Kymenlaakson hyvinvointialueen Asiointipalvelu on avoinna asiakkaille
Kymenlaakson hyvinvointialueen Asiointipalvelu(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun) avattiin asiakkaille joulukuun lopussa. Hyvinvointialueen sähköisen asioinnin palveluita uudistetaan. Tulevaisuudessa voit hoitaa monia erilaisia omaan elämäntilanteeseesi liittyviä asioita Asiointipalvelussa. Siirtymäaikana vanhat ja uudet palvelut ovat käytössäsi rinnakkain. Tällä hetkellä käytössä ovat hyvinvointialueen uusi Asiointipalvelu ja Hyvis-palvelu, jonka palveluja ohjataan asteittain Asiointipalveluun. Asiointipalvelusta on ohjaus Hyvis-palveluun ja ajanvaraukseen niiden palveluiden osalta, jotka eivät vielä löydy Asiointipalvelusta.
Asiointipalvelussa asiakkaalla on tällä hetkellä mahdollisuus tehdä masennuksen ja alkoholin käytön itsearviointi. Diabeteksen riskiarviointi ja yhteydenotto terveysasemalla lisätään Asiointipalveluun tammikuussa. Tämän jälkeen jo olemassa olevia sähköisen asioinnin palveluita lisätään vaiheittain Hyviksestä Asiointipalveluun.
Asiointipalvelu on toistaiseksi käytössä vain kymenlaaksolaisille. Asiointipalveluun eivät pääse kirjautumaan ulkopaikkakuntalaiset asiakkaat, kuten esimerkiksi Kymenlaakson ulkopuolelta tulevat synnyttäjät, mökkiläiset, vaikka he olisivat valinneet asiointialueeksi Kymenlaakson tai puolesta-asioinnin osalta muualla Suomessa asuvat omaiset. Asiointipalveluun eivät pääse myöskään kirjautumaan henkilöt, joilla on turvakielto. Näitä asiakasryhmiä ohjeistetaan olemaan yhteydessä palveluun, kun sähköinen asiointi ei ole mahdollista. Keskussairaalaan synnyttämään tulevat pääsevät kirjautumaan edelleen Hyvis-palveluun.
Asiointipalveluun kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen, kuten kirjautumisen pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen kautta. Kun asiakas kirjautuu ensimmäisen kerran hyvinvointialueen asiointipalveluun, asiakas hyväksyy palvelun käyttöehdot ja asiakasta pyydetään tarkistamaan yhteystiedot.
Mobiiliapplikaatiot otetaan käyttöön alkuvuodesta
Kymenlaakson hyvinvointialueella otetaan käyttöön sosiaali- ja terveyspalvelujen mobiiliapplikaatioita asiakkaan asioinnin tueksi. Kaikille avoin mobiiliapplikaatio toimii asiakkaan asioinnin tukena ja apuna esimerkiksi toimipisteeseen saavuttaessa. Myös rajatuille ryhmille tarkoitettuja mobiiliapplikaatioita otetaan käyttöön. Nämä applikaatiot toimivat asiakkaan tukena hoitopolulla.