Henkilökohtainen apu
Voit saada apua kotiin ja kodin ulkopuolelle, jos olet vaikeasti vammainen tai sinulla on pitkäaikainen tai etenevä sairaus.
Henkilökohtaista apua saa välttämättömiin asioihin
Jos olet vaikeasti vammainen, voit saada henkilökohtaista apua välttämättömissä asioissa kotona ja silloin, kun asioit kodin ulkopuolella. Voit saada henkilökohtaista apua, jos tarvitset vamman tai pitkäaikaisen tai etenevän sairauden vuoksi toistuvasti ja välttämättä toisen henkilön apua päivittäisissä toiminnoissa.
Henkilökohtaista apua ei myönnetä, jos henkilökohtaisen avun tarve johtuu pääasiassa ikääntymiseen liittyvistä sairauksista ja toimintarajoitteista.
Järjestämme henkilökohtaista apua Kymenlaaksossa eri tavoin.
- Henkilökohtaista apua tarvitseva henkilö toimii avustajan työnantajana.
- Henkilökohtaista apua tarvitseva henkilö tilaa palvelun käyttämällä palveluseteliä.
- Henkilökohtaista apua tarvitsevalle henkilölle tilataan palvelu ostopalveluna.
Palvelun järjestämisestä sovitaan, kun laadimme asiakkaan kanssa asiakassuunnitelman. Erilaisia tapoja voidaan myös yhdistää.
Vammaispalveluhakemus
Vammaispalveluhakemuksen voi täyttää joko sähköisesti tai lomakkeen avulla.
Henkilökohtaisen avun neuvontapalvelu
- neuvoo ja tiedottaa henkilökohtaisten avustajien työnantajia ja henkilökohtaisia avustajia työsuhteeseen liittyvissä asioissa
- neuvoo ja auttaa tilitoimisto Oimaan ja työterveyshuoltoon liittyvissä asioissa
- neuvoo ja ohjaa henkilökohtaisen avun ostopalvelun ja palvelusetelin käytössä
- järjestää ja osallistuu henkilökohtaiseen apuun liittyviin tilaisuuksiin ja koulutuksiin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- opastaa Avustajainfo -palvelun käytössä
Avustajainfon kautta henkilökohtaisen avustajan työnantajat voivat ilmoittaa avoimista työpaikoista ja etsiä itselleen työntekijää. Vastaavasti henkilökohtaiset avustajat voivat ilmoittautua työnhakijoiksi ja etsiä töitä. Avustajainfo-palvelua käyttävät uudet avustajat haastatellaan.
Ajankohtaista
Ota yhteyttä
Henkilökohtaisen avun neuvontapalvelu
Palveluaika arkisin kello 9-12
Sosiaalihuollon asiakasneuvonta
Jos tarvitset neuvontaa ja ohjausta vammaispalveluista, ota yhteyttä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan. Asiakasneuvonnassa on valikko. Valitse numero 3, kun haluat kysyä vammaispalveluista.
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–14.
Soita 05 220 6000Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat
Sosiaalihuollon ammattilaiset vastaavat chatissa tiistaista torstaihin klo 10-15. Chat avautuu sivun alalaidan puhekuplaikonista. Valitse tai etsi ”Chat-palvelut” ja ”Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat”. Asiointi alkaa ilman tunnistautumista. Tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Varaa soittoaika asiointipalvelussa
Voit varata sinulle sopivan soittoajan digitaalisen asiointipalvelun kautta.
Siirry asiointipalveluun