Siirry sisältöön

– Meihin ollaan yleisimmin yhteydessä, jos henkilö tarvitsee taloudellista apua, jos oma tai läheisen toimintakyky on laskenut tai jos arki ei muuten suju, sanoo Kymenlaakson hyvinvointialueen sosiaalihuollon asiakasneuvonnan palveluesimies Mari Kinnunen.

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnassa vastaavat sosiaalihuollon ammattilaiset. Tästä syystä neuvonnasta ei saa apua terveyteen liittyviin asioihin, eikä neuvonnasta voi varata aikoja terveydenhuoltoon. Terveysneuvonnan sijaan asiakasneuvonta auttaa monenlaisissa muissa kymenlaaksolaisten hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä ja haasteissa. Asiat voivat liittyä lasten huoltajuuteen, vanhemmuudessa jaksamiseen, taloudelliseen tukeen, elämänhallintaan, sekä erilaisiin palveluihin ja etuuksiin ohjaamiseen.

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnassa näkyy ihmisten ahdinko

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnassa voi asioida nimettömänä. Sosiaalihuollon asiakasohjaajat Sanna Vähäsarja ja Taija Rämä ovat työssään huomanneet, että nimettömyys on madaltanut kynnystä kysyä erilaisista asioista.

– Ihmisellä ei tarvitse olla sosiaalihuollon asiakkuutta kysyäkseen neuvoa. Neuvonta on todella matalan kynnyksen palvelua, Vähäsarja sanoo.

Neuvontaan voi olla yhteydessä, vaikka soittohetkellä ei olisikaan akuuttia ongelmaa.

– Joissain tilanteissa pelkkä tiedon saanti voi rauhoittaa kysyjää. Meihin voi ja kannattaa olla yhteydessä myös ennakoidusti, Rämä sanoo.

Ihmisten ahdinko näkyy sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puheluissa. Omaa elämää koskevat asiat ovat soittajalle tärkeitä. Siksi puheluissa myös tunteet voivat nousta pintaan.

– Ihmisten huoli ja hätä ovat usein puhelimenkin kautta kosketeltavissa.  Omaa tunnetta ei tarvitse arastella, Rämä sanoo.

– Soittajalla saattaa olla tunne, että puhelu pitää hoitaa nopeasti. Puhelimessa ei kuitenkaan ole kiire minnekään, Vähäsarja sanoo.

Puhelinneuvonnan lisäksi hoidetaan sähköisesti tulleita ilmoituksia ja hakemuksia

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan yhteinen puhelinlinja avattiin tämän vuoden helmikuussa. Puheluita asiakasneuvontaan tulee kuukausittain yli 2000.

Puhelimessa tehtävän asiakasneuvonnan lisäksi 12-henkinen asiakasneuvonnan tiimi vastaa esimerkiksi sosiaali- ja kriisipäivystyksestä tulleisiin ilmoituksiin, sekä käsittelee ja välittää eteenpäin erilaisia hakemuksia, huoli-ilmoituksia ja Kelan ilmoituksia.

Sosiaalihuollon palvelujen ja etuuksien kirjo on suuri. Sen vuoksi jokaisen sosiaalihuollon asiakasohjaajan osaamisala on valtavan laaja.

– Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan tiimin muodostavat eri sosiaalipalvelujen ammattilaiset. Jokaisella on vastattavanaan yksi linja, mutta asiakasohjaajat opettelevat vastaamaan myös toisten linjojen kysymyksiin, Kinnunen sanoo.

Viranomaislinja on ammattilaisten tukena

Kymenlaaksolaisten asukkaiden lisäksi sosiaalihuollon asiakasneuvonta neuvoo ja ohjaa eri viranomaistahoja.

– Lasten, nuorten ja perheiden viranomaislinjalle tulee kysymyksiä ja konsultaatiopyyntöjä esimerkiksi kouluilta. Neuvoa voidaan kysyä esimerkiksi kiusaamistilanteissa tai jos nuori on itsetuhoinen. Otamme myös vastaan puhelimessa lastensuojeluilmoituksia, jos ilmoittajalla on huoli lapsen hyvinvoinnista, Vähäsarja sanoo.

Viranomaisilla on asiakasneuvontaan oma linja. Viranomaisten soittoihin pyritään vastaamaan mahdollisimman nopeasti tai soittamaan pian takaisin, jos linjat ovat soittohetkellä varattuja.

– Joskus viranomaiset soittavat neuvontaan yhdessä asiakkaan kanssa ja asiakasohjaajan kanssa käydään yhdessä läpi asiakkaan tilannetta. Kaikilla viranomaisilla ei ole, eikä tarvitsekaan olla, tietoa esimerkiksi kaikista sosiaalietuuksista, sanoo Kinnunen.

Sosiaalihuollon ohjausta ja neuvontaa saa myös Ratamokeskuksessa

Puhelinpalvelun lisäksi sosiaalihuollon asiakasneuvonta palvelee Kouvolan Ratamokeskuksessa. Pisteellä voi kysyä sosiaalihuollon palveluista ja saada tarvittaessa myös yksilöllisempää neuvontaa ja ohjausta. Neuvontaan voi saapua kuka tahansa Ratamokeskuksessa kävijä kotikunnasta riippumatta.

Ratamokeskuksen sosiaalihuollon ohjaus- ja neuvontapiste toimii walk in -periaatteella, eli erillistä ajanvarausta ei tarvitse tehdä. Myös Ratamokeskuksessa voi asioida nimettömästi.

Sosiaalihuollon asiakasneuvonta

Sosiaalihuollon asiakasneuvonta palvelee puhelimitse arkisin klo 9–14 numerossa 05 220 6000. Kun asiakas soittaa numeroon, hän voi valita neljästä vaihtoehdosta hänen tilannettaan parhaiten kuvaavan linjan. Asiakas voi varata myös soittoajan, jolloin hänelle soitetaan sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta sovittuna aikana. Soittoajan voi varata asiointipalvelu Hyviksessä(siirryt toiseen palveluun) > Ajanvaraus.

Takaisin ylös