Siirry sisältöön

Verkossa saat meihin nopeasti yhteyden

Asiointipalveluidemme kautta saat nopeasti ja helposti yhteyden terveydenhuollon ammattilaisiimme. Suosittelemme hyödyntämään asiointipalveluita aina silloin, kun se on mahdollista.

Tältä sivulta löydät kootusti tietoa käytössämme olevia monipuolisista sähköisistä palveluista.

Kymenlaakson hyvinvointialueen Asiointipalvelu Hyvis

Asiointipalvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Asiointipalvelu on käytössä Haminan, Kotkan, Kouvolan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden asukkaille. Jos sinulla on voimassa oleva turvakielto väestörekisterissä, ei asiointi sähköisissä palveluissa ole mahdollista.

Jos et ole aiemmin kirjautunut Hyvis-palveluun, tulee sinun kirjautua Hyvikseen ja hyväksyä palvelun käyttöehdot ja ottaa herätteet käyttöön. Tämän jälkeen asiointipalvelut ovat käytössäsi.

Asiointipalvelussa Hyvis voit esimerkiksi:

  • Tarkastaa ja päivittää oman puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen
  • Täyttää esitietoja ja pyytää omia asiakirjoja
  • Tilata apuvälineitä apuvälinekeskuksesta
  • Ottaa yhteyttä osaan palveluistamme.
  • Siirtyä ajanvaraukseen

Sähköinen ajanvaraus

Kun varaat aikaa sähköisesti, huomioithan, että kyseinen ajanvaraus soveltuu asiasi hoitamiseen.

Ajanvarauspalvelussa voit

  1. Varata aikoja itsellesi ja alle 12-vuotiaalle huollettavallesi tai yli 18-vuotiaan puolesta, jos sinulla on sähköinen Suomi.fi-valtuuksissa saatu puolesta-asiointi oikeus. 
  2. Tarkistaa Kymenlaakson hyvinvointialueella voimassa olevia terveyden ja sairaanhoidon palveluun varattuja aikoja
  3. Perua ja siirtää niitä aikoja, joissa on Peruuta/Siirrä painike

Kaikki ajat eivät ole vielä sähköisesti varattavissa, esim. lääkäriajat. Osan perusterveydenhuollon lääkäreiden ja hammaslääkäreiden ajoista voit kuitenkin perua tai siirtää sähköisesti.

Vastaanottopalvelut

Terveysasemien vastaanotto

  • Sairaanhoitajan vastaanotto
  • Verenpainetaudin ja kohonneen kolesterolin määräaikaistarkastus sairaanhoitajalle
  • Verenpainetaudin kontrollikäynti etävastaanotto
  • Farmaseutin vastaanotto ja soittoaika 
  • Terveys- ja hoitosuunnitelma etävastaanotto (digihoitajat) 

Diabeteksen seuranta

  • Diabeteshoitajan vastaanotto 
  • Diabeteshoitajan soittoaika

 Keuhkosairauksien tutkimus ja seuranta  

  • Keuhkohoitajan vastaanotto 
  • Keuhkohoitajan soittoaika 
  • Keuhkohoitajan etävastaanotto

Reumasairauksien seuranta  

  • Reumahoitajan vastaanotto 
  • Reumahoitajan soittoaika 

Muistisairauksien seuranta terveysasemilla 

  • Sairaanhoitajan soittoaika muistiasioissa 

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

Hyvinvointivalmennus

  • Hyvinvointivalmentajien ensikäynti
  • Hyvinvointivalmentajien seurantakäynti
  • Eri elintaparyhmät ajoittain

Kuntoutuspalvelut

Kuntoutusohjaus

  • Fysioterapeutin soittoaika
  • Fysioterapeutin etävastaanotto ensikäynti

Kuntoutuspalvelut

  • Aikuisten liikuntaesteisten kuntoutusohjaajan soittoaika
  • Aikuisten näön kuntoutusohjaajan soittoaika
  • Kuulon kuntoutusohjaajan soittoaika

Neuvolapalvelut

Lastenneuvola  

  • Ikäkausitarkastukset, 2-6-vuotiaat 

Raskauden ehkäisy 

  • Ensikäynnit  
  • Seurantakäynnit 

Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto

Opiskeluterveydenhuolto

  • 1. Opiskeluvuoden terveystarkastus
  • Rokotukset
  • Raskauden ehkäisyn ensikäynti ja seurantakäynnit

