Siirry sisältöön

Verkossa saat meihin nopeasti yhteyden

Asiointipalveluidemme kautta saat nopeasti ja helposti yhteyden terveydenhuollon ammattilaisiimme. Suosittelemme hyödyntämään asiointipalveluita aina silloin, kun se on mahdollista.

Tältä sivulta löydät kootusti tietoa käytössämme olevia monipuolisista sähköisistä palveluista.

Kymenlaakson hyvinvointialueen Asiointipalvelu Hyvis

Asiointipalvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Asiointipalvelu on käytössä Haminan, Kotkan, Kouvolan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden asukkaille. Jos sinulla on voimassa oleva turvakielto väestörekisterissä, ei asiointi sähköisissä palveluissa ole mahdollista.

Jos et ole aiemmin kirjautunut Hyvis-palveluun, tulee sinun kirjautua Hyvikseen ja hyväksyä palvelun käyttöehdot ja ottaa herätteet käyttöön. Tämän jälkeen asiointipalvelut ovat käytössäsi.

Mitä asiointipalvelussa Hyvis voit tehdä

  • Tehdä sähköisen asioinnin sopimuksen.
  • Täyttää ja lähettää esitietoja ja lomakkeita.
  • Ottaa yhteyttä osaan palveluistamme.
  • Ajanvarauksessa voit varata ja tarkastella aikoja sekä siirtää ja perua niitä ajanvarauksia joihin tämä on mahdollistettu.
  • Katsoa ja muokata omaa puhelinnumeroa ja sähköpostiosoitetta.

Yhteydenotto ja ilmoitukset

Voit tehdä verkossa yhteydenoton tai ilmoituksen sosiaalihuoltoon, kun olet huolissasi itsesi tai läheisesi hyvinvoinnista tai arjesta selviytymisestä. Niin kutsutun huoli-ilmoituksen voit tehdä henkilön suostumuksella tai ilman sitä. Palvelut eivät vaadi vahvaa tunnistautumista.

Yhteydenotot ja ilmoitukset käsitellään arkisin.

Suostumuksellinen yhteydenotto

Kun tarvitset apua itsellesi tai sinulla on avun tarpeessa olevan henkilön lupa yhteydenottoon, ota yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.

Ota yhteyttä

Ilmoitus ilman henkilön suostumista

Jos et ole saanut avun tarpeessa olevalta henkilöltä suostumusta olla yhteydessä, tee ilmoitus sosiaalihuollon tarpeessa olevasta henkilöstä.

Tee ilmoitus

Lasten, nuorten ja perheiden Pyydä apua -palvelu

Kysymyksesi voi olla mikä tahansa; omaan tilanteeseesi tai perheenjäsenen, ystävän tai muun läheisen avun tai tuen tarpeeseen liittyvä.

Pyydä apua

Omaolo

Omaolossa sosiaali- ja terveyspalvelut ovat saatavilla ympäri vuorokauden. Omaolossa voit tehdä muun muassa oirearvioita. Vastausten perusteella saat omahoito-ohjeita tai sinut ohjataan sopivan palvelun piiriin, kuten esimerkiksi terveyskeskuksen vastaanotolle. Omaolon kautta saat tarvittaessa yhteyden ammattilaiseen ja varattua ajan palveluihin sähköisen ajanvarauksen kautta.

Omaolon antamat suositukset ovat henkilökohtaisia. Suositukset perustuvat ajantasaisimpaan tieteelliseen tutkimusnäyttöön ja kansallisesti yhteisesti sovittuihin kriteereihin.

Mitä Omaolossa voit tehdä

  • Täyttää erilaisia oirearvioita.
  • Arvioida palvelun ja tuen tarvetta.
  • Terveys- ja hyvinvointitarkastuksen.
  • Aloittaa hyvinvointivalmennuksia.

Muita hyödyllisiä sähköisen asioinnin palveluita

Sosiaalipalveluiden hakemukset

Lifecare Omapalvelussa voit tehdä sosiaalipalveluiden sähköisiä hakemuksia.

Lifecare Omapalvelu

Näytteenoton ajanvaraus

Laboratorionäytteenottoon tarvitaan lääkärin tai hoitajan lähete. 

Näytteenoton ajanvaraus

Terapianavigaattori

Terapianavigaattori on osana mielenterveys- ja päihdepalveluihin liittyvää hoidon tarpeen arviota.

Terapianavigaattori

Terveyskylä

Terveyskylä tarjoaa tietoa ja tukea kaikille. Sisältöjä tuottavat sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijat yhdessä palvelun käyttäjien kanssa.​

Terveyskylä

Omavointi

Omavointi on hoitoosi liittyvä digitaalinen asiointipalvelu, joka välittää sairauteesi ja vointiisi liittyvää tietoa Sinua hoitavalle terveydenhuollon ammattilaiselle

Omavointi

Omakanta

Omakannassa näet omat terveystiedot, laboratoriotulokset ja reseptit. Voit pyytää reseptin uusimista sekä antaa luovutusluvan omien tietojen luovuttamiseen.

Omakanta

Puolesta asiointi sähköisissä palveluissa

Kymenlaakson hyvinvointialueella asiointipalvelussa puolesta asiointi on mahdollista ajanvarauspalvelussa ja rajatusti osassa asiointipalveluitamme. Ajanvarauspalvelussa voit varata ajan alle 12-vuotiaalle huollettavallesi tai yli 18-vuotiaan puolesta, jos sinulla on sähköinen Suomi.fi-valtuuksissa saatu puolesta-asiointi oikeus.

Toisen puolesta asiointia varten tarvitaan Digi- ja väestötietoviraston (DVV) Suomi.fi-valtuuksissa annettava valtuus. Kun kirjaudut asiointipalveluun ja haluat asioida toisen puolesta, oikeutesi tarkistetaan Suomi.fi(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)-valtuuksien avulla väestötietojärjestelmästä ja valtuusrekisteristä. Suomi.fi puolesta asiointia hyödynnetään asiointipalveluissa sekä apteekkiasioinnissa ja terveydenhuollon omakannassa.

Muissa palveluissa, kuten puhelinpalveluissa, joissa Suomi.fi-palvelussa annettuja valtuuksia ei voida tarkistaa, tulee valtuusrekisteristä olla kirjallinen valtuutus terveys- tai sosiaalihuollon asioiden hoitoon. Alaikäisten lasten huoltajat voivat yleensä asioida ilman erillistä valtuutta.


Digituki auttaa sähköisten palveluiden käytössä

Kymenlaakson kunnat tarjoavat matalan kynnyksen apua digilaitteiden ja sähköisten palveluiden käyttöön. Lisätietoa voit lukea kuntien verkkosivuilta.

Iäkäs nainen pitelee tablet-tietokonetta.
Takaisin ylös