Siirry sisältöön

Opiskeluhuollon palvelujen ammattilaiset ovat opiskelijoiden tavoitettavissa jatkossa myös digitaalisten palveluiden kautta. Opiskeluterveydenhuollon Terkkari-chat on opiskelijoille matalan kynnyksen kanava ottaa yhteyttä terveydenhoitajaan. Digitaalinen ajanvaraus psykologille tai kuraattorille sujuvoittaa ajanvarausta niin opiskelijan kuin ammattilaisenkin näkökulmasta. 

Terveydenhoitaja neuvoo ja ohjaa chatissa 

Opiskeluterveydenhuollon Terkkari-chatissa opiskelija saa neuvoa, ohjausta ja tietoa terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Terveydenhoitajan kanssa voi keskustella chatissa nimettömästi tai tunnistautuneena. Vahvaa tunnistautumista varten opiskelija tarvitsee pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.  

Chat on avoinna maanantaista torstaihin klo 14–16. Linkki chatiin löytyy hyvinvointialueen verkkosivujen chatbotin kautta. Chatbot avautuu verkkosivujen puhekuplaikonista. Opiskeluterveydenhuollon Terkkari-chat löytyy valitsemalla tai hakemalla Chat-palvelut. 

Opiskelija voi varata ajan kuraattorin tai psykologin ensikäynnille digitaalisessa asiointipalvelussa 

Lukion tai ammattiopiston opiskelija voi varata digitaalisesti ajan oman oppilaitoksensa kuraattorin tai psykologin ensikäynnille. Ensikäynnillä opiskelija voi keskustella mieltä askarruttavista asioista, esimerkiksi hyvinvointiin ja opiskeluun liittyen. Ajan ensikäynnin lähi- tai etätapaamiseen voi varata, kun opiskelijalla ei ole voimassa olevaa asiakkuutta. Ajanvarausta varten opiskelija tarvitsee pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Ajan voi varata Kymenlaakson hyvinvointialueen digitaalisen asiointipalvelun kautta.

Palveluita kehitetään osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa 

Kymenlaakson hyvinvointialueen strategisena tavoitteena on kehittää palveluja entistä asiakaslähtöisemmiksi ja vaikuttavammiksi. Vuosina 2023–2024 Nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujen kehittämistä tuetaan hyvinvointialueella osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Tavoitteena on, että palvelujen piiriin pääsee entistä nopeammin ja helpommin. Tulevaisuudessa Kymenlaakson hyvinvointialueella on käytössä myös aiempaa enemmän digitaalisia yhteydenottotapoja ja asiointikanavia. 

Takaisin ylös