Siirry sisältöön

Kehittämisellä strategiaa todeksi

Kehitämme Kymenlaakson hyvinvointialueella jatkuvasti palveluitamme ja toimintaamme asiakkaan ja henkilöstön hyväksi. Uudistamme palveluitamme kohti moderneja sote-palveluita. Kehitystyötämme ohjaa asiakaslähtöisyys ja palvelujen sujuvuus. Muutoksia toteutamme monialaisesti sekä henkilön että asiakkaiden kokemuksiin pohjautuen. Työtä tehdään erilaisten sidosryhmien kanssa paikalliselta tasolta valtakunnallisiin verkostoihin.

Toteutettavan kehittämistyön avulla vaikutetaan palveluiden kysyntään ja sujuvuuteen esimerkiksi ohjaamalla asiakkaita sähköisiin palvelukanaviin sekä parannetaan palveluiden toimivuutta yhdistämällä asiakastietoa ja ohjaamalla tukea asiakkaille täsmällisemmin ja tehokkaammin. Ennakoinnin avulla voidaan puolestaan vaikuttaa sekä kysyntään että palveluiden kohdentamiseen. Henkilöstö- ja asiakaskokemusta parantamalla varmistetaan, että hyvinvointialue on jatkossa kilpailukykyinen työnantaja ja osaavat työntekijät hakeutuvat alueelle töihin.

Kehittämistyön avulla eletään vahvasti hyvinvointialueen strategiaa todeksi.

Hyvinvointialueen tuottavuusohjelma

Tuottavuusohjelma pähkinänkuoressa

Tuottavuusohjelman tavoitteena on taloussuunnitelman mukaisesti saavuttaa tasapainoinen talous vuonna 2025. Tuottavuusohjelmaan on koottu yhteen kustannussäästöjä ja -hillintää sisältävät toimenpiteet systemaattisesti johdettavaksi kokonaisuudeksi. Ohjelma toteuttaa hyvinvointialueen strategiaa, palvelustrategiaa, järjestämissuunnitelmaa ja pelastustoimen palvelutasopäätöstä.

Tuottavuusohjelman alla on neljä teemakokonaisuutta. Teemoihin sisältyy erilaisia projekteja, joissa kehitetään ja uudistetaan toimintaa yhdessä palvelutuotannon kanssa.

Digipalveluiden ja asiakasohjauksen teema

Digipalveluiden ja asiakasohjauksen teemakokonaisuudessa kehitetään toimintoja, joissa yhdenmukaistetaan hyvinvointialueen palveluiden neuvontaa ja asiakasohjausta sekä uudistetaan palveluita toimimaan vahvemmin digitaalisina lähipalveluina.

Palvelurakenteen ja -verkon teema

Palvelurakenne – ja palveluverkon uudistamistyöllä haetaan ratkaisuja tuottavuuteen tekemällä muutoksia palvelurakenteeseen, palveluverkkoon, tuotantotapaan sekä palvelukanaviin sekä kehittämällä näiden toimintaa.

Henkilöstöteema

Henkilöstöteemassa edistettävien toimenpiteiden päätavoitteena on varmistaa osaavan ja motivoituneen henkilöstön riittävyys, jotta hyvinvointialueella pystytään tarjoamaan tarpeenmukaiset ja vaikuttavat sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palvelut kaikille Kymenlaaksolaisille. Kehittämistyötä tehdään erityisesti veto- ja pitovoiman, työkyvyn ja työhyvinvoinnin sekä osaamisen ja kyvykkyyksien vahvistamiseksi.

Ostopalveluiden teema

Kehittämistyön tavoitteena on edistää Kymenlaakson hyvinvointialueella hankintojen toteuttamista kustannustehokkaasti ja vaikuttavasti. Tavoitteena on, että organisaatiossa teemme päätökset palveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta tietoon pohjautuen sekä vahvistamme ennakoitavuutta hankinnoissa. Teema tekee tiivistä yhteistyötä toimialojen kanssa ja auttaa etsimään myös uusia tapoja tuottaa palveluita.

Käynnissä olevat kehittämishankkeet

Kehittämishankkeiden rahoitus toteutetaan pääosin hakumenettelyn kautta ulkopuolisella rahoituksella. Ulkopuolinen rahoitus muodostuu valtionavustuksista ja EU-rahoituksesta.

