Asioi verkossa
Sähköisillä palveluilla saat nopeasti yhteyden sosiaali- ja terveyspalveluihin, varaat aikoja ja täytät esitietolomakkeita ja hakemuksia. Chat-palvelumme auttaa nopeasti oikean tiedon äärelle ympäri vuorokauden.
Verkossa saat meihin nopeasti yhteyden
Asiointipalveluidemme kautta saat nopeasti ja helposti yhteyden terveydenhuollon ammattilaisiimme. Suosittelemme hyödyntämään asiointipalveluita aina silloin, kun se on mahdollista.
Tältä sivulta löydät kootusti tietoa käytössämme olevia monipuolisista sähköisistä palveluista.
Kymenlaakson hyvinvointialueen Asiointipalvelu Hyvis
Asiointipalvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Asiointipalvelu on käytössä Haminan, Kotkan, Kouvolan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden asukkaille. Jos sinulla on voimassa oleva turvakielto väestörekisterissä, ei asiointi sähköisissä palveluissa ole mahdollista.
Jos et ole aiemmin kirjautunut Hyvis-palveluun, tulee sinun kirjautua Hyvikseen ja hyväksyä palvelun käyttöehdot ja ottaa herätteet käyttöön. Tämän jälkeen asiointipalvelut ovat käytössäsi.
Asiointipalvelussa Hyvis voit esimerkiksi:
- Tarkastaa ja päivittää oman puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen
- Täyttää esitietoja ja pyytää omia asiakirjoja
- Tilata apuvälineitä apuvälinekeskuksesta
- Ottaa yhteyttä osaan palveluistamme.
- Siirtyä ajanvaraukseen
Sähköinen ajanvaraus
Kun varaat aikaa sähköisesti, huomioithan, että kyseinen ajanvaraus soveltuu asiasi hoitamiseen.
Ajanvarauspalvelussa voit
- Varata aikoja itsellesi ja alle 12-vuotiaalle huollettavallesi tai yli 18-vuotiaan puolesta, jos sinulla on sähköinen Suomi.fi-valtuuksissa saatu puolesta-asiointi oikeus.
- Tarkistaa Kymenlaakson hyvinvointialueella voimassa olevia terveyden ja sairaanhoidon palveluun varattuja aikoja
- Perua ja siirtää niitä aikoja, joissa on Peruuta/Siirrä painike
Kaikki ajat eivät ole vielä sähköisesti varattavissa, esim. lääkäriajat. Osan perusterveydenhuollon lääkäreiden ja hammaslääkäreiden ajoista voit kuitenkin perua tai siirtää sähköisesti.
Vastaanottopalvelut
Terveysasemien vastaanotto
- Sairaanhoitajan vastaanotto
- Verenpainetaudin ja kohonneen kolesterolin määräaikaistarkastus sairaanhoitajalle
- Verenpainetaudin kontrollikäynti etävastaanotto
- Farmaseutin vastaanotto ja soittoaika
- Terveys- ja hoitosuunnitelma etävastaanotto (digihoitajat)
Diabeteksen seuranta
- Diabeteshoitajan vastaanotto
- Diabeteshoitajan soittoaika
Keuhkosairauksien tutkimus ja seuranta
- Keuhkohoitajan vastaanotto
- Keuhkohoitajan soittoaika
- Keuhkohoitajan etävastaanotto
Reumasairauksien seuranta
- Reumahoitajan vastaanotto
- Reumahoitajan soittoaika
Muistisairauksien seuranta terveysasemilla
- Sairaanhoitajan soittoaika muistiasioissa
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Hyvinvointivalmennus
- Hyvinvointivalmentajien ensikäynti
- Hyvinvointivalmentajien seurantakäynti
- Eri elintaparyhmät ajoittain
Kuntoutuspalvelut
Kuntoutusohjaus
- Fysioterapeutin soittoaika
- Fysioterapeutin etävastaanotto ensikäynti
Kuntoutuspalvelut
- Aikuisten liikuntaesteisten kuntoutusohjaajan soittoaika
- Aikuisten näön kuntoutusohjaajan soittoaika
- Kuulon kuntoutusohjaajan soittoaika
Neuvolapalvelut
Lastenneuvola
- Ikäkausitarkastukset, 2-6-vuotiaat
Raskauden ehkäisy
- Ensikäynnit
- Seurantakäynnit
Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto
Opiskeluterveydenhuolto
- 1. Opiskeluvuoden terveystarkastus
- Rokotukset
- Raskauden ehkäisyn ensikäynti ja seurantakäynnit
Kouluterveydenhuolto
- Ekaluokkalaisen terveystarkastus, terveydenhoitajan vastaanotto
Ikääntyneiden palvelut
Ikääntyneiden palveluohjaus
- Soittoajat asiakasneuvontaan
- Soittoajat asumisen palveluohjaajalle
Geriatrinen poliklinikka
- Sairaanhoitajan ensikäynti muistiasioissa, yli 65-vuotiaat
- Soittoaika muistiasioissa
Ikääntyneiden hyvinvointia edistävä neuvonta ja ohjaus
- Soittoaika sosiaalihuollon palveluohjaajalle hyvinvointia edistävään keskusteluun
Opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelu
Opiskeluhuollon kuraattorit
- Opiskeluhuollon kuraattorin lähitapaaminen
- Opiskeluhuollon kuraattorin etätapaaminen
Opiskeluhuollon psykologit
- Opiskeluhuollon psykologin lähitapaaminen
- Opiskeluhuollon psykologin etätapaaminen
Perheoikeudelliset palvelut
- Lapsen elatussopimus
Raskauden seuranta ja tuki
- Varhaisraskauden ultraääni ajanvaraus – Ultraäänitutkimus raskausviikoilla 12+4 -13+6. Varaa aika vasta ensimmäisen neuvolakäyntisi jälkeen.
