Siirry sisältöön

Päivitys 31.1.2024 kello 14.35: Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat on nyt toiminnassa. Teknisten haasteiden vuoksi chat avautui asiakkaiden käyttöön päivää myöhemmin keskiviikkona 31.1. Chat palvelee tiistaista torstaihin kello 13–15.

Päivitys 30.1.2024 kello 14.10: Teknisistä haasteista johtuen Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chatin avaaminen siirtyy myöhempään ajankohtaan. Tiedotamme, kun chat on toiminnassa ja asiakkaiden käytettävissä. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa harmia.


Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat avautuu asiakkaille 30.1.2024. Chatissa voi kysyä apua ja neuvoa matalalla kynnyksellä esimerkiksi omaan tai läheisen hyvinvointiin ja arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Asiakasneuvonnasta ohjataan asiakas tarvittaessa parhaiten sopivien palvelujen piiriin. Chat ei ole viranomaisten käytössä, vaan viranomaiset voivat olla yhteydessä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan jatkossakin puhelimitse. 

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chatissa voi keskustella ammattilaisen kanssa omien tarpeiden mukaan joko ilman tunnistautumista tai vahvan tunnistautumisen kautta. Tunnistautumista vaaditaan silloin, kun halutaan varmentua henkilön henkilöllisyydestä, jos käsitellään salassa pidettäviä tietoja. 

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat on avoinna tiistaista torstaihin klo 13–15.  

Toimi näin, kun haluat aloittaa keskustelun sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chatissa 

  • Linkin sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chatiin löydät Kymenlaakson hyvinvointialueen chatbotista. Chatbot avautuu sivustolta puhekuplaikonista. Valitse chatbotista Chat-palvelut ja Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat. 
  • Valitse chatin palveluvalikosta, mitä asiasi koskee: 
  1. Toimeentulotukiasiat ja työikäisten palvelut 
  1. Ikäihmisten palvelut 
  1. Vammaispalvelut 
  1. Lasten ja perheiden palvelut 
  • Asiointi alkaa aina ilman tunnistautumista. Tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan palveluun esimerkiksi mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla. 

Digitaalisia palveluita kehitetään osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa  

Kymenlaakson hyvinvointialueen strategisena tavoitteena on kehittää palveluja entistä asiakaslähtöisemmiksi ja vaikuttavammiksi. Tavoitteena on, että palvelujen piiriin pääsee entistä nopeammin ja helpommin. Tulevaisuudessa Kymenlaakson hyvinvointialueella on käytössä myös aiempaa enemmän digitaalisia yhteydenottotapoja ja asiointikanavia. 

Takaisin ylös