Kymenlaakson digitaalinen sotekeskus osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa

Hanke toteutetaan Euroopan unionin kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU) osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Suomen kestävän kasvun ohjelmaa toteutetaan valtakunnallisesti.

Kymenlaaksossa osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa rakennetaan Digitaalinen Sotekeskus yhteistyössä muiden alueiden ja kumppanien kanssa. Tavoitteena on muodostaa toimivat digitaaliset palvelupolut Kymenlaakson alueen kantokyvyn sekä koronan aiheuttaman hoito- palvelu ja kuntoutusvelan näkökulmasta, tärkeimmille erityisryhmille. Tämän lisäksi hankkeessa vahvistetaan hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen kokonaisuutta.

Kymenlaakson Digitaalisen sotekeskuksen tavoitteena on koota yhteen asiakkaan sähköisen asioinnin kanavat sekä ammattilaisten digitaaliset työvälineet. Digitaalinen sotekeskus palvelee niitä asiakkaita, joilla on valmius asioida sähköisesti tai etänä niissä terveyden- ja sosiaalihuollon asioissa, joissa se on mahdollista.

Lisäämällä sähköisiä asiointikanavia vapautetaan ammattilaisten aikaa fyysisissä toimipisteissä niille asiakkaille, jotka ovat heikossa ja haavoittuvassa asemassa tai joilla ei ole mahdollisuutta asioida sähköisesti. Digitaalinen sotekeskus helpottaa asiakkaan palvelun saatavuutta, säästää hänen aikaansa sekä on saavutettavissa helposti verkossa silloin, kun asiakkaalle sopii.

Kehittämistyöllä tuetaan toimintamallien uudistamista, edistetään hoito- ja palvelutakuun toteutumista, panostetaan ongelmien nykyistä varhaisempaan tunnistamiseen ja ennaltaehkäisyyn, vahvistetaan palveluiden laatua ja kustannusvaikuttavuutta sekä lisätään uusien digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoa.

Lisäksi tuetaan hyvinvointialueen terveydenhuollon asiakasohjauksen sekä sosiaalihuollon asiakasneuvonnan ja –ohjauksen kehittämistä. Jatkossa asiakkaan ensimmäisenä kohtaavalla ammattilaisella on käytössään järjestelmät, jotka auttavat ammattilaista arvioimaan asiakkaan hoidon tai palveluntarvetta kokonaisvaltaisemmin ja yhdenvertaisemmin.

Hankeaika 1.1.2023–31.12.2025

Lisätietoja

Johanna Niilo-Rämä

Hankepäällikkö

Tulevaisuuden sote-keskus -hanke ja Suomen kestävän kasvun ohjelman RRP-hanke

johanna.niilo-rama@kymenhva.fi

ICT-muutoshanke

Hankkeessa hallinnoidaan ja toteutetaan Kymenlaakson hyvinvointialueen ICT-valmistelu kansallisen hyvinvointialueiden viitearkkitehtuurin mukaisesti. Hankkeen ensimmäisen vaiheen tavoitteena on, että hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa 1.1.2023 sillä on käytössään toimivat yhteiset hallinnon tietojärjestelmät ja toimintamallit sekä tarkoituksenmukaiset toimialasidonnaiset erillisjärjestelmät, joissa on huomioitu valmisteluvaiheen aikana hyvinvointialueen myötä toimintaan ja järjestelmiin tehtävät välttämättömät muutokset. Ensisijaisena tavoitteena on varmistaa häiriötön toiminta ja toiminnan jatkuvuus järjestämisvastuun siirtyessä hyvinvointialueelle vuoden vaihteessa 2022 – 2023.

Vuosina 2023–2025 hankkeen tavoitteena on jatkaa kehitys- ja toteutustyötä tarkentuvan suunnittelun ja rahoituspäätösten linjausten mukaisesti.

Hankeaika: 1.7.2021–31.12.2025

Lisätietoja

Mäntynen Sirpa

Hankepäällikkö

Sote- ja pelastustoimen uudistamiseen liittyvä ICT-muutoshanke

sirpa.mantynen@kymenhva.fi

Kehittämistyön asioissa sinua auttavat

Ninni Taavitsainen

Kehittämispäällikkö

Hankehallinto

ninni.taavitsainen@kymenhva.fi

Lauri Lehto

Toimialajohtaja

Strategia- ja integraatiopalvelut, kehittämispalvelut

lauri.lehto@kymenhva.fi

040 489 8652

Takaisin ylös