Kouluterveydenhuolto 

  • Ekaluokkalaisen terveystarkastus, terveydenhoitajan vastaanotto 

Ikääntyneiden palvelut

Ikääntyneiden palveluohjaus 

  • Soittoajat asiakasneuvontaan  
  • Soittoajat asumisen palveluohjaajalle 

Geriatrinen poliklinikka 

  • Sairaanhoitajan ensikäynti muistiasioissa, yli 65-vuotiaat 
  • Soittoaika muistiasioissa 

Ikääntyneiden hyvinvointia edistävä neuvonta ja ohjaus 

  • Soittoaika sosiaalihuollon palveluohjaajalle hyvinvointia edistävään keskusteluun

Opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelu

Opiskeluhuollon kuraattorit

  • Opiskeluhuollon kuraattorin lähitapaaminen
  • Opiskeluhuollon kuraattorin etätapaaminen 

Opiskeluhuollon psykologit

  • Opiskeluhuollon psykologin lähitapaaminen
  • Opiskeluhuollon psykologin etätapaaminen 

Perheoikeudelliset palvelut

  • Lapsen elatussopimus

Raskauden seuranta ja tuki

  • Varhaisraskauden ultraääni ajanvaraus – Ultraäänitutkimus raskausviikoilla 12+4 -13+6. Varaa aika vasta ensimmäisen neuvolakäyntisi jälkeen. 

Rokotukset

  • tehosterokotukset

Sosiaalipalvelujen asiakasneuvonta

  • Soittoaika sosiaalihuollon asiakasneuvontaan

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen ryhmätoiminta

  • Mielialaryhmät
  • Päihderyhmät

Perhekeskuksen palvelut

  • Vanhemmuusryhmät – Vaihtuvia vanhemmuusryhmiä kuten strategia- ja tuntoaistitietoa vanhemmille ryhmät

Ajanvarausoikeudelliset palvelut

Ammattilainen antaa erikseen oikeuden varata ajan näihin palveluihin.

Suun terveydenhuolto 

  • 1-vuotiaan hammastarkastus, etävastaanotto (vain varausoikeuden saaneille) 
  • 7 & 11v määräaikaistarkastukset (vain varausoikeuden saaneille)

Palliatiivinen poliklinikka 

  • Soittoaika sairaanhoitajalle kiireettömissä asioissa (vain varausoikeuden saaneille) 

Yhteydenotto ja ilmoitukset

Voit tehdä verkossa yhteydenoton tai ilmoituksen sosiaalihuoltoon, kun olet huolissasi itsesi tai läheisesi hyvinvoinnista tai arjesta selviytymisestä. Niin kutsutun huoli-ilmoituksen voit tehdä henkilön suostumuksella tai ilman sitä. Huoli-ilmoituksen voi tehdä nimettömänä tai omalla nimellä. Jos teet ilmoituksen omalla nimelläsi, huoli-ilmoituksen kohteella on pääsääntöisesti oikeus saada tietää tekijän nimi. Palvelut eivät vaadi vahvaa tunnistautumista.

Yhteydenotot ja ilmoitukset käsitellään arkisin.

Suostumuksellinen yhteydenotto

Kun tarvitset apua itsellesi tai sinulla on avun tarpeessa olevan henkilön lupa yhteydenottoon, ota yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.

Ota yhteyttä

Ilmoitus ilman henkilön suostumista

Jos et ole saanut avun tarpeessa olevalta henkilöltä suostumusta olla yhteydessä, tee ilmoitus sosiaalihuollon tarpeessa olevasta henkilöstä.

Tee ilmoitus

Omaolo

Omaolosta saat arvion hoidon tarpeesta ympäri vuorokauden ja tarvittaessa yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Omaolon valmennukset auttavat sinua ylläpitämään terveyttä ja hyvinvointia. Palveluarvioilla voit kartoittaa sosiaalipalveluiden tarvetta.


Omavoinnin laaturekisteri -kyselyt

Kymenlaakson hyvinvointialueen laaturekistereiden kyselyihin vastaaminen tapahtuu Omavointi-palvelussa. Palvelun kautta voi välittää tietoa voinnista, toimintakyvystä ja elämänlaadusta ennen hoitoa ja sen jälkeen. Terveydenhuollon ammattilainen ohjeistaa tarkemmin palvelun käytöstä.

Kyselyistä saatavaa tietoa hyödynnetään hoidon vaikuttavuuden ja laadun mittaamisessa sekä entistä vaikuttavampien hoitojen kehittämisessä ja tutkimustoiminnoissa. Omavointi-kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista.

Kyselyt aktivoituvat automaattisesti 1-2 viikkoa ennen ajanvarausta, käyntiä, toimenpidettä tai leikkausta. Aktivoitumisesta lähetetään tekstiviesti, joka sisältää linkin lomakkeen täyttöön. Muistutusviesti aktivoituu 7 vrk ennen käyntiä ja seurantakyselyistä lähetetään uusi linkki ja toimintaohjeet tekstiviestinä.