Rokotukset
- tehosterokotukset
Sosiaalipalvelujen asiakasneuvonta
- Soittoaika sosiaalihuollon asiakasneuvontaan
Mielenterveys- ja päihdepalvelujen ryhmätoiminta
- Mielialaryhmät
- Päihderyhmät
Perhekeskuksen palvelut
- Vanhemmuusryhmät – Vaihtuvia vanhemmuusryhmiä kuten strategia- ja tuntoaistitietoa vanhemmille ryhmät
Ajanvarausoikeudelliset palvelut
Ammattilainen antaa erikseen oikeuden varata ajan näihin palveluihin.
Suun terveydenhuolto
- 1-vuotiaan hammastarkastus, etävastaanotto (vain varausoikeuden saaneille)
- 7 & 11v määräaikaistarkastukset (vain varausoikeuden saaneille)
Palliatiivinen poliklinikka
- Soittoaika sairaanhoitajalle kiireettömissä asioissa (vain varausoikeuden saaneille)
Yhteydenotto ja ilmoitukset
Voit tehdä verkossa yhteydenoton tai ilmoituksen sosiaalihuoltoon, kun olet huolissasi itsesi tai läheisesi hyvinvoinnista tai arjesta selviytymisestä. Niin kutsutun huoli-ilmoituksen voit tehdä henkilön suostumuksella tai ilman sitä. Huoli-ilmoituksen voi tehdä nimettömänä tai omalla nimellä. Jos teet ilmoituksen omalla nimelläsi, huoli-ilmoituksen kohteella on pääsääntöisesti oikeus saada tietää tekijän nimi. Palvelut eivät vaadi vahvaa tunnistautumista.
Yhteydenotot ja ilmoitukset käsitellään arkisin.
Suostumuksellinen yhteydenotto
Kun tarvitset apua itsellesi tai sinulla on avun tarpeessa olevan henkilön lupa yhteydenottoon, ota yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Ota yhteyttäIlmoitus ilman henkilön suostumista
Jos et ole saanut avun tarpeessa olevalta henkilöltä suostumusta olla yhteydessä, tee ilmoitus sosiaalihuollon tarpeessa olevasta henkilöstä.
Tee ilmoitusOmaolo
Omaolosta saat arvion hoidon tarpeesta ympäri vuorokauden ja tarvittaessa yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Omaolon valmennukset auttavat sinua ylläpitämään terveyttä ja hyvinvointia. Palveluarvioilla voit kartoittaa sosiaalipalveluiden tarvetta.
Omavoinnin laaturekisteri -kyselyt
Kymenlaakson hyvinvointialueen laaturekistereiden kyselyihin vastaaminen tapahtuu Omavointi-palvelussa. Palvelun kautta voi välittää tietoa voinnista, toimintakyvystä ja elämänlaadusta ennen hoitoa ja sen jälkeen. Terveydenhuollon ammattilainen ohjeistaa tarkemmin palvelun käytöstä.
Kyselyistä saatavaa tietoa hyödynnetään hoidon vaikuttavuuden ja laadun mittaamisessa sekä entistä vaikuttavampien hoitojen kehittämisessä ja tutkimustoiminnoissa. Omavointi-kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista.
Kyselyt aktivoituvat automaattisesti 1-2 viikkoa ennen ajanvarausta, käyntiä, toimenpidettä tai leikkausta. Aktivoitumisesta lähetetään tekstiviesti, joka sisältää linkin lomakkeen täyttöön. Muistutusviesti aktivoituu 7 vrk ennen käyntiä ja seurantakyselyistä lähetetään uusi linkki ja toimintaohjeet tekstiviestinä.
Omavointi-palvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla/ mobiilivarmenteella tai reumakyselyssä ammattilaiselta saatua henkilökohtaista PIN-koodia.
Muita hyödyllisiä sähköisen asioinnin palveluita
Sosiaalipalveluiden hakemukset
Lifecare Omapalvelussa voit tehdä sosiaalipalveluiden sähköisiä hakemuksia.
