilaisia tapoja voidaan myös yhdistää. Palvelun toteuttamistavasta sovitaan, kun laadimme asiakkaan kanssa asiakassuunnitelman.
Vammaispalveluita voidaan myöntää palvelutarpeen arvion perusteella
Jos olet vammainen henkilö, voit saada tukea arkeen. Sosiaalihuollon ammattilainen tekee palvelutarpeen arvioinnin, jossa selvitetään, onko sinulla tarve vammaispalveluille ja mistä palveluista olisi sinulle hyötyä.
Vammaispalvelulain perusteella järjestetään palveluita siinä tapauksessa, jos muussa laissa tarkoitetut palvelut eivät ole sinun tarpeesi ja etusi kannalta sopivia ja riittäviä. Muita lakeja ovat esimerkiksi sosiaalihuoltolaki (1301/2014), terveydenhuoltolaki (1326/2010), varhaiskasvatuslaki (540/2018) tai perusopetuslaki (628/1998).
Tietoa vammaispalvelulaista:
Vammaispalveluhakemus
Vammaispalveluhakemuksen voi täyttää joko digitaalisesti Lifecare Omapalvelussa tai paperisen lomakkeen avulla.
Omapalvelussa voit seurata asian etenemistä, jos olet valinnut Omapalvelun yhteydenottotavaksi ja täydentänyt omiin tietoihisi puhelinnumeron tai sähköpostin. Omat tiedot –toiminto on käytettävissäsi, kun hakemus on vastaanotettu. Saat viestin puhelimeesi tai sähköpostiisi, kun päätös on luettavissa Omapalvelussa.
Vammaispalveluiden digitaalinen hakemus
Lifecare Omapalvelussa voit tehdä sosiaalipalveluiden digitaalisia hakemuksia, seurata hakemustesi tilaa, katsoa tehtyjä päätöksiä ja mahdollisia hakemuksiisi liittyviä lisäselvityspyyntöjä.
Kirjaudu OmapalveluunPaperinen vammaispalveluhakemus
Tulosta ja täytä paperinen vammaispalveluhakemus. Hakemus avautuu verkkoselaimen uuteen välilehteen, lataa tiedosto omalle laitteellesi ennen täyttämistä.
Paperinen hakulomakeHenkilökohtaisen avun neuvontapalvelu
- neuvoo ja tiedottaa henkilökohtaisten avustajien työnantajia ja henkilökohtaisia avustajia työsuhteeseen liittyvissä asioissa
- neuvoo ja auttaa tilitoimisto Oimaan ja työterveyshuoltoon liittyvissä asioissa
- neuvoo ja ohjaa henkilökohtaisen avun ostopalvelun ja palvelusetelin käytössä
- järjestää ja osallistuu henkilökohtaiseen apuun liittyviin tilaisuuksiin ja koulutuksiin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- opastaa Avustajainfo -palvelun käytössä
Avustajainfon kautta henkilökohtaisen avustajan työnantajat voivat ilmoittaa avoimista työpaikoista ja etsiä itselleen työntekijää. Vastaavasti henkilökohtaiset avustajat voivat ilmoittautua työnhakijoiksi ja etsiä töitä. Avustajainfo-palvelua käyttävät uudet avustajat haastatellaan.
Ajankohtaista
Ota yhteyttä
Henkilökohtaisen avun neuvontapalvelu
Palveluaika arkisin kello 9-12
Sosiaalihuollon asiakasneuvonta
Jos tarvitset neuvontaa ja ohjausta vammaispalveluista, ota yhteyttä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan. Asiakasneuvonnassa on valikko. Valitse numero 3, kun haluat kysyä vammaispalveluista.
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin kello 9–14.
Soita 05 220 6000Chattaa tai varaa soittoaika Oma Kymenlaakso -palvelussa
Digitaalisessa Oma Kymenlaakso -palvelussa voit keskustella reaaliaikaisesti sosiaalihuollon ammattilaisen kanssa tai varata sinulle sopivan soittoajan. Chat palvelee tiistaista torstaihin kello 10–15.
Kirjaudu Oma Kymenlaaksoon