Omavointi-palvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla/ mobiilivarmenteella tai reumakyselyssä ammattilaiselta saatua henkilökohtaista PIN-koodia.


Muita hyödyllisiä sähköisen asioinnin palveluita

Sosiaalipalveluiden hakemukset

Lifecare Omapalvelussa voit tehdä sosiaalipalveluiden sähköisiä hakemuksia.

Lifecare Omapalvelu

Näytteenoton ajanvaraus

Laboratorionäytteenottoon tarvitaan lääkärin tai hoitajan lähete. 

Näytteenoton ajanvaraus

Terapianavigaattori

Terapianavigaattori on osana mielenterveys- ja päihdepalveluihin liittyvää hoidon tarpeen arviota.

Terapianavigaattori

Terveyskylä

Terveyskylä tarjoaa tietoa ja tukea kaikille. Sisältöjä tuottavat sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijat yhdessä palvelun käyttäjien kanssa.​

Terveyskylä

Omakanta

Omakannassa näet omat terveystiedot, laboratoriotulokset ja reseptit. Voit pyytää reseptin uusimista sekä antaa luovutusluvan omien tietojen luovuttamiseen.

Omakanta

Puolesta asiointi digipalveluissamme

Jos hoidat asioita toisen henkilön puolesta, kyse on puolesta-asioinnista.
Puolesta-asiointi sosiaali- ja terveydenhuollossa perustuu huoltajuuteen, tiedonsaantioikeuteen, valtakirjaan tai edunvalvontaan. 
Puolesta-asioinnin oikeutus tarkistetaan puhelimessa asioidessa, kontaktiasioinnissa ja tietojen luovutuksessa.  Puolesta asiointi Kymenlaakson hyvinvointialueella(avautuu uuteen ikkunaan).

Digipalveluissa puolesta asiointi on käytössä terveydenhuollon asioiden hoidossa.
Alaikäisen puolesta voi asioida huoltaja tai kun täysi-ikäinen on tehnyt suomi.fi valtuutuksen(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun).
Huoltaja tai valtuuden saanut voi: 

Alaikäisen puolesta asiointi  

Alaikäisen lapsen huoltajat voivat asioida lapsen puolesta ilman erillistä valtuutta. Huoltajien tulee olla merkittynä väestötietojärjestelmään. 
Asiointi huoltajana estyy jos: 

Täysi-ikäisen puolesta asiointi 

Yli 18-vuotiaan puolesta voi hoitaa asioita hyvinvointialueen digipalveluissa, kun puolesta-asioinnista on tehty sopimus/valtuutus suomi.fi valtuuspalvelussa. 

Valtuutus on sähköinen valtakirja, jonka tiedot tallentuvat kansalliseen valtuusrekisteriin. Kun asioit toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksia hyödyntävässä palvelussa, voimassa olevat valtuudet tarkistetaan valtuusrekisteristä. 

Puolesta asioinnin tuki 

Jos sinulla on kysymyksiä sähköisen valtuutuksen antamisesta tai ongelmia palvelun toimivuudessa, voit olla yhteydessä  

Digipalvelu  Kuvaus palvelusta Puolesta-asiointi  Suomi.fi valtuudella    Puolesta-asiointi Organisaation valtakirjalla 
Ajanvaraus (Hyvis) Ajanvaraus, -peruutus ja -siirto kymenlaaksolaiselle.    Kyllä  EI 
Hyvis.fi Asiointi mm. lomakkeiden täyttö, turvallinen viestinvälitys   EI 
     
EI 
Kanta.fi Oma Kanta verkkopalvelu. Lue lisää kanta.fi-sivustolta.    Kyllä     EI 
Kanta.fi/lääke- ja reseptiasiat  Reseptilääkkeiden haku ja uusiminen apteekissa Kyllä  Ei  
Omaolo.fi  Omaolon oirearviot, terveystarkastus, palvelutarpeenarviot, terveysvalmennukset sekä yhteydenotto. Lue lisää Omaolo.fi palvelusta.    EI 
     
EI  
Oma Palvelu Kymen HVA sosiaalipalveluiden hakemukset    EI Kyllä 

Digituki auttaa sähköisten palveluiden käytössä

Kymenlaakson kunnat tarjoavat matalan kynnyksen apua digilaitteiden ja sähköisten palveluiden käyttöön. Lisätietoa voit lukea kuntien verkkosivuilta.

Iäkäs nainen pitelee tablet-tietokonetta.
Takaisin ylös