Lifecare OmapalveluNäytteenoton ajanvaraus
Laboratorionäytteenottoon tarvitaan lääkärin tai hoitajan lähete.
Näytteenoton ajanvarausTerapianavigaattori
Terapianavigaattori on osana mielenterveys- ja päihdepalveluihin liittyvää hoidon tarpeen arviota.
TerapianavigaattoriTerveyskylä
Terveyskylä tarjoaa tietoa ja tukea kaikille. Sisältöjä tuottavat sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijat yhdessä palvelun käyttäjien kanssa.
TerveyskyläOmakanta
Omakannassa näet omat terveystiedot, laboratoriotulokset ja reseptit. Voit pyytää reseptin uusimista sekä antaa luovutusluvan omien tietojen luovuttamiseen.
OmakantaPuolesta asiointi digipalveluissamme
Jos hoidat asioita toisen henkilön puolesta, kyse on puolesta-asioinnista.
Puolesta-asiointi sosiaali- ja terveydenhuollossa perustuu huoltajuuteen, tiedonsaantioikeuteen, valtakirjaan tai edunvalvontaan.
Puolesta-asioinnin oikeutus tarkistetaan puhelimessa asioidessa, kontaktiasioinnissa ja tietojen luovutuksessa. Puolesta asiointi Kymenlaakson hyvinvointialueella(avautuu uuteen ikkunaan).
Digipalveluissa puolesta asiointi on käytössä terveydenhuollon asioiden hoidossa.
Alaikäisen puolesta voi asioida huoltaja tai kun täysi-ikäinen on tehnyt suomi.fi valtuutuksen(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun).
Huoltaja tai valtuuden saanut voi:
- katsella valtuuttajan terveydentilaa koskevia tietoja
- tehdä ja muuttaa terveydenhuollon ajanvarauksia
- ilmoittaa ja vastaanottaa valtuuttajan terveydentilaan liittyviä tietoja.
Alaikäisen puolesta asiointi
Alaikäisen lapsen huoltajat voivat asioida lapsen puolesta ilman erillistä valtuutta. Huoltajien tulee olla merkittynä väestötietojärjestelmään.
Asiointi huoltajana estyy jos:
- lapsi on yli 12-vuotias
- lapsi on huostaanotettu
- lapsella on turvakielto
- kaikilla lapsen huoltajista on turvakielto, kukaan huoltaja ei voi asioida lapsen puolesta. Jos vain yhdellä huoltajalla on turvakielto, lapsen puolesta voi asioida se huoltaja, jolla itselläänkin on turvakielto
- lapsen huollonjaosta on tehty määräys tai sopimus muusta kuin asumiseen liittyen.
Täysi-ikäisen puolesta asiointi
Yli 18-vuotiaan puolesta voi hoitaa asioita hyvinvointialueen digipalveluissa, kun puolesta-asioinnista on tehty sopimus/valtuutus suomi.fi valtuuspalvelussa.
Valtuutus on sähköinen valtakirja, jonka tiedot tallentuvat kansalliseen valtuusrekisteriin. Kun asioit toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksia hyödyntävässä palvelussa, voimassa olevat valtuudet tarkistetaan valtuusrekisteristä.
Puolesta asioinnin tuki
Jos sinulla on kysymyksiä sähköisen valtuutuksen antamisesta tai ongelmia palvelun toimivuudessa, voit olla yhteydessä
- Kansalaisneuvontaan p. 0295 000 ma-pe 8-21 ja la 9-15.
- Puolesta asiointiin liittyvissä asioissa:
Tietosuoja@kymenhva.fi
eAsiointi@kymenhva.fi
Digipalvelu | Kuvaus palvelusta | Puolesta-asiointi Suomi.fi valtuudella | Puolesta-asiointi Organisaation valtakirjalla |
Ajanvaraus (Hyvis) | Ajanvaraus, -peruutus ja -siirto kymenlaaksolaiselle. | Kyllä | EI |
Hyvis.fi | Asiointi mm. lomakkeiden täyttö, turvallinen viestinvälitys | EI | EI |
Kanta.fi | Oma Kanta verkkopalvelu. Lue lisää kanta.fi-sivustolta. | Kyllä | EI |
Kanta.fi/lääke- ja reseptiasiat | Reseptilääkkeiden haku ja uusiminen apteekissa | Kyllä | Ei |
Omaolo.fi | Omaolon oirearviot, terveystarkastus, palvelutarpeenarviot, terveysvalmennukset sekä yhteydenotto. Lue lisää Omaolo.fi palvelusta. | EI | EI |
Oma Palvelu | Kymen HVA sosiaalipalveluiden hakemukset | EI | Kyllä |
Digituki auttaa sähköisten palveluiden käytössä
Kymenlaakson kunnat tarjoavat matalan kynnyksen apua digilaitteiden ja sähköisten palveluiden käyttöön. Lisätietoa voit lukea kuntien verkkosivuilta.